Natuurlijk wel, maar ik beschreef eerder al dat er voor vrijwel ieder onderzoek ook een "tegenonderzoek" te bedenken is. Ik zou het wonderbaarlijk knap vinden als artsen kunnen voorspellen dat iemand die een klap van de AED van de brandweer krijgt het anders ook zou overleven.
Onderzoek bedenken deed Diederick Stapel in Tilburg, dat heeft hem zijn baan gekost.
Die artsen hebben ook helemaal niks voorspeld. Ze hebben gegevens van enkele jaren geanalyseerd. (de gegevens waarvoor in Noord-Holland de VU bijvoorbeeld AED's komt uitlezen na inzetten).
Uit gegevens van duizenden reanimaties over meerdere jaren blijkt dat mensen die niet door politie/brandweer/hartslagNU zijn gereanimeerd even veel kans hebben om te overleven en gezond verder te leven als mensen die dat wel zijn. Ergo: het maakt geen verschil.
Ik geloof meteen dat jij iemand kent die jezelf hebt gereanimeerd en die nu een goed leven heeft dankzij jou hulp. Ik heb dat zelf namelijk ook gedaan, de man van 53 die ik gereanimeerd heb is inmiddels 55 en gezond.
Maar,
uit dat onderzoek blijkt dus dat er even veel mensen in Nederland rondlopen, net zo gezond, ook gereanimeerd, maar door de ambulance in plaats van door jou of mij.
Het onderzoek voorspelt niks, het geeft aan hoe effectief 3 verschillende strategieën zijn.
Strategie 1: Wachten op de ambulance
Strategie 2: politie / brandweer / hartslagNU gebruiken om BLS te alarmeren voordat de ambulance er is.
Strategie 3: Burgers die reeds aanwezig zijn reanimeren met een AED die ook al aanwezig is. Bijvoorbeeld in bedrijven etc.
Wat blijkt: 1 en 2 zijn even effectief. het percentage succesvolle reanimaties is gelijk. Het klopt dus ook helemaal dat de brandweer succesvol mensen reanimeert. Dat wordt nergens ontkent. Het zegt alleen dat statistisch gezien, even veel mensen succesvol zouden worden gereanimeerd als we alleen strategie 1 zouden uitvoeren. Misschien niet exact de zelfde mensen, maar wel even veel mensen.
Als je tegenonderzoek hebt dan lees ik het graag, het liefst dan echt onderzoek. Geen verzonnen onderzoek.