Wij rukken al jaren als FRB uit en heb een aantal keer meegemaakt dat een burgerhulpverlener in paniek was en niet juist handelden.
Wij "rukken "als leden van hartslagnu al een tijdje uit en heb al een paar keer meegemaakt dat een brandweerman dichtsloeg en niet wist wat hij moest doen.
Dat maakt dus niet uit wie je stuurt, brandweer man of burgerhulpverlener. Ze kunnen allebij dichtklappen, alleen als je met een grote rode auto de straat in rijdt dan wordt er van je verwacht dat je handeld. Bij een burgerhulpverlener een stuk minder (al vind ik dat niet terrecht).
Verder lees ik hier veel mensen die hun eigen ervaring afwegen tegenover wetenschappelijk onderzoek. Dat kan ik enigzins begrijpen want sommige mensen hebben het geluk dat ze vele verhalen kennen van mensen die heel goed uit een reanimatie komen. Daar mag je heel gelukkig mee zijn. Ikzelf heb de "pech " dat zelfs nadat we binnen een minuut toerplaatsen waren maar een iemand dat heeft overleefd (later in het ziekenhuis wel overleden).
Maar ook ik sluit me aan bij de zorgprofessionals. Wetenschappelijk bewijs wordt als de waarheid beschouwd tot het tegendeel bewezen is. En een ervaring van iemand bewijst met zoiets niet het tegendeel.