(Verschillende) achtergronden van ambulancechauffeurs

Auteur Topic: (Verschillende) achtergronden van ambulancechauffeurs  (gelezen 10632 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 29 december 2014, 15:49:08
Citaat van: Markus link=msg=1317793 date=1419800528
Op dit moment ligt me hart nog steeds bij het chauffeur gedeelte. Maar ik blijf ervoor waken dat ik me hier niet blind op ga staren, misschien kom ik tijdens mijn opleiding wel iets tegen, een bepaalde afdeling bijvoorbeeld, waar ik mij super op mijn plek voel. Ik wil geen tunnelvisie creëren want dan kom je jezelf vroeg of laat wel een keertje tegen.

Wat ik heb gehoord is dat de SOSA opleiding van de ambulancechauffeur vergeleken wordt met MBO 3, maar of dit klopt weet ik niet zeker.
Excuses in ieder geval als dit niet klopt.

Beste jvo,

Je bent niet toevallig werkzaam in Limburg Noord?

Groetjes Mark

Nee hoor JVO werk net als ik in de hoofdstad, de mooiste dienst achter de Amsterdamse waterleidingduinen  ;)

SOSA ACH wiordt inderdaad vergeleken met die van MBO-3  maar natuurlijk wel apart dat voor die opleiding dan een MBO-4 vooropleiding vereist wordt...... :-\ :o , onderwijskundig gezien is dit door de ROC's, HRM medewerkers/managers en de directies totaal niet uit te leggen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2014, 17:33:32
Aan de andere kant, er zijn volgens mij ruim voldoende mensen die dit beroep willen uitoefenen dus waarom niet de eisen omhoog?

Ik praat dit niet goed omdat je mijns inziens veel geschikte kandidaten verliest, maar het is natuurlijk wel begrijpelijk vanuit de werkgever gezien.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

Loch

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2014, 17:36:22
Ik weet dat ze Bij AmbulanceAmsterdam MBO4 vragen, maar voor (geschikte) Verzorgende IG een uitzondering maken.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2015, 23:24:51
Citaat van: Job45 link=msg=1317951 date=1419870812
Aan de andere kant, er zijn volgens mij ruim voldoende mensen die dit beroep willen uitoefenen dus waarom niet de eisen omhoog?

Ik praat dit niet goed omdat je mijns inziens veel geschikte kandidaten verliest, maar het is natuurlijk wel begrijpelijk vanuit de werkgever gezien.
mbo4 is geen garantie dat je het vak kunt leren hoor, hoe enthousiast je ook bent ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Markus

• Verpleegkundige in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Een mens onder de mensen
Reactie #14 Gepost op: 1 april 2015, 20:42:07
Nee dat is het ook niet. Maar ik denk dat men zichzelf misschien wil indekken? Zodat men vooraf al zeker is dat iemand het opleidingsniveau aankan. Dit is natuurlijk maar een speculatie. Het is inderdaad leuk als je het niveau aankan, maar dat wil zeker niet zeggen dat het beroep je ook ligt. (Dat geldt natuurlijk ook voor mij)
Waar pijn is, is gevoel.. Waar gevoel is, is hoop

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 1 april 2015, 20:51:23
Citaat van: jvo link=msg=1340534 date=1427750691
mbo4 is geen garantie dat je het vak kunt leren hoor, hoe enthousiast je ook bent ;)

*knikt bevestigend* ;-)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 1 april 2015, 21:16:40
Citaat van: Markus link=msg=1340983 date=1427913727
Nee dat is het ook niet. Maar ik denk dat men zichzelf misschien wil indekken? Zodat men vooraf al zeker is dat iemand het opleidingsniveau aankan. Dit is natuurlijk maar een speculatie. Het is inderdaad leuk als je het niveau aankan, maar dat wil zeker niet zeggen dat het beroep je ook ligt. (Dat geldt natuurlijk ook voor mij)

Sterker nog, je slaat de spijker op zijn kop. Het heeft te maken met het opleidingsniveau. Je zult natuurlijk wel bij een eventuele sollicitatie de vraag krijgen: "waarom komt je solliciteren op een chauffersfunctie met een verpleegkundige diploma op zak". Wellicht een kromme vraag maar bereid je wel alvast voor.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Markus

• Verpleegkundige in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Een mens onder de mensen
Reactie #17 Gepost op: 1 april 2015, 22:06:08
 Je zult natuurlijk wel bij een eventuele sollicitatie de vraag krijgen: "waarom komt je solliciteren op een chauffersfunctie met een verpleegkundige diploma op zak".

Dat is inderdaad een mogelijkheid. Toch heb ik voordat ik aan deze opleiding begon gebeld met de vraag welke opleiding ik het beste kon kiezen. Op hun aanraden was dit dus verpleegkundige of SPW. Nu vind ik de opleiding tot verpleegkundige echt superleuk, en het is natuurlijk geen gegeven dat ik nu zomaar in hun straatje pas. Sterker nog het kan (misschien) ook een valkuil zijn, iets met 2 kapiteins op 1 schip? Kortom ik staar me niet blind puur op het beroep ambulance chauffeur. Mocht dat onverhoopt toch niks worden, dan heb ik altijd nog eens stok achter de deur in de vorm van een diploma als verpleegkundige.
Waar pijn is, is gevoel.. Waar gevoel is, is hoop

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 1 april 2015, 23:56:40
Wees blij dat je hebt gekozen voor verpleegkunde. De vooruitzichten bij spw zijn niet al te rooskleurig momenteel. Ik vind overigens dat je een sterk argument hebt. Ik zou gewoon uitleggen dat je graag een gerelateerde niveau 4 opleiding wilde doen. Wie weet, misschien kies je dadelijk om door te gaan als pleeg. Het traject is zeker de moeite waard.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Moshi

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #19 Gepost op: 1 juli 2015, 01:52:45
In somewhat unrelated note. What education do BLS ambulance drivers have? I know BLS nurses don't need to have a specialization. And ALS ambulance drivers need few months of training at the academy. But what about BLS drivers?