Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122400 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #150 Gepost op: 21 november 2015, 20:28:06
Gedeeltelijk mee eens maar in de uitgestrekte poldergebieden met de twee baans of soms 11/2 baans wegen kan juist door het incident, de wegen wel eens bij filevorming of omleiding naar het incident  zijn versperd of zelfs geheel afgesloten. Dan kan vanuit een dorp soms wel iets gedaan worden en kan dit als eerste opvang dienen. Daarnaast werkt helaas TOM TOM ook niet overal. En kan plaatselijke bekendheid wel uitkomst bieden.
Een voorbeeld is de HoekseWaard is alleen bereikbaar door de Heinenoord tunnel, Drechttunnel of de Haringvlietbrug. En als grote verkeersader loopt de N217 door de polder, tweebaans en bij afsluiting van één der tunnels wat redelijk vaak gebeurd, is het een ellende.
Bij instappen begint de inzet.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #151 Gepost op: 21 november 2015, 21:34:50
Gedeeltelijk mee eens maar in de uitgestrekte poldergebieden met de twee baans of soms 11/2 baans wegen kan juist door het incident, de wegen wel eens bij filevorming of omleiding naar het incident  zijn versperd of zelfs geheel afgesloten. Dan kan vanuit een dorp soms wel iets gedaan worden en kan dit als eerste opvang dienen. Daarnaast werkt helaas TOM TOM ook niet overal. En kan plaatselijke bekendheid wel uitkomst bieden.
Een voorbeeld is de HoekseWaard is alleen bereikbaar door de Heinenoord tunnel, Drechttunnel of de Haringvlietbrug. En als grote verkeersader loopt de N217 door de polder, tweebaans en bij afsluiting van één der tunnels wat redelijk vaak gebeurd, is het een ellende.
Gijs,

Ik ben bekend met langere aanrijtijden en tweebaanswegen, mijn eigen regio ziet er ook zo uit. Dat neemt niet weg dat de brandweer in slechts 2 van de 18 aangesloten gemeenten sneller is. Dit is een onderwerp dat veel emoties oproept maar de ratio zegt dat het van beperkte meerwaarde is.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


guest12562

  • Gast
Reactie #152 Gepost op: 21 november 2015, 22:45:39
Het gebeurd mij wekelijks dat ik bij een assistentie ambu sta, als hierbij dan gereanimeerd moet worden dan doen we dat.
Ik stel me dan vooral dienend op, bij een til assistentie of bijv. met een redvoertuig geef ik aan wat de mogelijkheden zijn.
Maakt mij verder niet uit waar ze mij bij nodig hebben.
Bij een beknelling gaat het mij erom dat we gezamenlijk de klus klaren en afwegen wat het best is voor de patiënt.

Als first responder rijden is idd uit nood geboren, brandweer probeert idd het gat van de ambu te vullen, of dit wenselijk is weet ik niet.
Als patient lijkt me wel, want snelle hulp is geboden, of beide organisaties hier beter van worden is voor mij de vraag.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #153 Gepost op: 22 november 2015, 11:13:27
Het gebeurd mij wekelijks dat ik bij een assistentie ambu sta, als hierbij dan gereanimeerd moet worden dan doen we dat.
Ik stel me dan vooral dienend op, bij een til assistentie of bijv. met een redvoertuig geef ik aan wat de mogelijkheden zijn.
Maakt mij verder niet uit waar ze mij bij nodig hebben.
Bij een beknelling gaat het mij erom dat we gezamenlijk de klus klaren en afwegen wat het best is voor de patiënt.

Als first responder rijden is idd uit nood geboren, brandweer probeert idd het gat van de ambu te vullen, of dit wenselijk is weet ik niet.
Als patient lijkt me wel, want snelle hulp is geboden, of beide organisaties hier beter van worden is voor mij de vraag.
Ik vind je opstelling prima en vooral positief. Ik heb mijn twijfels over de nut en noodzaak maar ik twijfel geen moment aan de inzet van de mensen zelf. Ik probeer ze ook altijd om erbij te betrekken en reken maar op dat ik graag de aangeboden hulp ontvang.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


AJT

  • Vrijwilliger Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
    • brandweer-gelderland
Reactie #154 Gepost op: 27 november 2015, 21:47:30
Leuke discussie die er gevoerd wordt. Het zou een geweldig zijn als de ambulance binnen 8 min ter plaatse zou kunnen zijn. Maar helaas is dat niet zo en de vraag blijft of dit ook haalbaar is voor de reanimatie behoeftige patiënt. We zullen nooit een 100% score gaan halen als het gaat om het behalen van ritme en output en de vrijwillige ambulancedienst bestaat niet meer. We hebben het geluk dat we in NL gebruik mogen van de andere hulpdiensten bij o.a. een reanimatie. Ik vind de samenwerking perfect en dat wordt mede veroorzaakt dat in de regio waar ik werkzaam ben de RAV voorziet in training van de brandweer en dat minimaal 2 maal per jaar en de mogelijkheid voor een derde training per jaar. Is het niet bewezen dat de AED en de BLS van de brandweer zoveel meerwaarde heeft dan vind ik het net zo prettig dat in onze regio de brandweer goed kijkt naar de werkruimte. De verschillende situaties waarin er voor ons als ambulancedienst reeds ruim voldoende ruimte is gecreëerd in bijvoorbeeld een kleine slaapkamer of de handjes met tillen zijn echt wel van meerwaarde. De politie of brandweer die binnen korte tijd (vooral in de buiten gebieden) snel ter plaatse is heeft al vele geruststellingen opgeleverd voor familie en naaste. Tuurlijk zullen er verhalen zijn (ik ken ze ook) van politie, brandweer of leken welke dingen doen of besluiten die ongepast zijn, maar die ken ik ook van collega's die plots erbij komen in burger om te helpen. Allemaal met de beste bedoeling uiteindelijk maar soms wel storend. Maar mijn inzien zijn dit eerder uitzonderingen dan regel. Ik ervaar de assistentie bij reanimatie als erg prettig tijdens mijn werk van zowel brandweer als politie. Misschien laten onderzoeken nog geen duidelijke meerwaarde zien maar ook geen verslechtering. Maar we hebben ook jaren bicarbonaat gegeven zonder dat dit ooit bewezen was..........

Wat betreft de opmerking mbt de voorrang van een brand tov een reanimatie snap ik niet helemaal. Allereerst hoe vaak komt dit gelijktijdig voor? Ten tweede ben je als brandweer bezig met het levensreddend handelen, dat is toch een taak van de brandweer? Men rijdt ook op loze OMS meldingen en dan gaat men onderweg ook niet ineens naar de mogelijke brand die tussendoor komt. Nee dan valt de meldkamer ook terug op het volgende voertuig in het KVT.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #155 Gepost op: 27 november 2015, 22:00:26
Waarom wordt dan de brandweer en politie gewaarschuwd?  Omdat ze een AED bij zich hebben.
Dus dan weer voor nop iemand gered, en was de dank van de verpleegkundige  ook niet op zijn plaats of gemeend.

Nogmaals ik zal voortaan eerst vragen of je geholpen wil worden en dan door wie?  Mss komt er nog een wagen in het rijtje

Ben blij dat de ambulancedienst hier zelfs aan de MK vraagt of de brandweer op voorhand kan gaan rijden, daar zij toch enig vertrouwen hebben  en vaak ook nog resultaat.
Bij instappen begint de inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #156 Gepost op: 28 november 2015, 09:43:17
Citaat van: Gijs link=msg=1387951 date=1448658026
Waarom wordt dan de brandweer en politie gewaarschuwd?  Omdat ze een AED bij zich hebben.
Dus dan weer voor nop iemand gered, en was de dank van de verpleegkundige  ook niet op zijn plaats of gemeend.

Nogmaals ik zal voortaan eerst vragen of je geholpen wil worden en dan door wie?  Mss komt er nog een wagen in het rijtje

Ben blij dat de ambulancedienst hier zelfs aan de MK vraagt of de brandweer op voorhand kan gaan rijden, daar zij toch enig vertrouwen hebben  en vaak ook nog resultaat.

Dat is precies de vraag die meerdere mensen hier stellen, waarom waarschuwen we nog steeds de brandweer en politie om uit te rukken voor een reanimatie (ambulancemelding).

De brandweer en politie redden helemaal niemand door uit te rukken met de AED.

Ik ben niet blij dat de ambulancedienst vraagt aan de brandweer of ze op voorhand kunnen gaan rijden omdat de ambulancedienst door deze vraag te stellen alleen maar zorgt dat er extra belastinggeld van burgers door het afvoerputje gaat terwijl de samenleving er niets voor terug krijgt.

Als de brandweer en politie met de AED burgers willen redden moet de ambulancedienst vragen of er brandweer- en politiemensen met de AED onder de arm op drukke tijdstippen op drukke publieke lokaties (bijv. een groot overdekt winkelcentrum op zaterdagmiddag) willen gaan surveilleren waardoor ze binnen 1 - 2 minuten de eerste schok kunnen toedienen.

Als het gaat om mensen die in woningen een hartstilstand krijgen mag je gewoon thuis blijven of doorgaan met je eigen werk. Het geld wat je hieraan verknalt kan je beter gebruiken om nieuwe brandslangen te kopen.

Bovenstaand is uiteraard ook van toepassing op de burgerhulpverleners (HartslagNU en soortgelijke projecten).


guest12562

  • Gast
Reactie #157 Gepost op: 28 november 2015, 10:18:14
Resumé, je geeft aan dat het oproepen van burgers/hulpverleners anders dan een ambulance met AED zinloos is en dat het zinvoller is om de ambu dit gewoon te laten doen, onafhankelijk hoe lang ze er over doen om ter plaatsen te komen?
Enige reden om met AED iets te doen is ervoor te zorgen dat er in grotere mensen massa's hulpverleners preventief aanwezig zijn met een AED?

Of lees ik het verkeerd?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #158 Gepost op: 28 november 2015, 10:39:22
Citaat van: Breathe link=msg=1388045 date=1448702294
Resumé, je geeft aan dat het oproepen van burgers/hulpverleners anders dan een ambulance met AED zinloos is en dat het zinvoller is om de ambu dit gewoon te laten doen, onafhankelijk hoe lang ze er over doen om ter plaatsen te komen?
Enige reden om met AED iets te doen is ervoor te zorgen dat er in grotere mensen massa's hulpverleners preventief aanwezig zijn met een AED?

Of lees ik het verkeerd?

Inderdaad, ik beroep met ook nog eens op wetenschappelijke publicaties (inclusief Nederlandse resultaten in Amsterdam) en CBS gegevens over uitruktijden van de Nederlandse brandweer.

Ik heb hier op forum nog niet meegemaakt dat een politieman, brandweerman of burgerhulpverlener verder komt dan wat emotionele prietpraat, een anekdote (meestal een jonge vent van 34 jaar met 2 schitterende kindjes die er nog is dankzij het heldhaftig optreden van de persoon in kwestie) of argumenten dat het een goed gevoel geeft voor de hulpverlener en de nabestaanden.

Enkele brandweermensen pleiten zelfs voor de onmisbaarheid omdat als ze niet in staat zijn levens te redden ze nog steeds nuttig zijn door bijv. het koffietafeltje in de woonkamer opzij te schuiven zodat de ambulancebroeder er goed bij kan. Ik werk in een land waar paramedics zelf snel een tafeltje opzij kunnen schuiven.

Ik betwist de meerwaarde van de AED niet. Ik vind dat er meer AED's op publieke plekken voorhanden moeten zijn. Op die manier kan je levens redden met de AED. Omstanders die getuige zijn van hartstilstand die onverwijld een AED van de muur grijpen op publieke lokaties maken het verschil (voldoende wetenschappelijke ondersteuning, inclusief Nederlands onderzoek beschikbaar).

Het stelt dus dat je het uitrukken met AED gewoon kan vergeten en de focus moet leggen op publieke lokaties waar omstanders direct met AED kunnen ingrijpen. Als je al mensen wil alarmeren moeten het mensen zijn (ambulancepersoneel of burgerhulpverleners) die bijvoorbeeld op drukke momenten op drukke publieke lokaties aanwezig zijn waardoor ze binnen enkele minuten (na ontvangst melding binnen 120 sec) al de eerste schok kunnen toedienen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #159 Gepost op: 28 november 2015, 10:56:44
Dus RAD Hollands Midden zit er naast door vele brandweerkazernes als First Responder te laten uitrukken?