Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122403 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #100 Gepost op: 29 december 2014, 22:42:48
Zullen we dan eerst eens beginnen met structuur aan te brengen in de brandweerreanimatiewereld?
Ik (en zoals laatst met onze jaarlijke AED-training vele collega's) heb(ben) (helaas) enkele slechte ervaringen met diverse goedbedoelde actie's vanuit de brandweer. (en ja, veelal is dit ook besproken met de betreffende bevelvoerders)
Het ''binnen komen stormen'' met 5 man, het wegduwen van familie, het doorkomen (de woning in) terwijl collega's al aangeven dat dit niet meer nodig is en de ''wij nemen het nu over''-mentaliteit zijn hier enkele voorbeelden van.
Tipje; bevelvoerder met 1&2 naar binnen, de rest wacht voor de deur.

Topje;
Daarnaast ben ik groot voorstander van het meerijden van de brandweer, vanwege alle eerder genoemde voordelen.
Om alleen al het afwisselen/aflossen van de reanimatie te benoemen. In mijn werkgebied is de ambulance veelal langer onderweg als de beroepsbrandweer en zelfs als de vrijwillige in de buitengebieden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #101 Gepost op: 29 december 2014, 23:13:10
Citaat van: Peter71 link=msg=1317934 date=1419867537
Ik vraag me sowieso af hoe lang de brandweer nog dit soort uitrukken zal blijven doen, en dan denk ik dat we niet verbaast hoeven te zijn als de brandweer hier uiteindelijk mee gaat stoppen. In Utrecht is bv de brandweer toch ernstig bezig te overwegen dit soort zaken niet meer te gaan doen, ook omdat er projecten zijn zoals hartslagnu enz, waarbij de burger middels SMS wordt geallarmeerd. En de brandweer dan toch zijn handen daar van af gaat halen.

Afgelopen maand vier reanimaties en vier keer ruim voor de ambulance binnen. Als vrijwillige post is het juist een voordeel om mee uit te rukken, omdat de ambu vaak van verder moet komen. Wij zijn vrijwel overal in het dorp binnen 6 minuten ter plaatse bij een reanimatie.

En dat heeft inmiddels ook echt levens gered, mensen die nu weer rondlopen en anders minuten langer op hulp hadden moeten wachten.

Juist in Zeist, beroepspost, merk ik dat de ambu of politie er vaak al is.
Citaat van: Red link=msg=1317944 date=1419869361
Dan heb je nog 1 minuut over om binnen de belangrijkste 6 minuten ter plaatse te komen. (los van de tijd die er al tussen het ontstaan van de hartstilstand en het inschakelen van hulp zit)

Ik denk dat de regio dan beter kan investeren in mensen die meteen ter plaatse gaan in plaats van mensen die eerst op de post moeten opkomen. ;)

Heb liever na 10 minuten de brandweer ter plaatse dan op dat moment nog helemaal niets. Die 6 minuten zijn natuurlijk belangrijk, maar beter iets dan niets. Burgerhulpverleners kunnen in het begin het verschil al maken, ook recentelijk gezien. Combi lijkt me ideaal.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #102 Gepost op: 30 december 2014, 11:40:26
Citaat van: Jerommeke link=msg=1318092 date=1419889368
Zullen we dan eerst eens beginnen met structuur aan te brengen in de brandweerreanimatiewereld?
Ik (en zoals laatst met onze jaarlijke AED-training vele collega's) heb(ben) (helaas) enkele slechte ervaringen met diverse goedbedoelde actie's vanuit de brandweer. (en ja, veelal is dit ook besproken met de betreffende bevelvoerders)
Het ''binnen komen stormen'' met 5 man, het wegduwen van familie, het doorkomen (de woning in) terwijl collega's al aangeven dat dit niet meer nodig is en de ''wij nemen het nu over''-mentaliteit zijn hier enkele voorbeelden van.
Tipje; bevelvoerder met 1&2 naar binnen, de rest wacht voor de deur.



Vond dit ook nog wel een interessante. Wij ervaren regelmatig dat de politie een reanimatie graag 'uit handen geeft'. Van de agenten zelf horen we dan dat ze eigenlijk te weinig training krijgen en blij zijn als de brandweer (ik heb een stuk of 15 reanimatiemeldingen per jaar) binnenkomt. Bij twee recente reanimaties was de politie echter al begonnen en dat zag er zo goed uit dat wij slechts een ondersteunende rol hebben aangenomen. Moet zeggen dat ik nog nooit onenigheid heb gezien tijdens of na een reanimatie waar wij bij zijn geweest, de samenwerking is uitermate goed.

Wij treden in principe met 4 man op bij een reanimatie: BV voor contact met andere diensten, 1 en 2 reanimeren en beademen en 3 maakt de AED klaar. Als je voor de rest niet nodig bent in de ruimte zullen wij er ook niet zijn.

Overigens is er in Zeist en Den Dolder een aanvullende training geweest waarbij wij zo'n beetje alle praktische informatie over de ambulance en de inhoud daarvan hebben gekregen. Waar staat welk apparaat, wat doet dat apparaat, hoe krijg je de ambulance van de handrem en de brancard omhoog etc. Tegenwoordig zorgen wij er ook voor dat alle gewenste spullen uit de ambulance worden gehaald, de brancard klaar staat voor gebruik en de ambulance met de neus de goede kant op staat. De chauffeur hoeft niet meer te lopen en kan de verpleegkundige(n) assisteren en door het gereedmaken van de brancard en ambulance bespaar je tijd. Buiten het reanimeren om hebben we dus ook een ondersteunende taak (uiteraard voor de mensen die niet met de reanimatie bezig zijn) en dat werkt geweldig.

En daar zit denk ik voor veel regio's nog een winstpuntje: buiten het reanimeren om kan je de handjes van de brandweer altijd gebruiken. We zijn toch vaak met 6 man...... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #103 Gepost op: 30 december 2014, 11:55:23
Citaat van: Danny722 link=msg=1318192 date=1419936026

En daar zit denk ik voor veel regio's nog een winstpuntje: buiten het reanimeren om kan je de handjes van de brandweer altijd gebruiken. We zijn toch vaak met 6 man...... ;)

Denk dat dit geldt voor elke vorm van hulp bij reanimeren, buiten de daadwerkelijke reanimatie zijn er nog zoveel meer dingen die je kunt oppakken, natuurlijk weet de leken HV-er niet hoe een ambu ingedeeld is, en ga je er niet mee rijden maar, er is nog zoveel meer.

Wat betreft de taak verdeling, afgelopen week een geweldig stukje non verbale samenwerking gehad met de blauwe tak, zonder een woord te wisselen pakte ieder een taak binnen de reanimatie en later ook er omheen, twee leken aan de borst compressie een diender aan de beademing en een tweede diender aan de AED, zonder woorden gefocused op wat er gedaan moest worden.

Nogmaals hier rijd de brandweer niet op een reanimatie maar uit de diverse reacties kun je proeven dat het in verschillende gebieden weldegelijk tijd winst oplevert. Ik denk alleen dat, wat Danny ook al min of meer aangeeft, de brandweer geen leidende taak moet nemen maar gewoon mee gaan in de reanimatie zoals die opdat moment plaats vind, is dat actief reanimeren, prima zijn het hand en spandiensten net zo goed en belangrijk.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #104 Gepost op: 30 december 2014, 14:11:04
Citaat van: Danny722 link=msg=1318192 date=1419936026
Wij treden in principe met 4 man op bij een reanimatie: BV voor contact met andere diensten, 1 en 2 reanimeren en beademen en 3 maakt de AED klaar. Als je voor de rest niet nodig bent in de ruimte zullen wij er ook niet zijn.

Overigens is er in Zeist en Den Dolder een aanvullende training geweest waarbij wij zo'n beetje alle praktische informatie over de ambulance en de inhoud daarvan hebben gekregen. Waar staat welk apparaat, wat doet dat apparaat, hoe krijg je de ambulance van de handrem en de brancard omhoog etc. Tegenwoordig zorgen wij er ook voor dat alle gewenste spullen uit de ambulance worden gehaald, de brancard klaar staat voor gebruik en de ambulance met de neus de goede kant op staat. De chauffeur hoeft niet meer te lopen en kan de verpleegkundige(n) assisteren en door het gereedmaken van de brancard en ambulance bespaar je tijd. Buiten het reanimeren om hebben we dus ook een ondersteunende taak (uiteraard voor de mensen die niet met de reanimatie bezig zijn) en dat werkt geweldig.

Bij ons 3 man met personenauto (caddy) over het algemeen altijd 5-15 min eerder dan ambulance en hele korps brandweerchauffeur licht dus hoeven ook niet op chauffeur te wachten. Daarnaast 2 keer per jaar herhaling reanimatie/uitleg ambu en materieel ambu. Al een aantal jaren zeer goede ervaringen! Met de politie zeker laatste tijd goed ervaringen maar dat is de samenwerking meestal ook bij ongevallen etc.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #105 Gepost op: 30 december 2014, 14:56:59
Citaat van: Jerommeke link=msg=1318092 date=1419889368
Zullen we dan eerst eens beginnen met structuur aan te brengen in de brandweerreanimatiewereld?
Ik (en zoals laatst met onze jaarlijke AED-training vele collega's) heb(ben) (helaas) enkele slechte ervaringen met diverse goedbedoelde actie's vanuit de brandweer. (en ja, veelal is dit ook besproken met de betreffende bevelvoerders)
Het ''binnen komen stormen'' met 5 man, het wegduwen van familie, het doorkomen (de woning in) terwijl collega's al aangeven dat dit niet meer nodig is en de ''wij nemen het nu over''-mentaliteit zijn hier enkele voorbeelden van.
Tipje; bevelvoerder met 1&2 naar binnen, de rest wacht voor de deur.

Topje;
Daarnaast ben ik groot voorstander van het meerijden van de brandweer, vanwege alle eerder genoemde voordelen.
Om alleen al het afwisselen/aflossen van de reanimatie te benoemen. In mijn werkgebied is de ambulance veelal langer onderweg als de beroepsbrandweer en zelfs als de vrijwillige in de buitengebieden.

Herkenbaar fenomeen, brandweer duwt de reeds reanimerende politie opzij en neemt reanimatie over....  niet echt netjes, laat staan professioneel.

Het zo beter zijn als de brandweer ondersteunt zoals Danny722 en klf grimmenstein  aangeven.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #106 Gepost op: 30 december 2014, 18:52:16
Wij (brandweer) rukken met 4 man uit. Wij ervaren ook dat de politie graag de reanimatie uit handen geeft. Contacten en samenwerking met ambulance is erg goed. Helaas komt het bericht dat wij al ter plaatse zijn en/of dat het geen reanimatie is niet door bij de politie. Die blijven met signalen doorrijden tot het incident.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #107 Gepost op: 30 december 2014, 19:04:32
Citaat van: Jerommeke link=msg=1318092 date=1419889368
Zullen we dan eerst eens beginnen met structuur aan te brengen in de brandweerreanimatiewereld?
Ik (en zoals laatst met onze jaarlijke AED-training vele collega's) heb(ben) (helaas) enkele slechte ervaringen met diverse goedbedoelde actie's vanuit de brandweer. (en ja, veelal is dit ook besproken met de betreffende bevelvoerders)
Het ''binnen komen stormen'' met 5 man, het wegduwen van familie, het doorkomen (de woning in) terwijl collega's al aangeven dat dit niet meer nodig is en de ''wij nemen het nu over''-mentaliteit zijn hier enkele voorbeelden van.
Tipje; bevelvoerder met 1&2 naar binnen, de rest wacht voor de deur.

Topje;
Daarnaast ben ik groot voorstander van het meerijden van de brandweer, vanwege alle eerder genoemde voordelen.
Om alleen al het afwisselen/aflossen van de reanimatie te benoemen. In mijn werkgebied is de ambulance veelal langer onderweg als de beroepsbrandweer en zelfs als de vrijwillige in de buitengebieden.
Heb het  van mijn collega's ook veel gehoord en helaas 1x zelf meegemaakt.
Ik ben wel van mening dat de brw het als het kan beter kan overnemen, dan hebben wij weer meer tijd om evt familie op te vangen en gegevens te noteren O0
Wel zijn er sinds kort weer duidelijke afspraken rondgemaild en ben ervan overtuigt dat het beter zal gaan in de toekomst.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #108 Gepost op: 31 december 2014, 00:13:08
Overigens ben ik geen type die hier ''anoniem'' gaat lopen zeiken zonder hier over met de brandweer in gesprek te gaan...
Die gesprekken zijn er écht wel geweest, helaas hoor ik het merendeel van de collega's bij ons op het team met dergelijke ervaringen met verschillende kazerne's / regio's. Zowel beroeps als vrijwillig.  :(
1 negatieve ervaring blijft langer hangen als 10 goede  :(

Citaat van: Danny722 link=msg=1318192 date=1419936026
Vond dit ook nog wel een interessante. Wij ervaren regelmatig dat de politie een reanimatie graag 'uit handen geeft'. Van de agenten zelf horen we dan dat ze eigenlijk te weinig training krijgen en blij zijn als de brandweer (ik heb een stuk of 15 reanimatiemeldingen per jaar) binnenkomt.

Ik heb ook begrepen dat wij onze handen dicht mogen knijpen met 1x reanimatie/aed les per jaar....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #109 Gepost op: 31 december 2014, 00:22:41
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1318381 date=1419961936
Helaas komt het bericht dat wij al ter plaatse zijn en/of dat het geen reanimatie is niet door bij de politie. Die blijven met signalen doorrijden tot het incident.
Dat heb ik precies andersom ook. ;) Mogelijk zit dat in de tijd wat het duurt om het eea door te communiceren. En soms kunnen er natuurlijk redenen zijn om de andere partij wel met OGS door te laten rijden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.