Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122339 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #290 Gepost op: 1 december 2015, 16:17:17
Wat een heerlijke discussie is dit maar misschien zit er nog wel een ander idee achter het alarmeren van de brandweer.
Als de brandweer wordt meegestuurd KAN het zijn dat ze eerder ter plekke zijn dan de ambulance. Mooi meegenomen dat ze dan al kunnen starten met de reanimatie. Als dat niet zo is, heb je 6 man/vrouw extra die hand- en spandiensten kunnen leveren tijdens de reanimatie. Daar komt bij dat de ambulance medewerkers niet meer hoeven te wachten voor wat tilhulp.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #291 Gepost op: 1 december 2015, 16:24:50
Citaat van: Bert65 link=msg=1388858 date=1448983037
Wat een heerlijke discussie is dit maar misschien zit er nog wel een ander idee achter het alarmeren van de brandweer.
Als de brandweer wordt meegestuurd KAN het zijn dat ze eerder ter plekke zijn dan de ambulance. Mooi meegenomen dat ze dan al kunnen starten met de reanimatie. Als dat niet zo is, heb je 6 man/vrouw extra die hand- en spandiensten kunnen leveren tijdens de reanimatie. Daar komt bij dat de ambulance medewerkers niet meer hoeven te wachten voor wat tilhulp.

Waarom zijn al deze extra hand- en spandiensten/6 man tilhulp van de brandweer nodig bij een reanimatiepatient maar niet bij bijv. een septische patient, volvulus of neurotrauma?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #292 Gepost op: 1 december 2015, 16:33:38
Citaat van: Oma link=msg=1388857 date=1448982970
Denk jij dat als de ambulancedienst als eerste ter plaatse is ze wachten tot de brandweer of de politie een AED komt brengen?

Nee, hoezo?

In die gevallen kunnen zij levens redden door snelle aankomst. In de andere gevallen andere hulpverleners.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #293 Gepost op: 1 december 2015, 16:36:12
Citaat van: Danny722 link=msg=1388863 date=1448984018
Nee, hoezo?

In die gevallen kunnen zij levens redden door snelle aankomst. In de andere gevallen andere hulpverleners.

De Amsterdamse onderzoekers lezen gebruikte AED's uit; van brandweer, politie, burgerhulpverleners en AED's aanwezig op publieke locaties.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #294 Gepost op: 1 december 2015, 17:29:40

Waarom zijn al deze extra hand- en spandiensten/6 man tilhulp van de brandweer nodig bij een reanimatiepatient maar niet bij bijv. een septische patient, volvulus of neurotrauma?
Ik zie anders regelmatig meldingen voorbij komen dat de hulp van de brandweer wel wordt gevraagd (sterker nog, ook voor het inhijzen komen ze).


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #295 Gepost op: 1 december 2015, 18:38:41
Haha welk geld?
De politie kan met de huidige middelen al niet alle taken goed uitvoeren...
Juist dit is eigenlijk wat ik hiermee wil zeggen. De politie beweert dat het het niet alle taken kan uitvoeren door geldgebrek. Maar geeft wel geld uit aan taken die eigenlijk toebehoren aan de ambulance dienst.
Het is onafhankelijk wetenschappelijk vastgesteld dat dat geen meerwaarde heeft dus waarom niet dat geld besteden aan politietaken. Hetzelfde geld natuurlijk voor de brandweer want als ik in andere lijntjes lees holt de brandweerzorg ook achteruit met alle bezuinigingen. Dus gebruik dat geld voor brandweertaken.

Ik vind zelf tot er een wetenschappelijk tegenonderzoek dit moet stoppen.
Het is echt een nobel streven om mensen in medische nood te helpen maar doe dat als je tijd en geld over hebt en niet je andere taken er onder lijden.

Hartslagnu stuurt onbetaalde vrijwilligers die kosten niks en kunnen hetzelfde. Dus alleen voor een goed gevoel moet je het dus niet doen.
Waarom kan die brandweerman trouwens niet gewoon van huis direct naar het slachtoffer rijden als gewone hartslagnu vrijwilliger als die dat zo belangrijk zegt te vinden voor het slachtoffer.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #296 Gepost op: 1 december 2015, 18:57:26
Citaat van: Oma link=msg=1388704 date=1448913648
De centralist kan het niet zien, de centralist kan goed uitvragen. Bij dit soort meldingen geeft de centralist bij ons een Bravo alarm (cardiac arrest - obivious death) uit voor MDS (mobile doctors service/huisartsen in dienst van ambulancedienst).
En dan rukt de ambulance niet uit?

Citaat van: Kanarie link=msg=1388716 date=1448916005
Het zal je verbazen hoeveel 70-plussers met een progressieve ongeneeslijke aandoening absoluut nog gereanimeerd willen worden. Daarom hoop ik dat je uitgebreid op onderstaande 3 vragen wilt antwoorden. Ik vind de zin namelijk denigrerend en en leeg qua inhoud, maar ik ben ervan overtuigd dat jij hem niet leeg bedoeld hebt. Vandaar mijn vragen aan jou:
1. Wie is "je"? (Dus wie moet weten weten wanneer het genoeg geweest is voor een mens?)
2. Definieer "wanneer" in deze context.
3. Wie of wat is "een mens"? (In jouw stelling.)
Gelukkig hoef ik die beslissing niet te nemen. Personeel in de instelling kennen de patiënt, de familie en de wensen van beide het beste en bellen niet, later of geven blijkbaar aan dat een reanimatie niet gewenst is. Hoe dan ook, wij (First Responder Brandweer) worden niet gealarmeerd voor deze gevallen.

Citaat van: jelte link=msg=1388750 date=1448923627
Ik ben er voor om geld bij de politie en brandweer weg te halen om de ambulancedienst binnen 8 minuten ter plaatse te krijgen.
Als politie en brandweer een taak minder hebben, kunnen ze die uitvoeren met minder geld. Dat geld naar de RAV en zo kan iedere dienst gewoon weer doen waar ze voor zijn en wat ze het best kunnen.
Het is al eerder aangegeven maar het is niet mogelijk om (zoveel) geld weg te halen bij de politie en brandweer zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Zeker de politie komt blijkbaar al geld te kort om voldoende zaken op te lossen. Bij de brandweer gaat het nog wel vind ik. Veel zijn het kwa brandweer geeneens met mij eens gezien de reacties hier als er ergens een 2e TS verdwijnt.

Maar misschien een handig iemand hier die kan berekenen hoeveel het gaat kosten om een ambulance niet binnen maximaal 15 minuten maar binnen 8 minuten ter plaatse te laten komen. Ik verwacht een ruimte verdubbeling van het geld namelijk. Je hebt niet alleen meer ambulances nodig maar ook heel veel meer posten. Daarnaast zullen dan veel bemanningen/voertuigen het grootste gedeelte van de tijd niets te doen hebben. Je zou dan wel voor spoedeisende calamiteiten vrijwilligers in kunnen zetten...... oh wacht die hebben we juist : Vrijwillige brandweerlieden.

Citaat van: Oma link=msg=1388813 date=1448969670
Ik niet omdat de brandweermannen met EHBO diploma en AED certificaat precies zelfde doen wat iedere burger kan doen. Het verschil is dat deze brandweermannen geld krijgen om iets te doen wat de EHBO club, burgerhulpverleners of het Rode Kruis gratis zou kunnen/willen doen.
Een ander groot voordeel mis je, namelijk een groep vrijwilligers die gegarandeerd in actie komt en ook nog eens portofonisch in contact staat met de CPA zodat een goed nader bericht te geven is.

Citaat van: Bert65 link=msg=1388858 date=1448983037
Wat een heerlijke discussie is dit maar misschien zit er nog wel een ander idee achter het alarmeren van de brandweer.
Als de brandweer wordt meegestuurd KAN het zijn dat ze eerder ter plekke zijn dan de ambulance. Mooi meegenomen dat ze dan al kunnen starten met de reanimatie. Als dat niet zo is, heb je 6 man/vrouw extra die hand- en spandiensten kunnen leveren tijdens de reanimatie. Daar komt bij dat de ambulance medewerkers niet meer hoeven te wachten voor wat tilhulp.
Juist de brandweer kan (veel) eerder ter plaatse zijn en dus zelfs binnen de 6 minuten reanimeren en de eerste klap geven.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #297 Gepost op: 1 december 2015, 20:20:41
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1388912 date=1448992646
En dan rukt de ambulance niet uit?

Nee, er rukt geen ambulancevoertuig uit. Een dienstauto met een huisarts in dienst van de ambulancedienst (MDS-unit (mobile doctors service) gaat direct ter plaatse. De huisarts zorgt dan voor de melder/nabestaande, geeft een verklaring af dat er geen tekenen van leven meer zijn en zorgt dat de overledene naar het mortuarium gaat waar ze de doodverklaring afgegeven.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1388912 date=1448992646
Een ander groot voordeel mis je, namelijk een groep vrijwilligers die gegarandeerd in actie komt en ook nog eens portofonisch in contact staat met de CPA zodat een goed nader bericht te geven is.

Ik zie het voordeel niet, als de ambulance onderweg is voor een hartstilstand heb je geen nader bericht meer nodig.


guest12562

  • Gast
Reactie #298 Gepost op: 2 december 2015, 10:29:31
Je moet wel regelmatig dit topic lezen om alles bij te houden  0098

Ik probeer een beetje naar het grote geheel te kijken, want in detail zitten de mensen op straat ermee en of dit nu efficiënt is of niet men krijgt de melding en doet wat men kan, buiten de discussie of dit wenselijk of zinvol is.

Laat ik dan wat stappen achteruit zetten.
We kunnen de zorg in Nederland niet dichttimmeren, dit kost te veel geld, dus er zijn acceptabele factoren ingecalculeerd en ja daar hoort de dood ook gewoon bij.
Punt is dan natuurlijk wat wil men in politiek Nederland, want uiteindelijk gaat de politiek hierover en als het over dit soort onderwerpen gaat schieten de politici dik te kort, alles moet worden ingefluisterd men weet totaal niet waar men over praat dus wordt het maar een schijnvertoning.
Geldstromen gaan blijkbaar niet de goede kant op, want deze geldstromen zijn alleen maar om een mooi plaatje te schetsen, wie zit er op keiharde cijfers te wachten?
Kijk wat er bij de politie gebeurd, wat daar op het moment mis gaat op allerlei gebieden is er geld geinvesteerd, zelfde geldt voor de brandweer waar gaan de geldstromen nu heen en wat zijn de gevolgen?
De ambulance dienst idem en we lopen in elkaars werkzaamheden te roeren, zonder heldere resultaten, maar ja het plaatje klopt, we passen de gewenste cijfers aan, om de managers maar hun gelijk te geven en hun baantjes te behouden.

Gaat mij er dus meer om hoe deze politieke denk en werkwijze wordt verandert, want daar wordt ik dus echt misselijk van, allemaal mooie verhaaltjes en op straat zie je het dus eigenlijk mis gaan maar in Den Haag weet men dat niet, gaat ook niet komen ook denk ik, want politiek gezien zijn deze details toch helemaal niet interessant, alles valt binnen het acceptabele grijze gebied en de burger neemt er genoegen mee. We kunnen er weinig aan doen, want onze politiek is van de gulden middenweg, een partij maakt een punt, maar moet samenwerken met een andere partij er moet dus water bij de wijn. Helaas had ik juist vanwege dat ene punt op die partij gestemd, daar gaat mijn stem dus.........

Aan de ene kant heb je dus Nederland met al zijn regels en procedures waarmee het lijkt of we alles willen dichttimmeren (wat niet gaat) maar aan de andere kant zijn er landen waar je dus maar moet zien hoe jij het allemaal regelt en of je kosten gaat maken aan de zorg.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #299 Gepost op: 2 december 2015, 10:41:13
Citaat van: Breathe link=msg=1389050 date=1449048571
We kunnen de zorg in Nederland niet dichttimmeren, dit kost te veel geld, dus er zijn acceptabele factoren ingecalculeerd en ja daar hoort de dood ook gewoon bij.
Punt is dan natuurlijk wat wil men in politiek Nederland, want uiteindelijk gaat de politiek hierover en als het over dit soort onderwerpen gaat schieten de politici dik te kort, alles moet worden ingefluisterd men weet totaal niet waar men over praat dus wordt het maar een schijnvertoning.

Aan de ene kant heb je dus Nederland met al zijn regels en procedures waarmee het lijkt of we alles willen dichttimmeren (wat niet gaat) maar aan de andere kant zijn er landen waar je dus maar moet zien hoe jij het allemaal regelt en of je kosten gaat maken aan de zorg.

Ik ben arts dus altijd gelukkig als iemand de zorg effectief kan verbeteren of de kosten binnen te perken kan houden. Ik denk dat er geen sprake is van zorgverbetering omdat alle wetenschappelijke publicaties stellen dat het niet effectief is. Een ambulanceverpleegkundige heeft hier zelfs geschreven dat een rapport in de vuilnisbak is verdwenen omdat het niet goed uitkomt voor de bestuurders die willen dat deze projecten door blijven gaan of zelfs breder moeten worden uitgerold.

Ik zie hier alleen brandweermensen op de barricade klimmen om het zorgbelang te dienen.

Ik heb geen brandweerman gezien die vragen stelt of dit project niet ten koste gaat van opleiding en training van de brandweervrijwilligers.

Citaat van: Oma link=msg=1388853 date=1448980793
Citaat
Het kost de VRU 50.000 euro per jaar.

VRU: 16 februari 2015: Deze uitrukkosten kunnen voor de komende jaren tot 2018 worden gedekt uit het programma brandweerrepressie onderdeel vakbekwaamheid repressief brandweerpersoneel.

Bovenstaande zegt dat er meer dan 100.000 euro teveel belastinggeld zit in het brandweerrepressie onderdeel vakbekwaamheid repressief brandweerpersoneel.

Het bovenstaande zegt dat de veiligheidsregio teveel geld heeft of dat men geen financieel overschot heeft maar het geld voor dit reanimatieproject ergens uit een andere begroting heeft geschraapt ( programma brandweerrepressie onderdeel vakbekwaamheid repressief brandweerpersoneel).