Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122389 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #170 Gepost op: 28 november 2015, 16:42:20
Citaat van: Gijs link=msg=1388120 date=1448722166
Zou er dan niemand binnen nederland en belgie wakker worden geschud, want de SIV wordt ook regelmatig ingezet voor een AED assistentie.

En wat dan van het Rotterdamse initiatief ?

Nee, omdat mensen veronderstellen dat het allemaal erg effectief is en het een goed gevoel geeft als je ziet dat het in Nederland zo goed geregeld is dat bij een hartstilstand de politie, brandweer en ambulancedienst alles uit de kast halen om te proberen een leven te redden.

Reanimatie was lage kans geneeskunde, het is lage kans geneeskunde en het blijft lage kans geneeskunde.

Ik vind dat als je weet dat je met directe AED inzet goede resultaten boekt en eigenlijk met zekerheid kan zeggen dat er nog veel meer winst te behalen is door in publieke ruimte veel meer AED's beschikbaar te maken voor omstanders je daar de aandacht op moet gaan leggen.

Ik vind mijn suggestie om desnoods burgerhulpverleners van HartslagNU te laten surveilleren op drukke publieke lokaties op drukke tijdstippen iets wat je zou moeten gaan uitproberen, bijvoorbeeld in Amsterdam waar onderzoekers van AED al een goed systeem hebben om de data te verzamelen.


helm

  • Gast
Reactie #171 Gepost op: 28 november 2015, 16:54:57
Citaat van: Oma link=msg=1388130 date=1448725340
Reanimatie was lage kans geneeskunde, het is lage kans geneeskunde en het blijft lage kans geneeskunde.

Het was ook niet voor niks dat Laerdal (van de reanimatiepoppen) aanvankelijk (eind jaren 80) de stuwende kracht, oprichter en sponsor was van de landelijke reanimatieraden in een deel van Europa. Inmiddels zijn het nu vooral de AED fabrikanten die de reanimatieraden sponsoren. Big business met een laag risico (dood ga je toch).


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #172 Gepost op: 28 november 2015, 17:16:46
En toch, ondanks allerhande rapporten blijf ik het situatie-afhankelijk vinden. Ik vind sowieso statistiek als het gaat over mensenlevens een beetje twijfelachtig: er zullen weinig (100%) vergelijkbare situaties voorkomen en misschien kan die ene keer een andere hulpdienst toch het verschil maken.

In onze omgeving wordt gewoon uitgerukt door de brandweer: daar is al meerdere keren door de brandweer de eerste schok toegediend en heeft de ambulance enige tijd op zich laten wachten. Ik vind het nogal wat om te stellen dat er dan geen verschil is gemaakt. Als de ambulance 6 minuten na de brandweer (zeg dat die rond 5 minuten na oproep t.p. zal zijn) arriveert, dan zou ik wel willen weten of het ritme dan nog schokbaar is. Dat is volgens mij ook niet achteraf te zeggen en dus blijf ik erbij dat in die situaties de brandweer het verschil heeft gemaakt. Ik kan in de afgelopen twee jaar zeker 3 incidenten in de gemeente Zeist noemen waar de brandweer de eerste schok heeft gegeven en de persoon nu nog leeft..............
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


helm

  • Gast
Reactie #173 Gepost op: 28 november 2015, 17:30:22


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #174 Gepost op: 29 november 2015, 17:03:28
JUBILEUMBIJEENKOMST FIRST RESPONDERS BRABANT-ZUIDOOST 2000-2015

Op 27 november 2015 hebben we het jubileum gevierd van het 15-jarig bestaan van First Responders in onze regio. Zelf ben ik bijna vanaf het begin betrokken als coördinator vanuit de brandweer. Bij de bijeenkomst hebben we teruggeblikt op de afgelopen vijftien jaar en hebben we gekeken welke resultaten met deze inzetvorm hebben behaald.

TERUGBLIK
1998 voorjaar: Eerste gedachten opstarten vorm van First Responder zorg, conform Engeland. Besproken in commandantenoverleg samen met collega’s RAV.
1998 oktober: Breed oriënterend overleg, met de vraag welke organisaties er iets zouden kunnen betekenen inzake FR-activiteiten. O.a. huisartsen, politie, vakantiepark, EHBO-vereniging en brandweer.
1999: Regionale brandweer blijft als enige partner over. Huisartsen hebben te weinig capaciteit en de politie had het te druk met haar kernactiviteiten. Voordeel van de brandweer als partner is dat deze mensen praktijkervaring hebben in spoedeisende situaties en in het rijden met voorrangsvoertuigen, en er is een bestaand alarmeringssysteem.
1999 najaar: RAV start met opleiding van in totaal zo’n 23 First Responders. De cursusduur: 4 x dagdeel, stagedag ambulancedienst en afsluiting met theoretisch en praktijkexamen. Voor de opleiding FR heeft de RAV een handboek ontwikkeld. In de opleiding wordt vooral veel aandacht besteed aan het oefenen van deelvaardigheden en het op systematische wijze onderzoeken van een patiënt. Ieder FR-team heeft vanaf de start van de pilot tot op heden, zijn eigen instructeur van de RAV.
2000 – 4 maart: Start met de brandweerteams uit Gemert, Oirschot en Middelbeers.
2001 – 8 februari: Stopzetting project, omdat het First Responder project niet toetsbaar was aan de Kwaliteitswet Zorginstellingen. Het was dus te vooruitstrevend voor die tijd. De IGZ hanteerde destijds in de brief termen als onverantwoord, onveilig en onacceptabel.
2001 – 1 oktober: Doorstart in afgeslankte vorm. Vanaf dan wordt niet meer gesproken over First Responder, maar BLS (Basic Life Support). Optreden mag alleen buiten de voordeur (standpunt IGZ).
2003: Doorstart First Responder in de vorm zoals het 3 jaar eerder is opgestart, dus hulpverlening op straat en achter de voordeur. FR-teams worden met een AED uitgerust.
2005 Mei: Landelijke richtlijn First Responder binnen Ambulance Zorg Nederland wordt vastgesteld. De pilot in onze regio is de aanleiding geweest voor dit product.
2006 Mei: Start FR-team Someren.
2009 Maart: Start FR-teams Reusel en Lage-Mierden.
2015 – 27 november: Vijf brandweerteams First Responder: Post Gemert, Post Middelbeers, Post Oirschot, Post Reusel en Post Someren. Post Lage Mierden was inmiddels opgeheven.

WAAROM DOEN WE HET OOK AL WEER?
→ Het verbeteren van de kwaliteit van de spoedeisende medische zorg door het verkorten van de ‘therapieloze’ interval. De First Responders opereren op het niveau van Basic Life Support (BLS) en zijn getraind om bepaalde levensreddende handelingen uit te voeren. Ze moeten inzetbaar zijn op het gebied van zowel cardiologie/ onwelwordingen als traumatologie (breed inzetbaar). De inzet wordt gecoördineerd vanuit de meldkamer RAV op basis van vastgestelde inzetcriteria. Het is gewenst om de First Responders binnen 8 minuten na het ontstaan van het incident / ongeval ter plaatse te hebben.

WAT HEBBEN WE BEREIKT?
De teams zijn gemiddeld binnen 6,5 minuten na alarmering ter plaatse. Ze zijn gemiddeld 4,5 minuten eerder ter plaatse dan de ambulance.

De afgelopen 15 jaar betrof 3500 inzetten waarbij 35 levens zijn gered! Meest in het oog springend is de geslaagde reanimatie in 2009 van een 16 jarig meisje in Someren.

CONCLUSIE
De inzet van de FR-teams genereert een snellere opstart van hulpverlening op BLS-niveau, waardoor een verbetering in de kwaliteit van zorg ontstaat!

Voor de presentatie bij de bijeenkomst: https://prezi.com/genk0vzrhe_a/untitled-prezi/

Bron: https://www.facebook.com/100010452125584/videos/148811732143897/

En zo blijkt maar weer dat er ook verschillende resultaten zijn voor wat betreft onderzoek. Ik vind 35 geredde levens nogal veel ten opzichte van de medici uit Amsterdam die pretenderen dat met een AED uitrukken geen effect heeft.

Dus kom je weer een beetje uit bij het plaatje van de onderzoeken over wat wel en niet gezond is om te eten: voor ieder onderzoek dat aangeeft dat een bepaald voedingsmiddel ongezond is, is er ook één die aangeeft dat hetzelfde middel wel gezond is.........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #175 Gepost op: 29 november 2015, 17:10:49
Citaat van: Danny722 link=msg=1388332 date=1448813008
JUBILEUMBIJEENKOMST FIRST RESPONDERS BRABANT-ZUIDOOST 2000-2015

Op 27 november 2015 hebben we het jubileum gevierd van het 15-jarig bestaan van First Responders in onze regio. Zelf ben ik bijna vanaf het begin betrokken als coördinator vanuit de brandweer. Bij de bijeenkomst hebben we teruggeblikt op de afgelopen vijftien jaar en hebben we gekeken welke resultaten met deze inzetvorm hebben behaald.

TERUGBLIK
1998 voorjaar: Eerste gedachten opstarten vorm van First Responder zorg, conform Engeland. Besproken in commandantenoverleg samen met collega’s RAV.
1998 oktober: Breed oriënterend overleg, met de vraag welke organisaties er iets zouden kunnen betekenen inzake FR-activiteiten. O.a. huisartsen, politie, vakantiepark, EHBO-vereniging en brandweer.
1999: Regionale brandweer blijft als enige partner over. Huisartsen hebben te weinig capaciteit en de politie had het te druk met haar kernactiviteiten. Voordeel van de brandweer als partner is dat deze mensen praktijkervaring hebben in spoedeisende situaties en in het rijden met voorrangsvoertuigen, en er is een bestaand alarmeringssysteem.
1999 najaar: RAV start met opleiding van in totaal zo’n 23 First Responders. De cursusduur: 4 x dagdeel, stagedag ambulancedienst en afsluiting met theoretisch en praktijkexamen. Voor de opleiding FR heeft de RAV een handboek ontwikkeld. In de opleiding wordt vooral veel aandacht besteed aan het oefenen van deelvaardigheden en het op systematische wijze onderzoeken van een patiënt. Ieder FR-team heeft vanaf de start van de pilot tot op heden, zijn eigen instructeur van de RAV.
2000 – 4 maart: Start met de brandweerteams uit Gemert, Oirschot en Middelbeers.
2001 – 8 februari: Stopzetting project, omdat het First Responder project niet toetsbaar was aan de Kwaliteitswet Zorginstellingen. Het was dus te vooruitstrevend voor die tijd. De IGZ hanteerde destijds in de brief termen als onverantwoord, onveilig en onacceptabel.
2001 – 1 oktober: Doorstart in afgeslankte vorm. Vanaf dan wordt niet meer gesproken over First Responder, maar BLS (Basic Life Support). Optreden mag alleen buiten de voordeur (standpunt IGZ).
2003: Doorstart First Responder in de vorm zoals het 3 jaar eerder is opgestart, dus hulpverlening op straat en achter de voordeur. FR-teams worden met een AED uitgerust.
2005 Mei: Landelijke richtlijn First Responder binnen Ambulance Zorg Nederland wordt vastgesteld. De pilot in onze regio is de aanleiding geweest voor dit product.
2006 Mei: Start FR-team Someren.
2009 Maart: Start FR-teams Reusel en Lage-Mierden.
2015 – 27 november: Vijf brandweerteams First Responder: Post Gemert, Post Middelbeers, Post Oirschot, Post Reusel en Post Someren. Post Lage Mierden was inmiddels opgeheven.

WAAROM DOEN WE HET OOK AL WEER?
→ Het verbeteren van de kwaliteit van de spoedeisende medische zorg door het verkorten van de ‘therapieloze’ interval. De First Responders opereren op het niveau van Basic Life Support (BLS) en zijn getraind om bepaalde levensreddende handelingen uit te voeren. Ze moeten inzetbaar zijn op het gebied van zowel cardiologie/ onwelwordingen als traumatologie (breed inzetbaar). De inzet wordt gecoördineerd vanuit de meldkamer RAV op basis van vastgestelde inzetcriteria. Het is gewenst om de First Responders binnen 8 minuten na het ontstaan van het incident / ongeval ter plaatse te hebben.

WAT HEBBEN WE BEREIKT?
De teams zijn gemiddeld binnen 6,5 minuten na alarmering ter plaatse. Ze zijn gemiddeld 4,5 minuten eerder ter plaatse dan de ambulance.

De afgelopen 15 jaar betrof 3500 inzetten waarbij 35 levens zijn gered! Meest in het oog springend is de geslaagde reanimatie in 2009 van een 16 jarig meisje in Someren.

CONCLUSIE
De inzet van de FR-teams genereert een snellere opstart van hulpverlening op BLS-niveau, waardoor een verbetering in de kwaliteit van zorg ontstaat!

Voor de presentatie bij de bijeenkomst: https://prezi.com/genk0vzrhe_a/untitled-prezi/

Bron: https://www.facebook.com/100010452125584/videos/148811732143897/

En zo blijkt maar weer dat er ook verschillende resultaten zijn voor wat betreft onderzoek. Ik vind 35 geredde levens nogal veel ten opzichte van de medici uit Amsterdam die pretenderen dat met een AED uitrukken geen effect heeft.

Dus kom je weer een beetje uit bij het plaatje van de onderzoeken over wat wel en niet gezond is om te eten: voor ieder onderzoek dat aangeeft dat een bepaald voedingsmiddel ongezond is, is er ook één die aangeeft dat hetzelfde middel wel gezond is.........

Ik vind het totaal niet relevant (hoop dat moderators die de brandweer werken niet mijn reacties verwijderen). Uit dit soort publicaties kan niemand herleiden of het slachtoffer het ook zou hebben overleefd als er geen brandweer als first responder was meegestuurd.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #176 Gepost op: 29 november 2015, 17:29:54
Citaat van: Oma link=msg=1388336 date=1448813449
Ik vind het totaal niet relevant (hoop dat moderators die de brandweer werken niet mijn reacties verwijderen). Uit dit soort publicaties kan niemand herleiden of het slachtoffer het ook zou hebben overleefd als er geen brandweer als first responder was meegestuurd.
Tja, je kunt nu eenmaal geen dubbelblind onderzoek doen aan het nut van een reanimatie. :D. Jij krijgt dus nooit een voor jou afdoend antwoord.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #177 Gepost op: 29 november 2015, 17:52:57
Citaat van: rsc link=msg=1388345 date=1448814594
Tja, je kunt nu eenmaal geen dubbelblind onderzoek doen aan het nut van een reanimatie. :D. Jij krijgt dus nooit een voor jou afdoend antwoord.

Wat wil je er mee zeggen dan?  Ik heb hier honderden keren gepost dat bij reanimaties 9 van de 10 mensen het niet overleven.

In het artikel stelt men dat de brandweer 3500 reanimatie-inzetten heeft gehad en er 35 overlevenden zijn.

De onderzoekers uit Amsterdam hebben geen facebookverhaaltje getikt maar een onderzoek om te kunnen bepalen of uitrukken met een AED wel of geen toegevoegde waarde heeft. Zij kunnen met cijfers onderbouwen dat het uitrukken door brandweer, politie of burgerhulpverleners met een AED een verwaarloosbaar klein verschil maakt.

Je kan dus stellen dat de brandweer in Brabant-Zuidoost 3500 keer thuis had kunnen blijven en er vermoedelijk precies zelfde resultaat was geweest, 35 overlevenden.

Nederlandse burgers betalen ongeveer 100 euro per maand aan verplichte zorgpremie (de zorgpremie is ook voor de financiering van ambulancezorg). De brandweer laten uitrukken moet worden opgehoest door de belasting betaler.

Het zegt dus dat 3500 keer extra kosten voor ambulancemeldingen zijn gemaakt door met brandweervoertuigen te gaan rijden en er personeelskosten zijn gemaakt bij de brandweer met belastingcenten. Je zou van leidinggevenden van overheidsdiensten zoals de brandweer mogen verwachten dat men uitermate zorgvuldig kijkt of belastinggeld effectief wordt besteedt.

Voorts vind ik het onderstaande opmerkelijk:

Citaat
Het verbeteren van de kwaliteit van de spoedeisende medische zorg door het verkorten van de ‘therapieloze’ interval. De First Responders opereren op het niveau van Basic Life Support (BLS) en zijn getraind om bepaalde levensreddende handelingen uit te voeren. Ze moeten inzetbaar zijn op het gebied van zowel cardiologie/ onwelwordingen als traumatologie (breed inzetbaar).

Als de brandweer spoedeisende medisch zorg/therapie zowel cardiologisch of traumatologisch met een paar EHBO-ers moeten ze IGZ eens bellen of die het allemaal wel zo geweldig vinden.

De ambulancedienst moet het met BIG-geregistreerde ambulanceverpleegkundigen doen maar als de ambulancedienst vraagt of de brandweer voor ze wil uitrukken kan het met een paar brandweermensen.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #178 Gepost op: 29 november 2015, 17:59:43
Nee idd en ook de brandweer zal toch hun taak met de AED op verzoek van de GMK doen, naar EER en GEWETEN.
En ook zal de ambulance  met grote spoed komen, maar ja aanrijtijd ??
Bij instappen begint de inzet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #179 Gepost op: 29 november 2015, 18:06:17
Citaat van: Gijs link=msg=1388353 date=1448816383
Nee idd en ook de brandweer zal toch hun taak met de AED op verzoek van de GMK doen, naar EER en GEWETEN.
En ook zal de ambulance  met grote spoed komen, maar ja aanrijtijd ??

Ik heb het nog nooit ergens geschreven dat ik denk dat burgerhulpverleners, brandweermensen of politiemensen niet naar eer en geweten deze taak vervullen.

Ik neem het de mensen die besluiten om de brandweer en politie dit te laten doen kwalijk. De politie en brandweer liggen beide onder grote druk (bezuinigingen).

Waarom zou je niet eens zeggen dat de ambulancediensten beter moeten gaan presteren.