Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122323 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #400 Gepost op: 3 december 2015, 23:40:52
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1389516 date=1449181510
In het kader van de herkenbaarheid is dat onwenselijk .
En de brandweer en ambulancedienst vallen onder 1 werkgever tenminste in de regio waar ik woon VGGM.
Is geen enkele reden om in ambu look alike unfiormen te gaan lopen, zie mijn opmerking bij blussen autobrandje.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #401 Gepost op: 4 december 2015, 00:55:47
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1389518 date=1449182394
zucht  brandweer jack is dus geen blusjas, maar gewoon n herkenbare brandweer jack zoals bijv prevenbtie etc draagt. Zuke pilotjacks werden vroeger ook in t wit gedragen door ambupersoneel, kun je perfect in reanimeren.
Vrijwilligers bij de brandweer hebben vaak al geen ander herkenbaar jack als de blusjas, en zeker niet  op de uitruklokatie .dus wat nu zucht???
In VGGM rukt de brandweer onder verantwoording van de ambulancedienst van VGGM uit als First Responder bij reanimatie, de brandweer rukt onder verantwoording  van de afdeling gezondheidsregio van VGGM uit.

In het begin van de pilot was dat ook duidelijk, aangezien de pilot korpsen ook een voertuig hadden in ambulancekleuren en de tekst AMBULANCE .
Later is de tekst ambulance verwijderd en zijn de auto's omgestyld naar brandweer styling.

Bron foto: brandweervoertuigenonline.nl
Uit die tijd stamt ook het gebruik van de kleding zoals nu gebruikelijk.

In de regio VGGM worden de brandweermensen in feit te parttime ingehuurd door de ambulancedienst om de reanimatiebehoeftige klant z.s.m. te reanimeren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #402 Gepost op: 4 december 2015, 06:37:48
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1389514 date=1449181344
Laat nu net in Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden de brandweer en ambulancedienst onder 1 bestuur vallen.
En dit bestuur heeft er,in het kader van kostenefficiënt werken er voor gekozen om brandweer als First Responder bij reanimatie te laten uitrukken.
Dit betekend dat de rekening gewoon bij de ambulancedienst terecht komt.

Dat is ook het probleem. De gezondheidsregio moet niet gezien worden als een andere publieke dienst.

De RAV is geen publieke dienst.

Citaat
Scenario 1: de minister bepaalt wie ambulancezorg aanbiedt: (gedeeltelijk) voortzetting huidig ordeningsmodel In dit scenario verleent de minister per veiligheidsregio één aanwijzing/vergunning voor het uitvoeren van ambulancezorg. Conform de bestaande situatie kan dit landelijk een mix van private en publieke partijen betreffen, waarbij moet worden aangetekend dat ook de publieke partijen (bedoeld wordt opgericht bij of krachtens de wet) als marktpartij opereren en in die zin gelijk zijn te stellen als private partij. Aan de vergunning/aanwijzing zijn voorwaarden verbonden: ambulancediensten moeten aan een aantal kwaliteit- en bereikbaarheidseisen voldoen. Het is vervolgens aan zorgverzekeraars om in de regio afspraken te maken met de ambulancediensten over de wijze waarop het best aan die eisen voldaan kan worden en hoe dit in de budgetten te vertalen. De genoemde Europeesrechtelijke verkenning heeft bevestigd dat, zoals al bij de behandeling van de Twaz is geconstateerd, dit model alleen houdbaar is indien periodiek ook andere partijen in de gelegenheid worden gesteld zich te kwalificeren voor het exclusieve recht om de ambulancezorg uit te voeren in de regio. Hiermee wordt ook de stimulans om te blijven zoeken naar verbetering van kwaliteit en doelmatigheid van de ambulancezorg in stand gehouden. Indien de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van ambulancezorg wordt belegd bij derden is concreet sprake van een concessie van diensten. Relevant hierbij is dat in 2014 een nieuwe Europese richtlijn voor aanbesteding van concessies (2014/23/EU) is vastgesteld die in april 2016 geïmplementeerd moet zijn in de lidstaten. In die richtlijn is ambulancezorg expliciet benoemd als niet uitgezonderd van de aanbestedingsplicht. Wel geldt het zogeheten ‘verlicht regime’ voor dienstenconcessies op het gebied van ambulancezorg, hetgeen er in de praktijk op neerkomt dat minder bureaucratische eisen worden gesteld aan de aanbestedingprocedure. Dit regime heeft met name betrekking op eisen aan de aankondiging van de aanbesteding,de gunning en het openstellen van beroep ten aanzien van de beslissing tot gunning.

Bovenstaande is de Wet Ambulancezorg, de wet moet per 2018 ingaan.

Als men kiest om het huidige systeem te behouden zegt het dat overheidsdiensten zoals de brandweer de ambulancedienst moeten gaan beschouwen als een private partij.

Ik denk dat op dit moment iedere RAV laaiend enthousiast is over de inzet van First Responders van de brandweer. Het is evident dat geen enkele RAV bereid is de kosten te dragen voor deze projecten, de brandweer heeft besloten om zelf de kosten te dragen. Als de nieuwe wet Ambulancezorg (2018) van kracht wordt moet de brandweer weer om tafel met vermoedelijk precies dezelfde mensen van de RAV om te babbelen over de factuurtjes voor de First Responder inzet. De brandweer mag dan de RAV niet meer zien als de collega-ambtenaren. Ze moeten de RAV beschouwen als marktpartij, dus een derdentarief in rekening brengen.

De RAV krijgt haar geld van de zorgverzekeraars. Als de RAV extra geld wil om alle reanimatiefactuurtjes van de brandweer te betalen zullen ze Achmea moeten vragen om extra geld. Ik kan je nu al garanderen dat er geen zorgverzekeraar zal zijn die 1 euro zal gaan betalen omdat ze de Wet-en Regelgeving erbij pakken en zullen constateren dat er geen wettelijke plicht is, de wettelijke eis is een ambulance bij spoed binnen 15 minuten ter plaatse.

Ik denk dat de RAV-en die dit jaar en volgend jaar nog heel enthousiast zijn over deze brandweerinzet in 2018 de brandweer als een baksteen laten vallen. Het resultaat is dat de brandweer (ondanks dat veel veiligheidsregio's het reanimatieproject nu nog regiobreed gaan uitrollen) alle speciale reanimatie-autootjes en de prachtige First Responder kleding op Marktplaats kunnen zetten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #403 Gepost op: 4 december 2015, 06:54:09
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1389509 date=1449179365
Om nog maar te zwijgen van de bevelvoerder die vindt dat zijn tijdwaarneming /blokken controle voorgaat boven die van de ambu en dat hij bepaald wanneer er gewisseld wordt en hoe er dus gesynchroniseerd wordt met de ambulancezorg, dat laatste wordt dus niet bepaald door d ebrandwwer, brandweer levert handjes tbv thoraxcompressie en doet de tijdwaarnemeing die ingaat op t moment die de eerste AVP bepaalt. Brandweer wil graag naar reanimatie omdat dit het voorbestaan van die brandweerpost legitimeert, daarnaast valt afhijsen in diezelfde categorie

Het zegt ook dat er slappe hap zit op het ambulancekantoor. Als ik 1 keer hoor van een paramedic dat een bevelvoerder van de brandweer zoiets flikt duurt het geen uur voor ik verhaal ga halen bij een hoofdofficier van de brandweer.

Ik laat het niet toe dat iemand met een brandbluscursus de dienst gaat uitmaken bij medische spoedsituaties zodra er iemand van onze ambulancedienst ter plaatse is.

Ik beschouw het als mijn plicht om hier paal en perk aan te stellen. Ik doe het niet omdat ik wil laten merken dat ik veel macht heb of de capaciteit heb om iemand die in mijn vaarwater komt het leven zuur te maken. Ik doe het omdat ik arts ben en eindverantwoordelijk ben voor de uitrukdienst van de ambulancedienst. Bij mij staat de patient op nummer 1. Als een leek in brandweerpak het medische beleid gaat bepalen doe je de patient tekort. De patient kan geen brandweerchef achter zijn bureau wegtrekken. Ik trek desnoods een hoofdofficier van de brandweer achter zijn bureau vandaan om hem te vertellen dat hij zijn 'hose monkeys' bij zich moet houden zodat ze mijn mensen niet voor de voeten lopen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #404 Gepost op: 4 december 2015, 07:02:05
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1389516 date=1449181510
In het kader van de herkenbaarheid is dat onwenselijk .
En de brandweer en ambulancedienst vallen onder 1 werkgever tenminste in de regio waar ik woon VGGM.

Waarom is de herkenbaarheid van deze reanimatiehelden van de brandweer zo belangrijk? Burgerhulpverleners doen precies hetzelfde. De vrijwillig brandweerman kan net als de burgerhulpverlener in burgerkleding gaan reanimeren.

Het bovenstaande zegt wel dat het niet meer te zien is of het een vrijwillig brandweerman betreft of een burgerhulpverlener. Het gaat dus niet om herkenbaarheid maar de drang binnen de vrijwillige brandweer om zich te kunnen onderscheiden van de "leken en burgers".

Snelheid is veel belangrijker dan herkenbaarheid.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #405 Gepost op: 4 december 2015, 07:07:02
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1389518 date=1449182394
zucht  brandweer jack is dus geen blusjas, maar gewoon n herkenbare brandweer jack zoals bijv prevenbtie etc draagt. Zuke pilotjacks werden vroeger ook in t wit gedragen door ambupersoneel, kun je perfect in reanimeren.

Wederom een reden om eens te gaan kijken of het niet beter is om de ambulancedienst de kans te gunnen om meer te gaan doen. Als de huidige brandweermannen in Nederland niet in een blusjas kunnen reanimeren moeten ze eens naar Qatar komen om te bekijken hoe in een bloedheet land HART-paramedics in chemiepak een reanimatieprocedure opstarten voor de decontaminatie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #406 Gepost op: 4 december 2015, 07:15:49
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1389529 date=1449186947
In VGGM rukt de brandweer onder verantwoording van de ambulancedienst van VGGM uit als First Responder bij reanimatie, de brandweer rukt onder verantwoording  van de afdeling gezondheidsregio van VGGM uit.

In de regio VGGM worden de brandweermensen in feit te parttime ingehuurd door de ambulancedienst om de reanimatiebehoeftige klant z.s.m. te reanimeren.

De ambulancedient is alleen verantwoordelijk voor de uitgifte van de reanimatiemelding, de rest is allemaal eigen verantwoordelijkheid van de brandweer.

Citaat van: Oma link=msg=1388475 date=1448865592
First en rapid responder, beleidsdocument en landelijke richtlijn vastgesteld door het Algemeen Bestuur van AmbulanceZorg Nederland

Citaat
Er is sprake van gescheiden verantwoordelijkheden:

 het bestuur van de RAV is verantwoordelijk voor (besluitvorming met betrekking tot) de inzet van de first responders;
 het bestuur van de brandweer is verantwoordelijk voor de wijze waarop de inzet uitgevoerd wordt.

Een en ander betekent dat de IGZ, die toezicht houdt op de RAV, elk besluit tot inzet van first responders van de brandweer kan toetsen. Het gaat hierbij alleen om het besluit tot de inzet en niet om de kwaliteit van de geleverde inzet.

De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) is onder andere belast met het toezicht op de brandweerzorg, waaronder ook het optreden van de first responder van de brandweer.



Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #407 Gepost op: 4 december 2015, 08:10:55
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1389509 date=1449179365
Voor wat beteft dat laatste, brandweeer schuift geregeld poltie en burgerhulpverleners etc aan de kant bij een reanimatie omdat zij de reanimatie komen doen....


Misschien moest je dit dan eens met de brandweer (of een psycholoog, het zit diep geloof ik) gaan bespreken. Gelukkig zijn er ook regio's waar de ambulancedienst wel goed samen kan werken met de brandweer en waar de brandweer ook weet wanneer ze wel en niet in de ruimte hoeven te zijn.

Als de ambulance of politie er al is, dan gaat de bevelvoerder gewoon vragen of assistentie nodig is. Zo niet, dan gaan we er weer vandoor....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #408 Gepost op: 4 december 2015, 08:18:41
Citaat van: Danny722 link=msg=1389543 date=1449213055
Misschien moest je dit dan eens met de brandweer (of een psycholoog, het zit diep geloof ik) gaan bespreken. Gelukkig zijn er ook regio's waar de ambulancedienst wel goed samen kan werken met de brandweer en waar de brandweer ook weer wanneer ze wel en niet in de ruimte hoeven te zijn.

Als de ambulance of politie er al is, dan gaat de bevelvoerder gewoon vragen of assistentie nodig is. Zo niet, dan gaan we er weer vandoor....

Ik weet niet of er bij jullie ook burger AED is maar, mocht dat wel zo zijn hoe gaan jullie daar mee om als die aangeven dat er voldoende mensen aanwezig zijn en de reanimatie in volle gang is ??
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #409 Gepost op: 4 december 2015, 08:48:11
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389544 date=1449213521
Ik weet niet of er bij jullie ook burger AED is maar, mocht dat wel zo zijn hoe gaan jullie daar mee om als die aangeven dat er voldoende mensen aanwezig zijn en de reanimatie in volle gang is ??

Dat is hier nog niet (geen idee waarom eigenlijk), maar wij komen natuurlijk wel eens situaties tegen waarbij omstanders al zijn begonnen met reanimeren. Wat ik zie is dat zij vaak gelijk de hulp uit handen willen geven. Dat zal met burgerhulpverleners wat anders gaan misschien; als zij goed bezig zijn kunnen ze ongetwijfeld doorgaan en draaien wij gewoon mee in het rondje aflossingen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding