Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 124013 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #380 Gepost op: 3 december 2015, 19:43:24
Dan moet je echt teruglezen wij zijn niet meer dan EHbo in feite hetzelfde als iedere omstander die kan reanimeren heb ik duidelijk gezegd. Ok miss hebbe wij kinder erbij gehad maar in onze plaats is er ook sprake van frb brw pol en burgerhv. Niets ter vervanging alleen maar mrt elkaar met een doel. Wij nemen bij heftige inzette ook burger indien ze dat willen mee om samen na te spreken. En als op de weg naar kazerne is heb ik geen pakkie aan hoor

oma

• Senior gebruiker
Reactie #381 Gepost op: 3 december 2015, 19:53:34
Citaat van: wjr307 link=msg=1389475 date=1449168204
Dan moet je echt teruglezen wij zijn niet meer dan EHbo in feite hetzelfde als iedere omstander die kan reanimeren heb ik duidelijk gezegd. Ok miss hebbe wij kinder erbij gehad maar in onze plaats is er ook sprake van frb brw pol en burgerhv. Niets ter vervanging alleen maar mrt elkaar met een doel. Wij nemen bij heftige inzette ook burger indien ze dat willen mee om samen na te spreken. En als op de weg naar kazerne is heb ik geen pakkie aan hoor

First en rapid responder, beleidsdocument en landelijke richtlijn vastgesteld door het Algemeen Bestuur van AmbulanceZorg Nederland

Citaat
De RAV kan een basisopleiding voor first responders verzorgen, die er op gericht is dat de first responder systematisch te werk gaat en kan vaststellen wat met welke prioriteit gedaan moet worden. De MMA toetst de inhoud van de vervolgopleiding.

Mogelijke onderdelen van de vervolgopleiding, afhankelijk van de afgesproken inzetbaarheid van de first responder, zijn: de ABC-methode, methodisch handelen en diverse vaardigheden (bijvoorbeeld: aanleggen halskraag, stabiliseren CWK, creëren vrije ademweg, toedienen van zuurstof, hartmassage en mond-op-mond beademing, gebruik AED, stelpen van uitwendige bloedingen, assisteren bij logroll en assisteren ambulancebemanning).

Aanvullend op deze basisopleiding kan de RAV geregeld trainingen, bijscholingen en oefeningen voor first responders organiseren. Een programma hiervoor en de inhoud hiervan behoren tot de verantwoordelijkheid van de RAV, in het bijzonder van de MMA.

Al het bovenstaande klinkt deftig, het staat de RAV vrij om de brandweer vervolgopleidingen aan te bieden. In realiteit gaat het niet om vervolgopleiding maar herhalingsles EHBO.

Voorts schrijven de ambulancebazen over het aanbieden van de basisopleiding tot First Responder. In het document staat dat ook wat deze basisopleiding moet zijn:

Citaat
De first responder, die door de RAV c.q. in opdracht van de Meldkamer Ambulancezorg wordt ingezet, dient over een EHBO-diploma te beschikken en bevoegd en bekwaam te zijn om te reanimeren. Dit wordt getoetst door de Medisch Manager Ambulancezorg (MMA) van de RAV. De RAV-en kunnen besluiten aanvullende eisen te stellen aan de first responders die zij inzetten.

Iedereen is bevoegd om te reanimeren, het zou anders betekenen dat je zonder geldig AED certificaat onbevoegd zou zijn.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #382 Gepost op: 3 december 2015, 19:58:28
Citaat van: wjr307 link=msg=1389475 date=1449168204

Ik heb flink terug zitten lezen en je reacties daarin zijn niet echt eenduidig geeft niet heb ik ook wel eens. Zoals ik het nu begrijp is er dus geen enkele extra toegevoegde waarde anders dan licht en geluid. In het burgerHV (en dan voornamelijk tav burgerAED projecten) zullen er weinig zijn die een extra aantekening EHaK hebben, als dat bij jullie korps wel het geval is zou ook dat nog enige toegevoegde waarde kunnen hebben (met de nadruk op kunnen) Wel vraag ik me af of de extra kosten te rechtvaardigen zijn en dan doel ik met name op een extra voertuigen voor de FRB en de kleding zeker tegen een achtergrond waarin de brandweer repressief steeds verder wordt uitgekleed. Ik denk dan dat de extra kosten meer tot hun recht zouden komen als die in de echte kerntaken van de brandweer gestopt zouden worden (maar dat is een andere discussie)

De werkelijke toegevoegde waarde zou in ons gebied dus nagenoeg nul zijn, daar moet ik wel bij erkennen dat het percentage burgerAED hier redelijk hoog ligt en er door gemeenten en EHBO verenigingen / RK ook flink aan gewerkt wordt dat zo te houden (in elk geval voor de SED en Hoorn)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

oma

• Senior gebruiker
Reactie #383 Gepost op: 3 december 2015, 20:05:23
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389477 date=1449169108
De werkelijke toegevoegde waarde zou in ons gebied dus nagenoeg nul zijn, daar moet ik wel bij erkennen dat het percentage burgerAED hier redelijk hoog ligt en er door gemeenten en EHBO verenigingen / RK ook flink aan gewerkt wordt dat zo te houden (in elk geval voor de SED en Hoorn)

Het zegt ook dat in dergelijke gebieden gekeken kan worden of het burgerhulpverleningssysteem nog beter gemaakt kan worden door bijv. niet het belastinggeld te gebruiken voor de brandweerprojecten met AED maar voor een burgerproject met AED. Je kan dan denken aan AED-surveillance op drukke momenten in een groot winkelcentrum (aanschaf fietsen en/of kleding), aanschaf van meer publiek bereikbare AED's, etc.

Ik heb er geen probleem mee dat deze vorm van hulpverlening extra belastinggeld kost. Ik vind dat je het belastinggeld dat hier voor vrij gemaakt kan worden zo effectief mogelijk moet worden uitgegeven om de doelstelling "hogere overleving na hartstilstand" proberen te realiseren.

wjr307

• Forum gebruiker
Reactie #384 Gepost op: 3 december 2015, 20:20:10
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389477 date=1449169108
Ik heb flink terug zitten lezen en je reacties daarin zijn niet echt eenduidig geeft niet heb ik ook wel eens. Zoals ik het nu begrijp is er dus geen enkele extra toegevoegde waarde anders dan licht en geluid. In het burgerHV (en dan voornamelijk tav burgerAED projecten) zullen er weinig zijn die een extra aantekening EHaK hebben, als dat bij jullie korps wel het geval is zou ook dat nog enige toegevoegde waarde kunnen hebben (met de nadruk op kunnen) Wel vraag ik me af of de extra kosten te rechtvaardigen zijn en dan doel ik met name op een extra voertuigen voor de FRB en de kleding zeker tegen een achtergrond waarin de brandweer repressief steeds verder wordt uitgekleed. Ik denk dan dat de extra kosten meer tot hun recht zouden komen als die in de echte kerntaken van de brandweer gestopt zouden worden (maar dat is een andere discussie)

Kijk en zo is iedere plaats verschillend hier soms weinig bhvers en ambu erg laat. Wij vrij groot korps dus erg snel weg en vaak ook al wel bij iemand op weg naar kazerne dus die is e r dan al. Frb voertuig is door gemeente destijdsaangescaft incl 3 jassen verder niks anders dan AED koerier en levensreddend handelen van ambu gehad. Ambu ervaart samenwerking als prettig wij wete ook wat waar in ambu ligt dus treden ook op als helpende handjes verder niks meer dan elke ehboer dragen we ook niet uit

oma

• Senior gebruiker
Reactie #385 Gepost op: 3 december 2015, 20:41:49
Citaat van: wjr307 link=msg=1389482 date=1449170410
Kijk en zo is iedere plaats verschillend hier soms weinig bhvers en ambu erg laat.

"de ambu erg laat": Iets te laat is 16 minuten, wat is erg laat?

Hoeveel minuten zijn jullie gemiddeld eerder ter plaatse?

wjr307

• Forum gebruiker
Reactie #386 Gepost op: 3 december 2015, 20:54:29
Verschilt per moment maar wij waren gemiddeld 6 min ambu haalt zelden 15 min. Uit ervaring zijn wij 8/10 eerdsr Frappante is nl dat als onze regio geen ambu beschikbaar heeft de buurtregio er stuk sneller is. Denk dat ook hier een hoop te winnen is en dat dit het allerbeste zou zijn.
Want ben t eens dat brw en pol in gat springen van ambu niet wenselijk en ook niet mogelijk is. Zo moet je alleen frb niet zien meer als middel naast bhvers en andere initiatieven welke niet in elke plaats nu heeft

oma

• Senior gebruiker
Reactie #387 Gepost op: 3 december 2015, 21:01:36
Citaat van: wjr307 link=msg=1389487 date=1449172469
Verschilt per moment maar wij waren gemiddeld 6 min ambu haalt zelden 15 min. Uit ervaring zijn wij 8/10 eerdsr Frappante is nl dat als onze regio geen ambu beschikbaar heeft de buurtregio er stuk sneller is. Denk dat ook hier een hoop te winnen is en dat dit het allerbeste zou zijn.
Want ben t eens dat brw en pol in gat springen van ambu niet wenselijk en ook niet mogelijk is. Zo moet je alleen frb niet zien meer als middel naast bhvers en andere initiatieven.

Ik vind dat als de brandweer weet dat de ambulance structureel te laat is zij de ambulancedienst moeten waarschuwen om te zorgen dat ze orde op zaken stellen.

Als de ambulancedienst het niet doet mag je verwachten van een publieke dienst (brandweer) dat ze zorgen dat de minister van volksgezondheid te horen krijgt hoe slecht de ambulancedienst bij jullie presteert.

De 15 minutennorm is een wettelijke norm. Ik vind niet dat de brandweer het dan maar zelf moet gaan doen.

Als de brandweer 8/10 minuten eerder ter plaatse bent in jullie regio verbeter je de tijden van de Amsterdamse brandweer/politie (gemiddeld in 8.5 minuut eerste schok toedienen) zelden tot nooit.

wjr307

• Forum gebruiker
Reactie #388 Gepost op: 3 december 2015, 21:20:21
Moet de brw dat doen of moeten we allemaal onze ogen openen https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://nos.nl/artikel/2054316-ambulances-in-veel-regio-s-nog-te-laat-bij-slachtoffer.html&ved=0ahUKEwjs55-CwcDJAhVHLg8KHRX5AFoQFggaMAA&usg=AFQjCNFJxoRgbNhfdfDWqa1DkrDV1CZlDQ&sig2=Bj2WT1PPeWiXXAvlpKgvhQ
En als er ipv 15-20min eerder gestart kan worden met maseren zal het toch een worst zijn wie dat doet ehboer brw pol bhver of wie dan ook. Elk initiatief is welkom en brw en ambu is zelfde regio en potje alleen voor hetzelfde geld als frb kun je geen bls ambu laten rijden oid mogelijk wel iets met RK maar dat wil overheid niet.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #389 Gepost op: 3 december 2015, 22:34:19
Citaat van: Oma link=msg=1389394 date=1449155591
Nee ik heb de moeite genomen om een stuk van Veiligheidsregio Utrecht te posten. Zij geven aan dat het geen wettelijke brandweertaak is en besluiten om het zelf een taak te maken. Ze geven ook aan dat het uitrukken (o.a. personeelskosten per jaar circa 50.000 euro zal bedragen. Voorts weten ze dat de ambulancedienst de kosten niet wil dragen. Aangezien het geen wettelijke taak is hebben ze er geen budget voor deze taken bij de brandweer. Ze betalen het in de regio Utrecht met geld wat bedoelt is om de vakbekwaamheid van het brandweerpersoneel in de uitrukdienst op peil te houden).

Bij ons is het niet nodig om brandweer of politie te vragen om uit te rukken omdat de ambulancedienst binnen 8 minuten ter plaatse is. De eerste eenheden zijn vaak BLS ambulances (het is een onjuiste benaming omdat het geen BLS is; op deze ambulances werken EMTs. EMTs kunnen een infuus prikken, mogen beperkt medicatie toedienen, bijv. adrenaline IV, sommige EMTs zijn bevoegd en bekwaam om te intuberen). Het zegt dat deze ambulancemensen hogere kans hebben om ROSC te verkijgen met een AED (wat eigenlijk ook geen AED is maar een monitor/defibrillator in de AED stand; het ALS ambulancepersoneel gebruikt gewoon de aangesloten AED).

De MMT-arts aan het fluiten op de pop terwijl de MMT-zuster toekijkt of de vrijwillige brandweer tijdens EHBO oefening?
in ieder geval met een ZOLL AED ( nie de meest beste/handige...)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod