Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122411 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #120 Gepost op: 21 november 2015, 11:55:18
En 6 man op een tas? Dat staat m.i. Gigantisch in de weg bij een reanimatie!
In de regio Arnhem gaat de brandweer al vele jaren mee naar een reanimatie met de MOB. 2 man in een snel krachtig voertuig speciaal voor medische ondersteuning.

In gemeente Renkum gaat de brandweer met de piket auto vanaf huis.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #121 Gepost op: 21 november 2015, 11:59:41
Citaat van: Bert65 link=msg=1386463 date=1448102295
Ze zijn toch al aan het werk. Ik vind het alleen vreemd dat er vermeld wordt dat ze nog niet weten wat te doen bij een brandmelding.

Als je bij brand ergens op drie hoog in Emmeloord moet wachten op het redvoertuig van Almere.............. kan momenteel ook voorkomen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #122 Gepost op: 21 november 2015, 12:28:36
Citaat van: Bert65 link=msg=1386463 date=1448102295
Ze zijn toch al aan het werk. Ik vind het alleen vreemd dat er vermeld wordt dat ze nog niet weten wat te doen bij een brandmelding.
Een TS die is uitgerukt voor een reanimatie kan niet meer ingezet worden voor een brandmelding. Dus zou je opnieuw moeten alarmeren, en dus tijd verlies. In dit geval is het heel simpel, brandmelding gaat voor. En de reanimatie is het probleem voor de ambulancedienst. Je moet als brandweer niet dat probleem op je nek willen halen. Rijden voor een reanimatie prima, maar je eigen werk gaat wel voor.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #123 Gepost op: 21 november 2015, 14:52:34
Een TS die is uitgerukt voor een reanimatie kan niet meer ingezet worden voor een brandmelding. Dus zou je opnieuw moeten alarmeren, en dus tijd verlies. In dit geval is het heel simpel, brandmelding gaat voor. En de reanimatie is het probleem voor de ambulancedienst. Je moet als brandweer niet dat probleem op je nek willen halen. Rijden voor een reanimatie prima, maar je eigen werk gaat wel voor.
Ik mag aannemen dat er enigszins aan prioritering wordt gedaan. Of gaat brand brand altijd voor? Boerenschuur gered maar de buurman overleden door een hartinfarct veroorzaakt door de schrik.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #124 Gepost op: 21 november 2015, 15:37:35
Voor zover ik weet heeft Lelystad altijd maximaal 1 beroepsploeg in dienst. Een tweede auto zal op moeten komen. De enige ambulancepost zit bij de brandweerkazerne in. Tenzij daar toevallig geen ambulance op wacht staat rijden ze beide dezelfde route waarbij het ambulancevoertuig sneller uit de voeten kan over de diverse Dreven. Ik zie eigenlijk weinig tijdswinst.

In Almere rukt men uit vanuit de verschillende kazernes door de dorpen heen (Almere is een samenstelsel van verschillende dorpen) terwijl er maar 1 post is vlakbij het station. Hier is wel significante tijdswinst te halen buiten het centrum om.

Ambulanceverpleegkundigen zijn wisselend van mening over de huidige werkwijze die officieel nog steeds op proef is in Almere. Sommigen vinden het fijn, anderen verafschuwen het. De tijd zal uitwijzen hoe het in Lelystad gaat lopen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #125 Gepost op: 21 november 2015, 15:52:51
Waarom verafschuwen de collega's het project? Ik zie het minimaal als extra mankracht en daar is niets mis mee.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #126 Gepost op: 21 november 2015, 16:08:31
Citaat
Andere brandweerkorpsen in Flevoland rijden nog niet voor reanimaties omdat de vrijwilligers niet op tijd bij de kazerne kunnen zijn. De eerste zes minuten na een hartfalen zijn van groot belang.

Ik verbaasde me behoorlijk over deze zin. In mijn ogen heeft het juist in Lelystad weinig zin, en in de buitendorpen juist wel. Immers rijdt de TS in lelystad achter de ambulance aan die uit hetzelfde gebouw komt rijden. In al die kleine dorpen is de ambulance veel langer onderweg en kan je met een First Responder een verschil maken.  :|

En die 6 minuten moet haalbaar zijn om bij de patient te zijn. Niet in het hele verzorgingsgebied. Maar wel een behoorlijk stuk.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


guest12562

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 21 november 2015, 16:14:24
Citaat van: cavia link=msg=1386468 date=1448103318
En 6 man op een tas? Dat staat m.i. Gigantisch in de weg bij een reanimatie!
In de regio Arnhem gaat de brandweer al vele jaren mee naar een reanimatie met de MOB. 2 man in een snel krachtig voertuig speciaal voor medische ondersteuning.

En al eens een reanimatie meegemaakt, ik helaas wel en dan ben je blij dat je genoeg mensen bij de hand hebt die kunnen rouleren tijdens de klus, het is een arbeidsintensief gebeuren en men is blij dat men kan worden afgelost.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #128 Gepost op: 21 november 2015, 16:51:18
Citaat van: Breathe link=msg=1386562 date=1448118864
En al eens een reanimatie meegemaakt, ik helaas wel en dan ben je blij dat je genoeg mensen bij de hand hebt die kunnen rouleren tijdens de klus, het is een arbeidsintensief gebeuren en men is blij dat men kan worden afgelost.

Ik hoor nooit boeren roepen dat ze blij zijn genoeg mensen bij de hand te hebben om de koeien te melken of aardappels te rooien. Vroeger was het een arbeidsintensief gebeuren en was men blij als men werd afgelost.  

Reanimeren was arbeidintensief werken, tegenwoordig hebben we Lucas II.

Als de brandweer de boeren gratis zou helpen met koeien melken zouden boeren ook geen dure melkmachine kopen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #129 Gepost op: 21 november 2015, 17:11:29
Citaat van: CM link=msg=1386550 date=1448117571
Waarom verafschuwen de collega's het project? Ik zie het minimaal als extra mankracht en daar is niets mis mee.

Het zijn vooral ervaringen waaruit blijkt dat er nog het nodige bijgeschaafd moet worden; VPK vraagt om te stoppen met massage zodat de monitor uitgelezen kan worden maar krijgt te horen dat hij nog 20 compressies moet wachten omdat het manschap dan zijn cyclus heeft afgemaakt van 2 minuten, met 6 man perse een kleine ruimte in willen en zelfs de boel zo verdrukken dat de chauffeur niet eens ruimte heeft om de injecties aan te maken, manschappen die ongevraagd aan de monitor op knoppen gaan drukken omdat ze dat vorige keer ook gezien hebben en meer van dat soort dingen

Ik hou dat op incidenten waar nog aan geschaafd moet worden maar sommige VPK geven aan er helemaal klaar mee te zijn. Dat is hun ervaring en daar wil ik niets aan af doen.  Het voordeel van het meerijden door de BRW is dat de politie daardoor minder mankracht hoeft te leveren maar wel rijdt omdat die meestal dichterbij is omdat zij al in de wijk aanwezig is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein