Nee dat is een slim idee! Dan staat je maatje te wachten bij de kazerne op iemand die helemaal niet meer komt.
Voor het gemak ben ik er dan wel vanuit gegaan dat je dit meld bij de meldkamer. Zo staat je maatje inderdaad niet te wachten op iemand die al bezig is met reanimeren.
Maar de O&G vergroten de overlevingskans niet. In zo'n geval kan je ook zeggen dat mensen die wel met privéauto opkomen direct door rijden. Ook dat gaat allicht sneller als eerst naar de kazerne rijden.
Met een privé auto naar een hulpverlening gaan, lijkt me onwenselijk, tenzij je inderdaad echt op je route naar de kazerne langs het adres komt.
Maar hier zien we een dienstauto met OGS, die gaat wachten op een andere auto met OGS. De caddy had door kunnen rijden en alvast kunnen beginnen met reanimeren. Mocht dit al op gang zijn gebracht door omstanders, zijn er legio andere zaken die hij vast kan organiseren, zoals het kalmeren van eventuele familie, status update richting de meldkamer, collega's buiten opwachten, zodat ze niet hoeven te zoeken naar het juiste adres.
In mijn optiek vergroot de OGS dus de overlevingskansen wel degelijk.