Dat is toch ook eigenlijk de FRB taak, snel met AED ter plaatse om snel te kunnen reanimeren en niets meer dan dat . Alleen kan je ons zien als een gegarandeerde omstander die altijd komt en die kunnen rekenen op een organisatie die achter hun staat. Ik zie mezelf ook niet hoger dan een EHBO-er maar gewoon als iemand die zn werk doet en als iemand het beter kan dit aan diegene overlaat en zo met mij de meeste brandweermensen.
Wat de brandweer kan leveren is ook niets meer of minder dan EHBO.
Als in Londen een burger eerste hulp komt verlenen via de (door London Air Ambulance bedachte) GoodSAM app komt er iemand in de normale burgerkleding. Hij of zij kan precies zelfde leveren als de betaalde brandweerman. De NLse brandweermannen kleden zich schijnbaar eerst om, ze dragen geen burgerkleding, geen brandweeruniform of bluspak maar minimaal een speciale First Responders jas en een indrukwekkende koffer ipv de AED onder de arm.
Het is allemaal op kosten van de belastingbetaler in Nederland en zorgt er voor dat veel goedkopere projecten en burgers niet de kans krijgen om te innoveren. In Nederland is schijnbaar iets alleen maar goed als de overheid het bedenkt (bijv. het HartslagNU systeem via een stichting van RAV's) en je het laat uitvoeren door ambtenaren met EHBO diploma.
Het grenst zelfs aan volksverlakkerij omdat de burger na een spoedmelding aan de ambulancedienst de brandweer met zwaailicht voor de deur krijgt, er minimaal twee mensen in speciale First Responder jasjes aan de slag gaan waardoor je denkt dat het speciaal getrainde mensen zijn terwijl het gewoon een paar EHBO-ers zijn.
Ik zie het verschil niet eens met de jas van Nederlandse ambulanceverpleegkundigen