Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122330 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #340 Gepost op: 3 december 2015, 16:34:08
Citaat van: Oma link=msg=1389401 date=1449156517
Vraag het de politiemensen op forum eens die uirtukken met de AED of zij er speciaal jassen voor moeten laten maken op kosten van de gemeenschap?

Als jij mij vraagt of ik 50.000 euro ambulancezorg binnen 8 minuten kan regelen wek je de schijn dat jij meent dat de brandweer ambulancezorg levert door met AED uit te rukken.

Scherp, maar jij wekt de schijn dat die 50.000 euro op jaarbasis verspilling is dus wat kun jij voor datzelfde geld  als alternatief aanbieden. Ik heb het dus over 24/7 gegarandeerd binnen 8 min. BLS hulp ter plaatse?

En die jassen zijn nu eenmaal omdat de brandweer een organisatie is dus ook als dusdanig herkenbaar mag zijn. Of werk jij ook in je normale kloffie? En het is nog altijd een rode auto en er staat toch echt brandweer op de jassen! Of verward je liander ook met een ambu verpleegkundige?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #341 Gepost op: 3 december 2015, 16:39:04
Citaat van: Oma link=msg=1389400 date=1449156380
Dan neem jij aan dat het mij niets meer doet als iemand sterft of als ik iemand niet het leven kan redden. Ik denk dat belangrijkste verschil is dat ik niet denk dat ik iedereen kan redden.
Dat zeg ik niet. Alleen jij weet kennelijk goed met zulke zaken om te gaan. Dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen geld. Ieder mens heeft een breekpunt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #342 Gepost op: 3 december 2015, 16:39:35
Citaat van: wjr307 link=msg=1389403 date=1449156848
Scherp, maar jij wekt de schijn dat die 50.000 euro op jaarbasis verspilling is dus wat kun jij voor datzelfde geld  als alternatief aanbieden. Ik heb het dus over 24/7 gegarandeerd binnen 8 min. BLS hulp ter plaatse?

En die jassen zijn nu eenmaal omdat de brandweer een organisatie is dus ook als dusdanig herkenbaar mag zijn. Of werk jij ook in je normale kloffie? En het is nog altijd een rode auto en er staat toch echt brandweer op de jassen! Of verward je liander ook met een ambu verpleegkundige?

Ik wek niet de schijn. Ik zeg dat er nog nooit wetenschappelijk is aangetoond dat het op deze wijze uitrukken met AED verschil maakt in overleving.

De jassen zijn niet in de brandweerorganisatie het is speciale kleding aangeschaf voor de EHBO-ers die lid zijn van de vrijwillige brandweer. De EHBO club moet met de pet rond als ze dergelijke kleding willen. De brandweer zal het een worst zijn omdat ze zo de belastingcenten (voor brandweerzorg) bij elkaar kunnen graaien om leuke pakkies te kopen voor de jongens.



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #343 Gepost op: 3 december 2015, 16:42:05
Citaat van: Red link=msg=1389405 date=1449157144
Dat zeg ik niet. Alleen jij weet kennelijk goed met zulke zaken om te gaan. Dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen geld. Ieder mens heeft een breekpunt.

Ik ken geen chirurgen die een potje hebben zitten janken bij de psycholoog. Ik ken ze wel die graag chirurg wilden worden maar nooit de kans kregen om te beginnen aan heelkunde of om de eindstreep te halen. Een aantal zal dameskapper zijn geworden omdat we die ook nodig hebben in deze wereld en het vrij simpel is dat mensen het werk moeten doen waar ze geschikt voor zijn.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #344 Gepost op: 3 december 2015, 16:49:57
Citaat van: Oma link=msg=1389406 date=1449157175
Ik wek niet de schijn. Ik zeg dat er nog nooit wetenschappelijk is aangetoond dat het op deze wijze uitrukken met AED verschil maakt in overleving.

De jassen zijn niet in de brandweerorganisatie het is speciale kleding aangeschaf voor de EHBO-ers die lid zijn van de vrijwillige brandweer. De EHBO club moet met de pet rond als ze dergelijke kleding willen. De brandweer zal het een worst zijn omdat ze zo de belastingcenten (voor brandweerzorg) bij elkaar kunnen graaien om leuke pakkies te kopen voor de jongens.


AED daargelaten jij kunt voor 50.000 euro zorgen dat er binnen 8 min. iemand ter plaatse is die hartmassage geeft? Of trek je in twijfel dat er geen verschil is tussen na 8 of na 15-20 min hartmassage?

 Je hebt het in ons geval over 3 jassen die er hangen omdat bij FRB de vooringang gebruikt wordt (omdat er maar 3 man meegaan mag er ook voor geparkeerd worden) en de bluspakken bij het achterterrein hangen en we als brandweer wel kenbaar mogen/moeten zijn.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #345 Gepost op: 3 december 2015, 16:55:55
Bedankt voor je antwoord Oma, je komt zo redelijk egoistisch over, en het inlevingsvermogen springt er ook niet vanaf. Maar dat zal wel beroepsdeformatie zijn.

Fijn voor jou dat jij dergelijke chirurgen niet kent.  Ik zeg het nogmaals, ieder mens heeft een breekpunt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #346 Gepost op: 3 december 2015, 17:01:35
Citaat van: wjr307 link=msg=1389412 date=1449157797
Of trek je in twijfel dat er geen verschil is tussen na 8 of na 15-20 min hartmassage?

Ik zeg dat het niet meer uitmaakt voor de patient als de brandweer na 8 minuten begint of de ambulancedienst begint na 8 - 15 minuten.

Ik zeg dat de kans wel groter is als er een ambulance binnen 8 minuten ter plaatse moet zijn, desnoods een first responder van de ambulancedienst met bijv. beperkte medicatie.

Citaat van: wjr307 link=msg=1389412 date=1449157797
Je hebt het in ons geval over 3 jassen die er hangen omdat bij FRB de vooringang gebruikt wordt (omdat er maar 3 man meegaan mag er ook voor geparkeerd worden) en de bluspakken bij het achterterrein hangen en we als brandweer wel kenbaar mogen/moeten zijn.

Ik zeg ook dat als je streeft naar de hogere overleving het huidige systeem niet deugt, de Amsterdamse onderzoekers zeggen ook dat als je er mee door wil gaan het veel sneller moet.

Als het snel moet zou je veronderstellen dat vrijwillige brandweermensen in burgerkleding ter plaatse gaan en geen tijd verspillen om de jas te pakken of om te kleden. Snelheid is veel belangrijker dan herkenbaarheid.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #347 Gepost op: 3 december 2015, 17:02:05
Citaat van: wjr307 link=msg=1389412 date=1449157797
AED daargelaten jij kunt voor 50.000 euro zorgen dat er binnen 8 min. iemand ter plaatse is die hartmassage geeft? Of trek je in twijfel dat er geen verschil is tussen na 8 of na 15-20 min hartmassage?

 Je hebt het in ons geval over 3 jassen die er hangen omdat bij FRB de vooringang gebruikt wordt (omdat er maar 3 man meegaan mag er ook voor geparkeerd worden) en de bluspakken bij het achterterrein hangen en we als brandweer wel kenbaar mogen/moeten zijn.

Jahoor dat kan. We noemen het burgerhulpverleners. Hoeven niet langs de kazerne, hebben geen rode auto nodig, hebben geen mooie jas nodig en zijn ook vaak nog is binnen de 6 minuten terplaatse (anders word je niet opgeroepen).


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #348 Gepost op: 3 december 2015, 17:04:32
En ik ben het deze keer niet helemaal met oma eens. Iedereen heeft wel een breekpunt maar er wordt op dit moment bij mij op de studie gezegd. Als je voor een situatie komt te staan waarvan je achteraf denkt: "wat is hier gebeurd?" praat erover met je collega's en laat het daarna los. En elke arts is (gelukkig) een mens. Dus soms kan het best dat je denkt wow wat heftig maar dit moet nooit de overhand hebben want anders kan je beter stoppen met dat vak.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #349 Gepost op: 3 december 2015, 17:06:40
Citaat van: Red link=msg=1389414 date=1449158155
Bedankt voor je antwoord Oma, je komt zo redelijk egoistisch over, en het inlevingsvermogen springt er ook niet vanaf. Maar dat zal wel beroepsdeformatie zijn.

Fijn voor jou dat jij dergelijke chirurgen niet kent.  Ik zeg het nogmaals, ieder mens heeft een breekpunt.

Wat is er egoistisch aan. Ik lig er ook niet wakker van als een parachutist te pletter valt in de woestijn. Ik heb hem niet gevraagd om uit een uit een vliegtuig te springen. Ik heb de vrijwillige brandweer ook niet gevraagd om uit te rukken voor reanimaties. Als ze er niet tegen kunnen moeten ze lekker thuis op de bank blijven zitten en iets gaan doen waar ze niet van overstuur raken.

Als mensen eigen keuzes maken moeten ze ook de consequenties dragen.

Als vrijwillige brandweermannen zelf deze taak op zich willen nemen moeten ze het vooral doen maar dan ook op precies zelfde manier als burgerhulpverleners met AED het doen.

Geen gedoe met speciale kleding aanschaffen met belastinggeld, geen psychologische nazorg op kosten van de belastingbetaler. De burgerhulpverlener krijgt dat ook niet, die kan naar de huisarts en daarna op eigen kosten naar GGZ.