Ook die moeten bezuinigen en proberen wel alle punten bezet te houden.
Twee wagens naar een hartfalen is praktisch niet meer altijd uitvoerbaar. Twee wagens bij een ongeval is al duidelijk verminderde dekking voor de rest van het verzorgingsgebied.
Ik zou helemaal geen brandweerwagen sturen omdat ik nu twee keer heb proberen duidelijk te maken dat normaal bij reanimaties 9 van de 10 patienten komen te overlijden, de brandweer Brabant-Zuidoost is 3500 keer uitgerukt om iemand te reanimeren en er zijn 3465 mensen overleden (het zouden er maximaal 3150 moeten zijn, dus minimaal 350 overlevenden).
Ik vind het ontzettend beroerde cijfers en zou pas enthousiast worden als de overlevingscijfers 20% of nog veel hoger zouden zijn geworden.
In het Amsterdamse onderzoek valt te lezen dat men er in is geslaagd om in gemiddeld 8,5 minuut de eerste schok toe te dienen, in Brabant stelt men gemiddeld binnen 6,5 minuut ter plaatse te zijn. Je mag veronderstellen dat men daar iets sneller of ook gemiddeld in 8,5 minuut de eerst schok heeft afgegeven. Voorts refereren de Amsterdamse onderzoekers aan een vergelijkbaar, buitenlands onderzoek; deze onderzoekers concludeerden dat in gemiddeld 5.3 minuut de eerste schok toe dienen al geen verschil meer maakt. De brandweer in Brabant-Zuidoost is na 5.3 min nog steeds onderweg.
Ik heb geen flauw idee op welke tijdstippen de brandweer is uitgerukt voor deze reanimatiemeldingen en niet of het vooral hartstilstanden in privewoningen waren. Ik durf te vermoeden dat de brandweer heel erg vaak is uitgerukt naar woonhuizen en de patient al enige tijd overleden was. Het is niet ongebruikelijk dat de ambulancedienst (bij ons vooral in de vroege ochtend) veel meldingen krijgt dat iemand wakker is geworden en de partner in bed ligt zonder ademhaling/hartslag.