In de wandelgangen gaat het verhaal dat de levering van lage MB chassis voor aanpassing tot ambulanceopbouw definitief gestopt wordt (of al is) Kan te maken hebben dat Binz geen chassis meer aanpast, c.q. verlengd en er een ambu-opbouw op zet. Klopt dit gerucht? Zou voor de RAVU een enorme verandering zijn omdat zij de enige dienst zijn in NL die nog lage modellen kopen. Zij zijn er van overtuigd dat de lage auto het beste is voor de patiënt, de bemanning en de centen. Blijkbaar heeft de rest van NL het altijd verkeerd gehad. Nu zou het dus wel einde lage ambu zijn? Wie kan hier meer nieuws over geven? (Ter geruststelling: Ik werk zelf niet bij de RAVU)
Het eerste gerucht klopt niet, Binz produceerd nog steeds een ambulance chassis maar zei leveren niet meer aan iedere opbouwer.
http://www.binz.com/en/vehicle-systems/usp-vf.htmlZo krijgen Visser Leeuwarden en Nillson Zweden geen Binz chassis meer aangeleverd, deze bedrijven hadden samen een ambulance willen ontwikkelen op het W212 2013 e klasse model. Dit project liep vast met als gevolg dat Binz zelf geen ambulance meer opbouwt en geen verlengd chassis meer levert aan Visser.
Ook Eurolans kwam hierdoor in de problemen, zei kregen voorheen een kale Binz ambulance aangeleverd, zonder interieur. Dit werd opgelost door net als in het geval van RAVU een Miesen ambulance te leveren.
Met het 2013 model E klasse zijn er verschillende zaken verandert in de ambulance wereld, zo word het voertuig niet meer vanaf kale body opgebouwd maar komt als complete station bij Binz aan, waarna hij word aangepast.
Alleen Miesen bouwt een ambulance op dit verlengde Binz chassis en heeft tegenwoordig het alleen recht omdat de concurrentie het Binz chassis niet meer aangeleverd krijgen.
Officieel krijgt Binz geen toestemming meer van Mercedes voor aanpassing, hierdoor mogen emblemen (officieel) niet meer gevoerd worden en staat het voertuig tegenwoordig geregistreerd als Binz 250 CDI en dus niet als Mercedes.
(bron RDW voertuiggegevens)
Dit laatste zorgt ook weer voor grote verwarring want hierdoor word gedacht dat het een ''Binz '' is maar Binz produceert vanaf 2013 geen ambulances meer.
Er zijn nog steeds personen op dit forum die de RAVU ambulance een Binz/Visser noemen, best vreemd als je bedenkt dat geen van beiden de producent is.
Oorspronkelijk had de nieuwe lage ambulance van Visser ''Visser5"" moeten heten. Op de site van Visser kan je zien dat deze auto niet zo heet en dit komt omdat er een model van Miesen word aangekocht de Miesen Bonna 212L, en nu de facelift 213L.
http://www.miesen.de/download/?bonna+vf212_prospekt.pdf(Dit model is nagenoeg identiek aan het model van RAVU en komt zowel qua interieur en exterieur nagenoeg kant en klaar aan bij Visser)
RAVU rijd dus al meer dan een jaar rond in een model dat alleen door Visser is geleverd maar niet door laatst genoemde is opgebouwd, iets dat overigens meerdere malen op dit forum word bevestigd door diverse bronnen.
Ravu blijft inderdaad bij de lage ambulances en scoren hierdoor hoog met patienten tevredenheid, al zorgt de vering van de W212 2013 e klasse toch voor wat klachten. Op de fotos van de linkjes 2 berichten terug zie je dat de W213 of inmiddels eigenlijk VF213 want hij is verlengd (Binz productie code) hoger op zijn wielen staat iets dat bij 1 van de laatste VF 212 modellen ook aangepast leek.
Een lage ambulance word niet aangeschaft omdat deze goedkoper is, de E klasse is zelfs duurder dan een sprinter, want de E klasse moet in stukken gezaagd worden terwijl een sprinter alleen een interieur ingebouwd krijgt.
In het topic over de nieuwe lage RAVU ambulances staat meer informatie, daar zal je ook zien dat ik dit verhaal in eerste instantie niet geloof, ik vond het namelijk heel vreemd dat Miesen het alleen recht kreeg op de productie van lage ambulances terwijl zei een aantal jaren eerder zo goed als failliet waren.