Ik zal even aan de hoge kant gaan zitten: 500 euro per uitruk (2 personen x 30 euro, wat brandstof en een setje nieuwe pads...). Dat betekent dus dat een door de brandweer gered mensenleven 50.000 euro kost. Een argument als "we kunnen niet zeggen dat deze personen het anders niet overleefd hadden" vind ik bijzonder: we kunnen immers ook niet zeggen dat deze personen nog in leven geweest waren zonder tussenkomst van de brandweer. Dat is van heel veel factoren afhankelijk en daarbij ben ik dus van mening dat als de brandweer iemand 'terugklapt' voordat de ambulance er is, zij een leven hebben gered. Als de ambulance (gemiddeld) 4,5 minuut later arriveert zijn de overlevingskansen in ieder geval drastisch gedaald, als je kijkt naar onderzoeken op dat gebied.
Ofwel: de discussie moet zijn of 50.000 euro het redden van een mensenleven rechtvaardigt, niet óf de brandweer mensen redt bij AED-inzetten. Met dat ene geredde 16-jarige meisje zijn de maatschappelijke kosten er in ieder geval al uit............dan is gelijk duidelijk hoe ik er over denk
Ik vind het te gek voor woorden. Op papier spreekt men over professionele First Responders en lekenhulpverleners. Een EHBO-er is een leek. De brandweer is gewoon een EHBO-er dus een leek. De opperhoofden van de ambulancediensten hangen een reutelverhaal op over de aanvullende opleiding, bijv. CWK stabiliseren, assisteren bij logroll, mond-op-mondbeademing, bloedingen stelpen, ademweg vrijmaken). Het zit allemaal in de EHBO-opleiding.
De brandweer en ambulancedienst hebben besloten dat het noodzakelijk dat leken met EHBO-diploma eerder ter plaatse moeten zijn dan de ambulance, terwijl de volksvertegenwoordigers hebben besloten dat het niet nodig is en te duur is.
De ambulancedienst heeft niet gekozen om in lijn met kabinetsbeleid (participatiemaatschappij) echte vrijwilligers van bijv. de EHBO club of Rode Kruis in te zetten. Als ze het wel zouden doen komen de kosten namelijk voor rekening van de RAV, in deze constructie is het evident dat de brandweer de kosten moeten dragen (met belastinggeld). De brandweer heeft geen vrijwilligers ondanks dat men spreekt over vrijwilligers, brandweervrijwilligers zijn ambtenaren met een 0-uren contract/part-time ambtenaren.
Voorts heeft men IGZ omzeild omdat IGZ alleen maar gaat over de uitgifte van de melding door de RAV en de Inspectie voor Openbare Orde en Veiligheid toezicht moet houden op de inhoud en kwaliteit van de daadwerkelijk medische zorg aan de patient.
Een vrijwillige ambulancedienst met EHBO-ers zou namelijk wel onder het volledige toezicht van IGZ vallen, dus zowel de uitgifte van de melding als de kwaliteit en inhoud van het spoedeisend medisch optreden van deze ambulancevrijwilligers.
Het zegt niets anders dat de ambulancedienst het zo heeft geregeld dat de brandweer de kosten draagt en zij het prima vinden dat er geen enkel toezicht is op kwaliteit en inhoud van spoedeisende medisch zorg door de Inspectie Gezondheidszorg.
Alleen het aanhalen van het leven redden van een 16-jarige meisje zegt al dat men dit soort projecten alleen maar in stand kan houden door te komen met jankverhalen waardoor iedereen roept dat het het allemaal waard is.
Leg mij eens uit wat de brandweer te zoeken heeft bij medische spoedmeldingen in zorginstellingen met o.a. psychogeriatrische patienten (demente bejaarden).