Is het met meerijden van brandweer, politie of de inzet van burgers niet gewoon allemaal hetzelfde (aan het eind van de rit) ieder kan een toegevoegde waarde hebben in geval van een reanimatie door voor de ambulancedienst aanwezig te zijn.
Als we dan aanwezig zijn, ongeacht wie, dan proberen we allemaal het verschil te maken en proberen we samen als een geoliede machine de reanimatie te starten en soms de voortgang van de reanimatie veilig te stellen. Als de samenwerking goed is en niemand zich belangrijker voelt dan de ander (uit eindelijk zijn we allemaal leken HV-ers in deze taak) dan maakt het in basis toch niks uit of de eerste HV-er nu op de fiets, in het rood of wit met blauwe lampjes of hard lopend aan komt zetten.
Een reden voor een bepaalde voorkeur van wie er allemaal opkomen draven zie ik dan ook niet, politie met AED in het voertuig, Brandweer met een AED in het voertuig of de burger met een AED onder zijn snelbinders wie het eerst is zet de reanimatie in ik dacht dat alle werkwijzen, meerijders, hardlopers of noem het maar daarvoor waren bedacht en bedoeld en uiteindelijk zitten we toch in het zelfde schuitje te wachten op de gele tak.
Wat ik al eerder heb gezegd, soms heeft de brandweer het voordeel, soms de politie en soms de burgers maar in alle gevallen kun je beter een teveel aan mensen retour sturen als tot de ellendige ontdekking moeten komen dat je eigenlijk mensen te kort hebt.
Daarnaast behalve de actieve reanimatie kun je in veel gevallen andere taken op je nemen in je regenjas, met je baseballcap of gallethelm, SAMEN WERKEN heet geloof ik...
Ik erger me in beetje aan de ondertoon dat de ene hulpverlener beter zou zijn of meer toegevoegde waarde heeft als de andere het enige wat verschilt is hoe lijntjes worden uitgezet niet meer niet minder.