Ik denk dat eerder de redvoertuigen van de brandweer over 10 jaar behoren tot de ambulancedienst, van hoogte redden/afhijsen voor patienten is al een ambu-doel, opduiken/oppervlakte redding van verdrinkingsslachtoffers(=patienten) kan zo een ambulance taak worden, brandweer wordt dan steeds meer uitgekleed er is immers steeds minder vaak brand en krijgt ambulancedienst eindelijk een eigen catering wagen ..
Chapeau, als de Nederlandse ambulancedienst begint met HART kom je er snel achter dat je veel meer en betere professionele spoedeisende medisch zorg kan leveren. Op het moment dat begint door te dringen dat je HART steeds meer materieel krijgt en je teams in omvang groeien vraag je niet meer om de brandweer maar om HART, bijv. bij afhijsen.
De brandweer is al gestopt met duiken, ze voeren grijpreddingen uit. HART doet precies hetzelfde.
Decontamineren is een taak van HART waardoor slachtoffers niet meer hoeven te stikken omdat de brandweer (ehbo) ze eerst moet afsoppen om ze vervolgens achter het lintje te slepen waar de ambulancedienst moet wachten.
Ik vind bij ons al dat onze HART-voertuigen een aggregaatje met redschaar en spreider moeten krijgen, dan hebben we de brandweer ook niet meer altijd nodig bij ongevallen met beknellingen.
Voor de hele zware redding met vrachtwagens of autobussen heb je ze nodig. Specialistische acties zoals in de toekomst bij ons op spoor/metro zullen worden uitgevoerd door teams van Qatar Rail (Heavy Rescue Team).