Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122342 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #270 Gepost op: 1 december 2015, 04:07:46
Lijkt mij inderdaad niet slim om het weg te halen bij politie of brandweer.
Maar als de commerciële ambulancediensten, (25 bedrijven toch?) nu bijvoorbeeld zouden gaan fuseren, net als de nationale politie, en we bijvoorbeeld 6 regionale organisaties overhouden. Dan kunnen we zo 19 raden van bestuur, HR afdelingen, Administratie afdelingen etc. afschaffen. Dat zou toch zomaar ineens 100 fte kunnen schelen. Daar moeten zeker 50 BLS ambulances van kunnen worden betaald (overdag). Kun je mooi BMH'ers opzetten, laat je ze 6 jaar op de BLS wagen rijden, zijn ze 30 en kun je ze daarna op de A-wagen zetten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #271 Gepost op: 1 december 2015, 08:06:11
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1388755 date=1448939266
Lijkt mij inderdaad niet slim om het weg te halen bij politie of brandweer.
Maar als de commerciële ambulancediensten, (25 bedrijven toch?) nu bijvoorbeeld zouden gaan fuseren, net als de nationale politie, en we bijvoorbeeld 6 regionale organisaties overhouden. Dan kunnen we zo 19 raden van bestuur, HR afdelingen, Administratie afdelingen etc. afschaffen. Dat zou toch zomaar ineens 100 fte kunnen schelen. Daar moeten zeker 50 BLS ambulances van kunnen worden betaald (overdag). Kun je mooi BMH'ers opzetten, laat je ze 6 jaar op de BLS wagen rijden, zijn ze 30 en kun je ze daarna op de A-wagen zetten.

In Nederland heb je dat allemaal niet nodig; je zorgt voor een vierde hulpverleningsdienst met groene auto's waardoor je de informatie-manager CoPi met zijn reutelvriendjes snel ter plaatse krijgt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #272 Gepost op: 1 december 2015, 08:38:17
Citaat van: AJT link=msg=1387947 date=1448657250
Maar we hebben ook jaren bicarbonaat gegeven zonder dat dit ooit bewezen was..........

Sodium bicarbonate administration during ongoing resuscitation is associated with increased return of spontaneous circulation.
Kim J, Kim K2, Park J, Jo YH, Lee JH, Hwang JE, Ha C, Ko YS, Jung E.
Am J Emerg Med. 2015 Oct 24. pii: S0735-6757(15)00923-7. doi: 10.1016/j.ajem.2015.10.037.


Citaat
Two matched groups, one with ROSC and the other without (both n = 258), were generated. Sodium bicarbonate administration and its total cumulative dose were significantly associated with an increased ROSC, with odds ratios for ROSC of 1.86 (95% confidence interval [CI], 1.09-3.16; P = .022) and 1.18 (per 20 mEq; 95% CI, 1.04-1.33; P = .008), respectively. The positive associations remained unchanged after multivariable adjustment, with odds ratios for ROSC of 2.49 (95% CI, 1.33-4.65; P = .004) and 1.27 (95% CI, 1.11-1.47; P = .001), respectively.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #273 Gepost op: 1 december 2015, 09:42:21
Sodium bicarbonate administration during ongoing resuscitation is associated with increased return of spontaneous circulation.
Kim J, Kim K2, Park J, Jo YH, Lee JH, Hwang JE, Ha C, Ko YS, Jung E.
Am J Emerg Med. 2015 Oct 24. pii: S0735-6757(15)00923-7. doi: 10.1016/j.ajem.2015.10.037.

Ja maar was de cohort 25 en een smiley of 258? Dat maakt ook nogal wat uit... :-*
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #274 Gepost op: 1 december 2015, 10:01:38
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1388703 date=1448913308
Jij snapt niet helemaal hoe wetenschappelijk onderzoek werkt volgens mij.

Natuurlijk wel, maar ik beschreef eerder al dat er voor vrijwel ieder onderzoek ook een "tegenonderzoek" te bedenken is. Ik zou het wonderbaarlijk knap vinden als artsen kunnen voorspellen dat iemand die een klap van de AED van de brandweer krijgt het anders ook zou overleven.

En ik heb het al een aantal keer geroepen: in de praktijk blijkt de brandweer (of politie!) regelmatig de eerste schok toe te dienen. Ik overdrijf echt niet als ik zeg dat in de helft van de reanimaties waar ik bij ben geweest de ambulance nog zeker 5 minuten op zich heeft laten wachten.

Alles over gemiddelde opkomsttijden en dergelijke ten spijt: wij kunnen na alarmering binnen vijf minuten in vrijwel het hele dorp zijn. Plus de tijd die het aannemen van de melding heeft geduurd zal je dus binnen 6-7 minuten na de constatering van een hartstilstand ter plaatse zijn, in sommige gevallen nog sneller. Als wij dan iemand een schok toe kunnen dienen, terwijl het daarna nog vijf minuten duurt voor de ambulance er is, dan is het voor mij echt niet te verklaren dat een onderzoek aangeeft dat er geen meerwaarde is. Alleen al op de twee posten waar ik werkzaam ben ken ik zeker 3 voorbeelden waar deze situatie van toepassing was, dus waar de mensen nu nog leven na een schok door de brandweer-AED.
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1388755 date=1448939266
Lijkt mij inderdaad niet slim om het weg te halen bij politie of brandweer.
Maar als de commerciële ambulancediensten, (25 bedrijven toch?) nu bijvoorbeeld zouden gaan fuseren, net als de nationale politie, en we bijvoorbeeld 6 regionale organisaties overhouden. Dan kunnen we zo 19 raden van bestuur, HR afdelingen, Administratie afdelingen etc. afschaffen. Dat zou toch zomaar ineens 100 fte kunnen schelen. Daar moeten zeker 50 BLS ambulances van kunnen worden betaald (overdag). Kun je mooi BMH'ers opzetten, laat je ze 6 jaar op de BLS wagen rijden, zijn ze 30 en kun je ze daarna op de A-wagen zetten.

Je hebt toch hopelijk gezien hoe 'effectief' de schaalvergroting van de Nationale Politie en veel Veiligheidsregio's hebben uitgepakt? Voorbeelden te over dat organisaties die groter worden lang niet altijd effectiever en efficiënter worden......

Ik snap de opmerking van Oma wel met betrekking tot reanimaties in verpleegtehuizen en dergelijke. De vraag is in hoeverre je een persoon van 85+ nog helpt door te gaan reanimeren. Maar goed; als we gealarmeerd worden zullen we gewoon net als anders optreden. Het is niet aan ons om wel of niet te bepalen of er gereanimeerd moet worden, dan zal er door de hogere legerleiding beslist moeten worden dat we daar niet meer op uitrukken.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #275 Gepost op: 1 december 2015, 10:14:09
Citaat van: CM link=msg=1388777 date=1448959341
Ja maar was de cohort 25 en een smiley of 258? Dat maakt ook nogal wat uit... :-*
Tapatalk zeker? die ziet (soms in tegenstelling tot de website zelf) '8)' ook in geciteerde tekst als smiley en niet als '8_)' zonder _ ...  98uiye; 258 dus.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #276 Gepost op: 1 december 2015, 10:34:59
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1388782 date=1448961249
Tapatalk zeker? die ziet (soms in tegenstelling tot de website zelf) '8)' ook in geciteerde tekst als smiley en niet als '8_)' zonder _ ...  98uiye; 258 dus.

Heel scherp, FD! Ik gebruik idd. Tapatalk.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #277 Gepost op: 1 december 2015, 10:43:43
Citaat van: Danny722 link=msg=1388780 date=1448960498


Alles over gemiddelde opkomsttijden en dergelijke ten spijt: wij kunnen na alarmering binnen vijf minuten in vrijwel het hele dorp zijn. Plus de tijd die het aannemen van de melding heeft geduurd zal je dus binnen 6-7 minuten na de constatering van een hartstilstand ter plaatse zijn,

Tel daarbij gerust 2 minuten op voor de meld- en uitvraagtijd= 9 minuten. Daarom is een brandweer FRB bijna altijd gedoemd te mislukken in termen van blijvend herstel van circulatie. Het is veel effectiever om overal AED's op te hangen en reanimatiecursus verplicht te stellen voor de hele bevolking. En ja, ik ken zelf genoeg voorbeelden van 'geslaagde' reanimaties maar als je naar de lange termijn kijkt is het resultaat ineens heel anders. De vraag is, moeten we bakken met geld besteden aan FRB voor een geringe kans van slagen. De vraag is zeker legitiem in een tijd van toegenomen zorgkosten en alsmaar stijgende premies.

Citaat
Ik snap de opmerking van Oma wel met betrekking tot reanimaties in verpleegtehuizen en dergelijke. De vraag is in hoeverre je een persoon van 85+ nog helpt door te gaan reanimeren. Maar goed; als we gealarmeerd worden zullen we gewoon net als anders optreden. Het is niet aan ons om wel of niet te bepalen of er gereanimeerd moet worden, dan zal er door de hogere legerleiding beslist moeten worden dat we daar niet meer op uitrukken.

Ik snap jou ook wel maar daar zit de kern van het probleem ook in. Je kunt ook geen nuancering verwachten van een leek. Een reanimatie is een reanimatie. Neemt niet weg dat het op een neer pompen van de borstkas van een dementerende bejaarde een mensonterende gezicht blijft. En dat werken we in de hand met zulke projecten.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #278 Gepost op: 1 december 2015, 10:51:27
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1388755 date=1448939266
Lijkt mij inderdaad niet slim om het weg te halen bij politie of brandweer.
Maar als de commerciële ambulancediensten, (25 bedrijven toch?) nu bijvoorbeeld zouden gaan fuseren, net als de nationale politie, en we bijvoorbeeld 6 regionale organisaties overhouden. Dan kunnen we zo 19 raden van bestuur, HR afdelingen, Administratie afdelingen etc. afschaffen. Dat zou toch zomaar ineens 100 fte kunnen schelen. Daar moeten zeker 50 BLS ambulances van kunnen worden betaald (overdag). Kun je mooi BMH'ers opzetten, laat je ze 6 jaar op de BLS wagen rijden, zijn ze 30 en kun je ze daarna op de A-wagen zetten.

Nee, geen 25 bedrijven. 25 RAV's die gekoppeld zijn aan de veiligheidsregio. Een deel is privaat (Witte Kruis, BIOS) en een deel semi-overheid (Gelderland Midden, Zuid, ZHZ). Het ligt er net aan wie de vergunning in handen heeft.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #279 Gepost op: 1 december 2015, 10:53:43
Citaat van: CM link=msg=1388791 date=1448963487
Nee, geen 25 bedrijven. 25 RAV's die gekoppeld zijn aan de veiligheidsregio. Een deel is privaat (Witte Kruis, BIOS) en een deel semi-overheid (Gelderland Midden, Zuid, ZHZ). Het ligt er net aan wie de vergunning in handen heeft.

En binnen sommige RAV's zijn meerdere bedrijven die ambulancediensten leveren.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.