Ja hoor. Als de onderzoekers echter (letterlijk, als de mediacode wordt nageleefd tenminste) geciteerd worden blijft de uitspraak gewoon van kracht. Datzelfde geldt voor het andere citaat uit het onderzoek.
Wat ik jammer vond is dat de discussie van "is de inzet van first responders bij reanimaties waardevol" naar "de inzet is zinloos, maar wat mag het kosten?" ging. Natuurlijk erken ik dat in bepaalde gevallen uitrukken twijfelachtig is en dat het een stuk handiger zou zijn als op iedere straathoek een AED hing met burgerhulpverleners in de buurt. Wij kunnen in het huidige optreden tegen relatief geringe kosten (en volgens de onderzoekers dus ook kosteneffectief) echter ook regelmatig levens redden. Als we dat samen met de ambulancedienst, politie en burgerhulpverleners kunnen doen tot er een écht goed en uitvoerbaar alternatief is (bijvoorbeeld een landelijk dekkend netwerk van AED's met gegarandeerde opkomsttijd van <5 minuten) dan kan de inzet van andere hulpdiensten altijd weer geëvalueerd worden.
Ik hoef niet zo nodig "voor de uitrukken" mee te rijden op reanimaties. Van de 200 uitrukken op jaarbasis voor mijn vrijwillige post zijn er een stuk of 8 voor reanimaties. Ik wil het wel doen omdat ik in de praktijk meermaals heb gezien dat de brandweer het verschil kan maken.
De onderzoekers hebben de kosteneffectiviteit niet onderzocht.
Ik vind het prima als een land geld wil uitgeven om te streven naar hogere overleving. Ik vind ook dat je daar als land geld aan mag besteden echter is er helemaal niets om te blijven volhouden dat het belastinggeld om deze doelstelling te realiseren binnen de brandweer en politie moet blijven.
Het onderzoek laat prachtige cijfers zien aangaande on-site inzet van AED in publieke ruimte, de onderzoekers schrijven zelfs dat de resultaten van een AED beschikbaar in een woning aanwezig niet zorgt voor hogere overleving. Een AED beschikbaar op publieke lokatie gebruikt bij hartstilstand in een nabij gelegen woning maakt ook geen verschil.
Als je geld wil uitgeven om de doelstelling, een hogere overleving na hartstilstand, werkelijk wil realiseren moet je het roer om willen gooien. Stoppen met uitrukken door overheidsdiensten met AED (politie en brandweer) en het geld gebruiken om te zorgen voor meer AED's in de publieke ruimte.
Een ander alternatief is dat brandweervrijwilligers op zaterdagmiddag gratis gaan surveilleren op drukke publieke lokaties. De RAV zal een prima inzicht hebben op welke lokaties en momenten er vaak meldingen hartstilstand voorkomen in het eigen verzorgingsgebied.
Als brandweervrijwilligers wel geld willen ontvangen (gewerkte uren bij het vrijwillige brandweerkorps) moet je er ook mee stoppen omdat je dan burgerhulpverleners, rode kruis, ehbo-clubs de kans moet geven om dergelijke AED-surveillances uit te voeren. Zij kunnen namelijk GRATIS precies hetzelfde als de brandweermannen doen.