Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 124023 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #330 Gepost op: 3 december 2015, 15:13:18
Citaat van: owning31 link=msg=1389374 date=1449151487
Wij zijn ook niet alleen, sterker nog wij komen met 30 man tegelijk als ik hartslagnu mag geloven.

Ik kan het best begrijpen dat wanneer je een jong kind/baby reanimeert dat je daarna er graag over wilt praten. Maar een "gewone " reanimatie, ik denk niet dat je daar een BOT-team voor nodig hebt. En zowel dan weet ik niet of het verstandig is als je reanimaties opzoekt.

Ik heb het ook niet over nazorg omdat opa jan een hartstilstand heeft gehad...

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #331 Gepost op: 3 december 2015, 15:34:12
Die nazorg is er voor iedereen. We hebben allemaal een huisarts waar we bij terecht kunnen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #332 Gepost op: 3 december 2015, 15:50:41
Citaat van: wjr307 link=msg=1389376 date=1449151861
Dat is toch ook eigenlijk de FRB taak, snel met AED ter plaatse om snel te kunnen reanimeren en niets meer dan dat . Alleen kan je ons zien als een gegarandeerde omstander die altijd komt en die kunnen rekenen op een organisatie die achter hun staat. Ik zie mezelf ook niet hoger dan een EHBO-er maar gewoon als iemand die zn werk doet en als iemand het beter kan dit aan diegene overlaat en zo met mij de meeste brandweermensen.

Wat de brandweer kan leveren is ook niets meer of minder dan EHBO.

Als in Londen een burger eerste hulp komt verlenen via de (door London Air Ambulance bedachte) GoodSAM app komt er iemand in de normale burgerkleding. Hij of zij kan precies zelfde leveren als de betaalde brandweerman.  De NLse brandweermannen kleden zich schijnbaar eerst om, ze dragen geen burgerkleding, geen brandweeruniform of bluspak maar minimaal een speciale First Responders jas en een indrukwekkende koffer ipv de AED onder de arm.

Het is allemaal op kosten van de belastingbetaler in Nederland en zorgt er voor dat veel goedkopere projecten en burgers niet de kans krijgen om te innoveren. In Nederland is schijnbaar iets alleen maar goed als de overheid het bedenkt (bijv. het HartslagNU systeem via een stichting van RAV's) en je het laat uitvoeren door ambtenaren met EHBO diploma.

Het grenst zelfs aan volksverlakkerij omdat de burger na een spoedmelding aan de ambulancedienst de brandweer met zwaailicht voor de deur krijgt, er minimaal twee mensen in speciale First Responder jasjes aan de slag gaan waardoor je denkt dat het speciaal getrainde mensen zijn terwijl het gewoon een paar EHBO-ers zijn.

Ik zie het verschil niet eens met de jas van Nederlandse ambulanceverpleegkundigen

oma

• Senior gebruiker
Reactie #333 Gepost op: 3 december 2015, 16:00:08
Citaat van: wjr307 link=msg=1389377 date=1449151998
Ik heb het ook niet over nazorg omdat opa jan een hartstilstand heeft gehad...

Als je wel nazorg nodig hebt na kinderreanimatie moet je vooral thuisblijven en het niet opzoeken. Uitrukken voor (kinder)reanimaties is geen wettelijke brandweertaak.

wjr307

• Forum gebruiker
Reactie #334 Gepost op: 3 december 2015, 16:05:32
Citaat van: Oma link=msg=1389386 date=1449154808
Als je wel nazorg nodig hebt na kinderreanimatie moet je vooral thuisblijven en het niet opzoeken. Uitrukken voor (kinder)reanimaties is geen wettelijke brandweertaak.
Onze taak is eerste hulp verlenen en in sommige heftige gevallen hoort kinderreanimatie erbij en niemand kan inschatten van te voren wat voor inzet het betreft en welke omstandigheden dit zijn toevallig heeft ook RAV hier nazorg bij dergelijke gevallen. Ik zeg niet dat ik het nodig heb maar mocht ik het nodig hebben is het er, bij jullie kennelijk niet dan ben ik blij dat het hier wel voor elkaar is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #335 Gepost op: 3 december 2015, 16:13:11
Citaat van: wjr307 link=msg=1389389 date=1449155132
Onze taak is eerste hulp verlenen en in sommige heftige gevallen hoort kinderreanimatie erbij en niemand kan inschatten van te voren wat voor inzet het betreft en welke omstandigheden dit zijn toevallig heeft ook RAV hier nazorg bij dergelijke gevallen. Ik zeg niet dat ik het nodig heb maar mocht ik het nodig hebben is het er, bij jullie kennelijk niet dan ben ik blij dat het hier wel voor elkaar is.

Nee ik heb de moeite genomen om een stuk van Veiligheidsregio Utrecht te posten. Zij geven aan dat het geen wettelijke brandweertaak is en besluiten om het zelf een taak te maken. Ze geven ook aan dat het uitrukken (o.a. personeelskosten per jaar circa 50.000 euro zal bedragen. Voorts weten ze dat de ambulancedienst de kosten niet wil dragen. Aangezien het geen wettelijke taak is hebben ze er geen budget voor deze taken bij de brandweer. Ze betalen het in de regio Utrecht met geld wat bedoelt is om de vakbekwaamheid van het brandweerpersoneel in de uitrukdienst op peil te houden).

Bij ons is het niet nodig om brandweer of politie te vragen om uit te rukken omdat de ambulancedienst binnen 8 minuten ter plaatse is. De eerste eenheden zijn vaak BLS ambulances (het is een onjuiste benaming omdat het geen BLS is; op deze ambulances werken EMTs. EMTs kunnen een infuus prikken, mogen beperkt medicatie toedienen, bijv. adrenaline IV, sommige EMTs zijn bevoegd en bekwaam om te intuberen). Het zegt dat deze ambulancemensen hogere kans hebben om ROSC te verkijgen met een AED (wat eigenlijk ook geen AED is maar een monitor/defibrillator in de AED stand; het ALS ambulancepersoneel gebruikt gewoon de aangesloten AED).

De MMT-arts aan het fluiten op de pop terwijl de MMT-zuster toekijkt of de vrijwillige brandweer tijdens EHBO oefening?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #336 Gepost op: 3 december 2015, 16:16:38
Citaat van: Oma link=msg=1389386 date=1449154808

Oma, je weet zelf net zo goed dat de brandweer regelmatig te maken krijgt met reanimatie behoeftige slachtoffers, zelfs als het niet hun hoofdtaak is. Bijvoorbeeld bij het redden van slachtoffers bij een woningbrand, co vergifitiging,  aanrijdingen met beknellingen en nog tal van andere meldingen waarbij je ook met kinderen te maken hebt.

In die gevallen donderen ze het slachtoffer ook niet op de grond om er niet meer naar om te kijken als er nog geen ambulance is.

Helaas komt her gewoon voor dat zelfs de meest professionele hulpverleners moeite hebben met een heftige inzet. Gelukkig leven we in een land waar we eindelijk zo ver zijn dat we ook die collega's proberen te helpen om zaken als ptss te voorkomen.

Vanuit jou werk en geschiedenis heb je kennelijk een enorme leren huid gekregen waarbij het jou allemaal niets meer doet, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

wjr307

• Forum gebruiker
Reactie #337 Gepost op: 3 december 2015, 16:20:55
Citaat van: Oma link=msg=1389382 date=1449154241
Wat de brandweer kan leveren is ook niets meer of minder dan EHBO.

Als in Londen een burger eerste hulp komt verlenen via de (door London Air Ambulance bedachte) GoodSAM app komt er iemand in de normale burgerkleding. Hij of zij kan precies zelfde leveren als de betaalde brandweerman.  De NLse brandweermannen kleden zich schijnbaar eerst om, ze dragen geen burgerkleding, geen brandweeruniform of bluspak maar minimaal een speciale First Responders jas en een indrukwekkende koffer ipv de AED onder de arm.

Het is allemaal op kosten van de belastingbetaler in Nederland en zorgt er voor dat veel goedkopere projecten en burgers niet de kans krijgen om te innoveren. In Nederland is schijnbaar iets alleen maar goed als de overheid het bedenkt (bijv. het HartslagNU systeem via een stichting van RAV's) en je het laat uitvoeren door ambtenaren met EHBO diploma.

Het grenst zelfs aan volksverlakkerij omdat de burger na een spoedmelding aan de ambulancedienst de brandweer met zwaailicht voor de deur krijgt, er minimaal twee mensen in speciale First Responder jasjes aan de slag gaan waardoor je denkt dat het speciaal getrainde mensen zijn terwijl het gewoon een paar EHBO-ers zijn.

Ik zie het verschil niet eens met de jas van Nederlandse ambulanceverpleegkundigen
Nooit een ehbo-er met een vestje gezien of heb je de EHBO pakken wel eens bekeken? Wij zijn inderdaad niets meer alleen kan men wel gebruik maken van onze mogelijkheid om met prio 1 sneller dan de ambu naar de reanimatie te gaan en zo heeft het slachtoffer gegarandeerd snel een AED en massage. Dit kan de EHBO nu eenmaal niet want anders dan hun zijn wij wel opgeleid om met prio 1 te rijden. En die dienstauo die met 3 man uitrukt kost niet zoveel extra's voor de belastingbetaler hoor want die staat er toch en levensreddend handelen kregen we sowieso al omdat we nu eenmaal naast reanimaties wel vaker samenwerken met de ambu

Maar gezien je genialiteit ekun jij regelen voor 50.000 euro dat die ambulances hier binnen 8 min zijn??

oma

• Senior gebruiker
Reactie #338 Gepost op: 3 december 2015, 16:26:20
Citaat van: Red link=msg=1389397 date=1449155798
Oma, je weet zelf net zo goed dat de brandweer regelmatig te maken krijgt met reanimatie behoeftige slachtoffers, zelfs als het niet hun hoofdtaak is. Bijvoorbeeld bij het redden van slachtoffers bij een woningbrand, co vergifitiging,  aanrijdingen met beknellingen en nog tal van andere meldingen waarbij je ook met kinderen te maken hebt.

In die gevallen donderen ze het slachtoffer ook niet op de grond om er niet meer naar om te kijken als er nog geen ambulance is.

Helaas komt her gewoon voor dat zelfs de meest professionele hulpverleners moeite hebben met een heftige inzet. Gelukkig leven we in een land waar we eindelijk zo ver zijn dat we ook die collega's proberen te helpen om zaken als ptss te voorkomen.

Vanuit jou werk en geschiedenis heb je kennelijk een enorme leren huid gekregen waarbij het jou allemaal niets meer doet, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.

Dan neem jij aan dat het mij niets meer doet als iemand sterft of als ik iemand niet het leven kan redden. Ik denk dat belangrijkste verschil is dat ik niet denk dat ik iedereen kan redden.

Ik ga ook niet naar een reanimatie toe met de gedachte dat ik iemand een leven kan gaan redden. Ik ga naar een reanimatie toe met de gedachte dat er niets meer te verliezen valt, een mens kan namelijk niet doder dan dood zijn. Als je ROSC verkrijgt voelt het hooguit als een beetje de strijd gewonnen hebben. Voorts kom ik prehospitaal bij reanimaties waar ik direct zie dat ik de strijd niet meer wil aangaan omdat het soms ook onjuist is om het nog van de klinische dood te willen winnen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #339 Gepost op: 3 december 2015, 16:28:37
Citaat van: wjr307 link=msg=1389398 date=1449156055
Nooit een ehbo-er met een vestje gezien of heb je de EHBO pakken wel eens bekeken? Wij zijn inderdaad niets meer alleen kan men wel gebruik maken van onze mogelijkheid om met prio 1 sneller dan de ambu naar de reanimatie te gaan en zo heeft het slachtoffer gegarandeerd snel een AED en massage. Dit kan de EHBO nu eenmaal niet want anders dan hun zijn wij wel opgeleid om met prio 1 te rijden. En die dienstauo die met 3 man uitrukt kost niet zoveel extra's voor de belastingbetaler hoor want die staat er toch en levensreddend handelen kregen we sowieso al omdat we nu eenmaal naast reanimaties wel vaker samenwerken met de ambu

Maar gezien je genialiteit ekun jij regelen voor 50.000 euro dat die ambulances hier binnen 8 min zijn??

Vraag het de politiemensen op forum eens die uirtukken met de AED of zij er speciaal jassen voor moeten laten maken op kosten van de gemeenschap?

Als jij mij vraagt of ik 50.000 euro ambulancezorg binnen 8 minuten kan regelen wek je de schijn dat jij meent dat de brandweer ambulancezorg levert door met AED uit te rukken.