GRIP 1 Dak op instorten door sneeuw (winkelcentrum) Jan Heijnstraat - Tilburg 27-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Dak op instorten door sneeuw (winkelcentrum) Jan Heijnstraat - Tilburg 27-12-2014  (gelezen 24263 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Zeebonk

  • Student Scheikundige Technologie TU/e | BHV'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Rond 21.30  is er afgeschaald naar Grip 0. Alle winkels inclusies de Albert Heijn XL blijven tot maandag dicht


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Lees hier een aantal stuurlui aan de wal berichten.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1317374 date=1419682247
10 cm sneeuw is gelijk aan 1 cm water (gemiddeld)

1x1 meter geeft daarmee een belasting van 100 kg
Praktijk was vandaag 10 cm sneeuw 6 cm water dan kom ik aan 600 kg.

Sneeuw drukte zelfs zwaarder op bepaalde punten.

Was vandaag ook in Tilburg. Eerste melding was anders dan de praktijk voor deed.

Citaat van: voske83 link=msg=1317377 date=1419682653
Wellicht is het een domme vraag, maar wat is bij deze melding (en dit weer) de noodzaak om de AGS met prio 1* ter plaatse te laten komen?

* Dan bedoel ik niet de P2000-alarmering, maar de waarneming dat ie zojuist met OGS passeert.

Melding was albert heijn denk dan aan schoonmaakmiddelen, koelvloeistoffen van de verschillende koelingen en ga verder maar na.


info530

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Misschien stuur ik ook wel, ben ik lui en sta aan wal, maar mag ik het hier niet helemaal mee eens zijn  ;)

Volgens mij is 1x1m met 1cm compacte sneeuw dan gelijk aan =100x100x1= 10000cm3 water.
10x10x10cm = 1000cm3=1liter en voor het gemak 1kg. Wat neer komt op 10kg per m2 en het genoemde geval 60kg per m2.
Laatste keer dat ik een dakbelasting heb berekend is 15 jaar geleden, toen rekenden we met een maximale last van 75kg/m2. Geen idee waar nu mee gerekend wordt.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Inmiddels is bekend dat het winkelcomplex ook morgen nog dicht blijft en dat de afsluiting van de Philips Vingboonstraat en de ontruiming van de woningen zeker tot morgen voortduurt.

Citaat van: Dierentuinen link=msg=1317570 date=1419722944
Melding was albert heijn denk dan aan schoonmaakmiddelen, koelvloeistoffen van de verschillende koelingen en ga verder maar na.

Thanks!


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Kan men niet schoren of dergelijke?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1317570 date=1419722944


Melding was albert heijn denk dan aan schoonmaakmiddelen, koelvloeistoffen van de verschillende koelingen en ga verder maar na.
Is dat dan zo spannend om zo op te schalen?  ::)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1317570 date=1419722944
Lees hier een aantal stuurlui aan de wal berichten.
Praktijk was vandaag 10 cm sneeuw 6 cm water dan kom ik aan 600 kg.

Sneeuw drukte zelfs zwaarder op bepaalde punten.

Was vandaag ook in Tilburg. Eerste melding was anders dan de praktijk voor deed.

Melding was albert heijn denk dan aan schoonmaakmiddelen, koelvloeistoffen van de verschillende koelingen en ga verder maar na.

Dat heeft niets met stuurlui aan de wal te maken, misschien heb ik een rekenfoutje gemaakt (heb ik ook) maar dan nog blijft het gemiddelde gegeven dat 10 cm sneeuw gemiddeld overeenkomt met 1 cm water. Dat men in dit gemiddelde uitgaat van droge sneeuw betekent niet dat er iemand aan de wal staat.
In de sneeuw die op het dak ligt praat je over natte en verzadigde sneeuw en daarmee een hoger soortelijk gewicht mag duidelijk zijn alleen is daarvoor geen meet gegeven.
Net zo eenvoudig als dat 1 liter water 1700 liter stoom oplevert, ook dat is een gegeven. In de praktijk zul je echter te maken hebben met verschillende soorten stoom, nat - droog - oververhit en onder verschillende drukken is de persoon die bedacht heeft dat 1 liter water 1700 liter stoom maakt nu ook opeens een stuurman aan de wal meneer Dierentuin ??
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Crepusculum link=msg=1317657 date=1419772632
Kan men niet schoren of dergelijke?

Schoren word denk ik wat lastig, je zou wel in samenwerking met een grote aannemer een poging kunnen doen om met stempels de belasting van het dak naar de vloer te brengen maar ja..... welke aannemer stuurt zijn mensen een pand met het risico dat je een dak in je nek krijgt.....

De enige optie die dan mi overblijft is zorgen dat de sneeuw van het dak verdwijnt zoals Peter eerder aangaf.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Zeebonk

  • Student Scheikundige Technologie TU/e | BHV'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Citaat van: Peter71 link=msg=1317663 date=1419773653
Is dat dan zo spannend om zo op te schalen?  ::)

De hoeveelheden schoonmaakmiddelen vallen mee (~50l). Er zijn echter wel 4 koel- of vriescellen aanwezig in het pand, waarvan er één tegen de binnenmuur van het andere gedeelte staat. Mij is niet bekend wat voor koelvloeistof hier precies in zit.


Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1317672 date=1419774986
Schoren word denk ik wat lastig, je zou wel in samenwerking met een grote aannemer een poging kunnen doen om met stempels de belasting van het dak naar de vloer te brengen maar ja..... welke aannemer stuurt zijn mensen een pand met het risico dat je een dak in je nek krijgt.....

De enige optie die dan mi overblijft is zorgen dat de sneeuw van het dak verdwijnt zoals Peter eerder aangaf.

De sneeuw wordt met behulp van hoogwerkers van het dak geveegd. Ook wordt er zout gestrooid zodat het smeltwater weg kan.


Zeebonk

  • Student Scheikundige Technologie TU/e | BHV'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Net is bekend geworden dat de Albert Heijn morgen weer gewoon geopend is van 7.00 tot 22.00.