Resumé, je geeft aan dat het oproepen van burgers/hulpverleners anders dan een ambulance met AED zinloos is en dat het zinvoller is om de ambu dit gewoon te laten doen, onafhankelijk hoe lang ze er over doen om ter plaatsen te komen?
Enige reden om met AED iets te doen is ervoor te zorgen dat er in grotere mensen massa's hulpverleners preventief aanwezig zijn met een AED?
Of lees ik het verkeerd?
Inderdaad, ik beroep met ook nog eens op wetenschappelijke publicaties (inclusief Nederlandse resultaten in Amsterdam) en CBS gegevens over uitruktijden van de Nederlandse brandweer.
Ik heb hier op forum nog niet meegemaakt dat een politieman, brandweerman of burgerhulpverlener verder komt dan wat emotionele prietpraat, een anekdote (meestal een jonge vent van 34 jaar met 2 schitterende kindjes die er nog is dankzij het heldhaftig optreden van de persoon in kwestie) of argumenten dat het een goed gevoel geeft voor de hulpverlener en de nabestaanden.
Enkele brandweermensen pleiten zelfs voor de onmisbaarheid omdat als ze niet in staat zijn levens te redden ze nog steeds nuttig zijn door bijv. het koffietafeltje in de woonkamer opzij te schuiven zodat de ambulancebroeder er goed bij kan. Ik werk in een land waar paramedics zelf snel een tafeltje opzij kunnen schuiven.
Ik betwist de meerwaarde van de AED niet. Ik vind dat er meer AED's op publieke plekken voorhanden moeten zijn. Op die manier kan je levens redden met de AED. Omstanders die getuige zijn van hartstilstand die onverwijld een AED van de muur grijpen op publieke lokaties maken het verschil (voldoende wetenschappelijke ondersteuning, inclusief Nederlands onderzoek beschikbaar).
Het stelt dus dat je het uitrukken met AED gewoon kan vergeten en de focus moet leggen op publieke lokaties waar omstanders direct met AED kunnen ingrijpen. Als je al mensen wil alarmeren moeten het mensen zijn (ambulancepersoneel of burgerhulpverleners) die bijvoorbeeld op drukke momenten op drukke publieke lokaties aanwezig zijn waardoor ze binnen enkele minuten (na ontvangst melding binnen 120 sec) al de eerste schok kunnen toedienen.