''Als je op je pager ziet dat het adres van de reanimatie in je eigen straat is, ga je direct naar het adres toe en wie zegt dan dat je dat niet mag ?''
Men kent ramptoeristen (of vanuit hun situatie 'persfotografen' genoemd) met een pager, die denken dat bij een ambulancemelding waar reanimatie bij staat of FRB melding waar reanimatie staat, zij ook moeten. Deze mensen rijden vaak op 'reanimatie's' zodra deze in de pieper staan. Vervolgens zijn zij dus niet zelf opgeroepen, maar gaan ze wel ter plaatse! Totaal niet de bedoeling, gezien zij geen enkele verplichting kennen (persoonlijk niet opgeroepen zijn) en ook ter plaatse een vreemde situatie tegen kunnen komen, als bijvoorbeeld een reanimatie van een baby/kind of zelfmoord. (situaties waarbij geen burgerhulpverlening wordt gealarmeerd, maar in deze regio wel FRB) [Jeugdbrandweer = GEEN brandweer = GEEN pager vanuit VR]
Grappige is dat deze mensen, ook in regio GM, blijven hameren dat zij ter plaatse MOETEN, want jeugdbrandweer dit of EHBO dat. Tja, lijkt me niet.
De wetgeving is dan wel: 'Ieder die om hulp vraagt, moet dat krijgen.' Maar in zo'n situatie geldt dat anders. Ik ken voorbeelden van mensen die op zo'n P2000-melding gingen rennen en uiteindelijk zelfs een plaats-delict betreden hadden...
Daarnaast heb je dan de mensen die een pager hebben vanuit de veiligheidsregio, zoals deze brandweermannen. Als op je pager een reanimatie om de hoek zou staan, zou men inderdaad kunnen besluiten om zelf maar te gaan, zonder op te komen. Lijkt mij afhankelijk van de regels in dat gebied en (standaard) aantal mensen dat opkomt.
Houdt er maar gewoon rekening mee dat deze mensen niet achterlijk zijn, maar precies weten wat zij doen. Ze hebben al tientallen reanimatie's als FRB gehad en weten wel hoe ze ter plaatse kunnen komen of niet. Misschien was deze actie gekomen door nieuwe regelgeving of een AED-kwestie, dat zullen ze zelf wel besproken hebben.