Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 124143 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2014, 19:10:47
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243436 date=1392053575
Tja. Zo werkt dat bij de brandweer. Men rijd eerst naar de brandweerkazerne en rukt dan uit. Dat gebeurd hier ook. De FRB auto (HV3 3472) is in dit geval ook een piketauto.

Regelgeving staat het niet toe om allemaal zelfstandig terplaatse te gaan.

Dan hebben ze bij de brandweer weinig kaas gegeten van het leveren van prehospitale medische ondersteuning. Zoals ik net al zei, als je met een dienstauto gaat staan wachten op een klapkast, in een andere dienstwagen, om vervolgens naar een instabiele c.q. reanimatie patiënt te rijden, heb je er weinig van begrepen en kan je beter koffie gaan drinken op de kazerne. Als men alleen een dienstauto op de kazerne heeft staan, terwijl men zelf met een privé auto komt, is het een ander verhaal...

Ik ben me bewust van de goede bedoelingen, maar dit soort geleuter slaat nergens op...  :-X

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2014, 19:26:35
Citaat van: -Joost- link=msg=1243447 date=1392055847
Dan hebben ze bij de brandweer weinig kaas gegeten van het leveren van prehospitale medische ondersteuning. Zoals ik net al zei, als je met een dienstauto gaat staan wachten op een klapkast, in een andere dienstwagen, om vervolgens naar een instabiele c.q. reanimatie patiënt te rijden, heb je er weinig van begrepen en kan je beter koffie gaan drinken op de kazerne. Als men alleen een dienstauto op de kazerne heeft staan is het een ander verhaal...

Ik ben me bewust van de goede bedoelingen, maar dit soort geleuter slaat nergens op...  :-X

Tja, dat is het systeem van de Vrijwillige brandweer nou eenmaal. Men rijd naar de kazerne en stapt daar in een auto om uit te rukken. De Caddy wordt in dit geval gebruikt als opkomstauto, zoals dat vaker gebeurd in Doorwerth/Renkum. De Caddy heeft ook geen AED aan boord. Je kunt zonder AED alleen aankomen, maar dan sta je ook voor paal. Dat sta je sowieso als je met 3 Dienstauto's naar een FRB inzet gaat.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2014, 19:34:26
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243451 date=1392056795
Tja, dat is het systeem van de Vrijwillige brandweer nou eenmaal. Men rijd naar de kazerne en stapt daar in een auto om uit te rukken. De Caddy wordt in dit geval gebruikt als opkomstauto, zoals dat vaker gebeurd in Doorwerth/Renkum. De Caddy heeft ook geen AED aan boord. Je kunt zonder AED alleen aankomen, maar dan sta je ook voor paal. Dat sta je sowieso als je met 3 Dienstauto's naar een FRB inzet gaat.

Ik denk dat het (de familie van) het slachtoffer echt niet uitmaakt dat er 3 brw-autos staan ipv 1
En 1 persoon die direct met reanimatie begint is vast ook geen probleem.
Dus hoezo voor paal staan? Als familie van slachtoffer zo'n filmpje zien dat er eerst op elkaar gewacht wordt is meer voor paal staan.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2014, 19:39:09
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243451 date=1392056795
Zolang je zelf maar geloofd wat je zegt... Bij vrijwel alle korpsen komt men met een prive voertuig op, om over te stappen in een dienstvoertuig om met prio 1 verder te rijden. Als je al in een piketvoertuig met o&g zit kan je net zo goed door rijden naar de locatie. Dan heeft het opkomen bij de kazerne geen enkel nut. Bovendien sta je zonder AED niet voor paal, reanimeren zonder AED gaat prima.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2014, 19:44:31
Citaat van: Red link=msg=1243453 date=1392057549
Zolang je zelf maar geloofd wat je zegt... Bij vrijwel alle korpsen komt men met een prive voertuig op, om over te stappen in een dienstvoertuig om met prio 1 verder te rijden. Als je al in een piketvoertuig met o&g zit kan je net zo goed door rijden naar de locatie. Dan heeft het opkomen bij de kazerne geen enkel nut. Bovendien sta je zonder AED niet voor paal, reanimeren zonder AED gaat prima.

Klopt. Maar in het geval van Doorwerth wordt het dienstvoertuig gebruikt als Privévoertuig tijdens piketdiensten. In dat opzicht is het hetzelfde. Dat bedoelde ik.  :)

Men wil prima allemaal individueel rijden. Maar dat mag dus weer niet door regelgeving. Schijnt....

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2014, 19:46:10
Citaat van: Red link=msg=1243453 date=1392057549

Dit is weer Nederland BV ten top. Je rijdt in een auto met OGS, maar mag er alleen mee naar de kazerne rijden  98uiye.

Kan niet uit ervaring spreken, maar ik kan nog wel eens eigenwijs zijn, dus kans is aanwezig dat ik zou doorrijden naar incident locatie. Al was het maar om discussie uit te lokken.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2014, 19:47:34
Citaat van: Mattijs link=msg=1243455 date=1392057970
Kan niet uit ervaring spreken, maar ik kan nog wel eens eigenwijs zijn, dus kans is aanwezig dat ik zou doorrijden naar incident locatie. Al was het maar om discussie uit te lokken.

Nee dat is een slim idee! Dan staat je maatje te wachten bij de kazerne op iemand die helemaal niet meer komt.  :-X

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2014, 20:01:17
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243456 date=1392058054
Nee dat is een slim idee! Dan staat je maatje te wachten bij de kazerne op iemand die helemaal niet meer komt.  :-X
Ik denk dat hij daar wel bovenop komt. Het reanimatie behoevende slachtoffer zou daar slechter uit kunnen komen gok ik.

Niets tegen jou hoor, don't shoot the messenger O0
Maar het is natuurlijk wel erg krom dat je eerst een minuut aan het wachten bent bij de kazerne, en vervolgens instapt bij je collega, terwijl je zelf al een grote voorsprong had kunnen hebben en zelf over een voertuig met O&G beschikt. Die AED komt dan wel achterop...
If you can dream it, you can do it.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2014, 20:05:53
Citaat van: Jims link=msg=1243459 date=1392058877
Ik denk dat hij daar wel bovenop komt. Het reanimatie behoevende slachtoffer zou daar slechter uit kunnen komen gok ik.

Niets tegen jou hoor, don't shoot the messenger O0
Maar het is natuurlijk wel erg krom dat je eerst een minuut aan het wachten bent bij de kazerne, en vervolgens instapt bij je collega, terwijl je zelf al een grote voorsprong had kunnen hebben en zelf over een voertuig met O&G beschikt. Die AED komt dan wel achterop...

Maar de O&G vergroten de overlevingskans niet. In zo'n geval kan je ook zeggen dat mensen die wel met privéauto opkomen direct door rijden. Ook dat gaat allicht sneller als eerst naar de kazerne rijden.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2014, 20:11:05
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1243465 date=1392059153
Maar de O&G vergroten de overlevingskans niet. In zo'n geval kan je ook zeggen dat mensen die wel met privéauto opkomen direct door rijden. Ook dat gaat allicht sneller als eerst naar de kazerne rijden.

Dat gebeurt nooit wil je zeggen? Als je een beetje helder nadenkt als vrijwilliger en je komt tijdens je opkomst langs het adres, gooi je je wagen langs de kant en meld je dat je van de brandweer (of andere dienst) bent en je collega's en de ambulancedienst aanrijdend zijn...