GRIP 1 Dak op instorten door sneeuw (winkelcentrum) Jan Heijnstraat - Tilburg 27-12-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Dak op instorten door sneeuw (winkelcentrum) Jan Heijnstraat - Tilburg 27-12-2014  (gelezen 24271 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Het volumiek gewicht van compacte sneeuw is volgens de norm NEN-EN 1991-1-3/NB:  2 kN/m3 (200 kg/m3).

Citaat van: info530 link=msg=1317602 date=1419759451
Misschien stuur ik ook wel, ben ik lui en sta aan wal, maar mag ik het hier niet helemaal mee eens zijn  ;)

Volgens mij is 1x1m met 1cm compacte sneeuw dan gelijk aan =100x100x1= 10000cm3 water.
10x10x10cm = 1000cm3=1liter en voor het gemak 1kg. Wat neer komt op 10kg per m2 en het genoemde geval 60kg per m2.
Laatste keer dat ik een dakbelasting heb berekend is 15 jaar geleden, toen rekenden we met een maximale last van 75kg/m2. Geen idee waar nu mee gerekend wordt.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Interessant leesvoer

http://www.bwtinfo.nl/upload/overzichten/1096/inspectie62811.pdf

Bouwkundige schades t.g.v. sneeuwval,
Onderzoek naar de gebeurtenissen in het weekeind van 26/27 november  2005

Paragraaf 6.1 is lezenswaardig
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Dus wellicht kolommen verplaatst of zelfs verwijderd? Dan haal je idd de veiligheidsmarge weg...
Mister Livingstone, I presume?


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat
Ontruiming winkelcentrum Albert Heijn XL in Tilburg was loos alarm: 'Better safe than sorry'
(...)
Dat zegt althans woordvoerder Dagna Hoogkamer van de Albert Heijn maandag. Volgens haar blijkt uit controles door twee onafhankelijke constructeurs, onder wie één van Albert Heijn en één van de gemeente, dat er niets mis is met het gebouw.
Een deel van het dak zakte weliswaar dertig centimeter in, maar dat betekent volgens Hoogkamer niet dat het gebouw ook meteen instort. "Het ging hier om speling. Dat is normaal bij een gebouw in deze situatie."
(...)
http://www.omroepbrabant.nl/?news/222276912/Ontruiming+winkelcentrum+Albert+Heijn+XL+in+Tilburg+was+loos+alarm+Better+safe+than+sorry.aspx


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
30 cm "speling" lijkt mij erg aan de ruime kant. 30 cm Vervorming zou kunnen. Constructief wellicht toegestaan, maar het lijkt me bouwtechnisch niet gewenst.
Mister Livingstone, I presume?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ondertussen in Den Bosch....

p2kflex
14:17:03 29-12-14-ALPHA-ALARM OVD BEVOLKINGSZORG DEN BOSCH > CONTACT MKB IVM MELDING: ALBERT HEIJN GRUTTOSTRAAT 23 'S-HERTOGENBOSCH
1170007Veiligheidsregio Brabant-Noord (OvD Bevolkingszorg Den Bosch)
p2kflex
14:14:46 29-12-14-ALPHA-ALARM OVD D1 > CONTACT MKB IVM MELDING: ALBERT HEIJN GRUTTOSTRAAT 23 'S-HERTOGENBOSCH 0091OVD
1170011BRW Veiligheidsregio Brabant-Noord (OvD D1 - 's-Hertogenbosch - Vught - Haaren - Vlijmen - Drunen - Heusden)


Albert Heijn Gruttostraat Den Bosch ontruimd vanwege instortingsgevaar

DEN BOSCH - Het Albert Heijn-filiaal aan de Bossche Gruttostraat is maandagmiddag rond 14.30 uur ontruimd. Volgens een woordvoerster van de brandweer is dat gebeurd nadat een scheur in een muur van het gebouw is ontdekt en een deel van het dak is verzakt. Het is niet duidelijk of dat te maken heeft met sneeuw.

...

bron: http://www.bd.nl/regio/den-bosch-en-omgeving/s-hertogenbosch/albert-heijn-gruttostraat-den-bosch-ontruimd-vanwege-instortingsgevaar-1.4692394


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gevaar instorten winkelcentrum Tilburg geweken; omwonenden mogen terug naar huis

Gevaar instorten winkelcentrum Tilburg geweken; omwonenden mogen terug naar huis
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 31 dec. 2014
Citaat
De bewoners van de Philips Vingboonsstraat in Tilburg mogen vanavond naar huis. Gisteren zakte een deel van 't dak van het winkelcentrum ernaast in doordat er zoveel sneeuw op was gevallen. De brandweer was bang dat 't hele dak instortte en dat zou levensgevaarlijk zijn voor de buurtbewoners. 't Gaat om vijftien gezinnen. De meesten konden naar familie en vrienden, maar drie gezinnen moesten logeren in een hotel
Samen sterk in de hulpverlening!


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Zoveel gevaar leek mij er toch niet voor die woningen? Staan er toch even vanaf, en de muren vielen waarschijnlijk toch naar binnen om bij een instorting.

Maar misschien inderdaad beter zekere voor het onzekere.