Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122314 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #410 Gepost op: 4 december 2015, 09:13:03
Citaat van: Danny722 link=msg=1389548 date=1449215291
Dat zal met burgerhulpverleners wat anders gaan misschien; als zij goed bezig zijn kunnen ze ongetwijfeld doorgaan en draaien wij gewoon mee in het rondje aflossingen.

Kijk en dat vind ik nou een beetje frapant, als de politie er is gaan jullie weer door maar als burgers melden dat alles goed verloopt en er voldoende mensen zijn wil je meedraaien in het verhaaltje....
Prima hoor maar waarom dat verschil ?? Is de mededeling van een burger dat alles goed gaat minder belangrijk dan die van een diender (die net zoveel van reanimeren weet als een burger) of is het wat anders....??

Verklaar je eens nader (niet om te schoppen maar gewoon ivm de reden naar je besluitvorming daarin)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #411 Gepost op: 4 december 2015, 09:22:34
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389544 date=1449213521
Ik weet niet of er bij jullie ook burger AED is maar, mocht dat wel zo zijn hoe gaan jullie daar mee om als die aangeven dat er voldoende mensen aanwezig zijn en de reanimatie in volle gang is ??
Wij hebben bij start overleg gehad met EHBO club en zoals eerder genoemd komen wij niet ter vervanging van, wij zullen vragen of we ze kunnen helpen en zo niet dan gaan we weer. Langs weg kunnen we blijven om voor afzetting of andere zaken te verzorgen want anders dan burgers hebben wij natuurlijk wel overige middelen bij osn. Zoals grote paraplu bij regen, dekens zeiltjes pilonnen etc.

Ervaring leert echter dat er meestal gevraagd wordt om te blijven want tot nu toe heb ik zelden meegemaakt dat er meer dan 2 bhers (waarvan vaak nog een brwman op weg naar kazerne) ter plaatse waren en meedraaien in het 2 min rondje is dan zeker makkelijk. Overigens rukken wij met max 3 man uit dus in de weg staan zullen we niet snel doen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #412 Gepost op: 4 december 2015, 09:40:15
Citaat van: wjr307 link=msg=1389552 date=1449217354
Wij hebben bij start overleg gehad met EHBO club en zoals eerder genoemd komen wij niet ter vervanging van, wij zullen vragen of we ze kunnen helpen en zo niet dan gaan we weer. Langs weg kunnen we blijven om voor afzetting of andere zaken te verzorgen want anders dan burgers hebben wij natuurlijk wel overige middelen bij osn. Zoals grote paraplu bij regen, dekens zeiltjes pilonnen etc.

Ervaring leert echter dat er meestal gevraagd wordt om te blijven want tot nu toe heb ik zelden meegemaakt dat er meer dan 2 bhers (waarvan vaak nog een brwman op weg naar kazerne) ter plaatse waren en meedraaien in het 2 min rondje is dan zeker makkelijk. Overigens rukken wij met max 3 man uit dus in de weg staan zullen we niet snel doen.

Dan praatje over een buiten situatie, daar worden de burgerAED-ers over het algemeen niet voor gepiept, ligt aan plaats bepaling hartslag kent de term tov en thv niet die moet echt een postcode hebben, is een manco in mijn optiek weet overigens niet of dat met de nieuwe app nog zo is, maar ff verder...
Buiten kan ik me bij een melding naar de brw. nog wel wat voorstellen, je hebt idd wat meer middelen, ik bedoel ik loop niet met een dekzeil op mijn rug, maar bij een binnen situatie, en dan moet ik putten uit de eigen omgeving, leert de ervaring dat de burgerHV-ers imiddels aardig bij machte zijn om over te gaan tot taakverdelingen waaronder het voorkomen van een overvloed aan hulpverleners (elkaar in de weg lopen, zitten of staan) maar ook in het gidsen van de aanrijdende ambulance en politie of het creëren van extra werkruimte zodat bijvoorbeeld de ambu ook ruimte heeft om hun werkzaamheden op te starten zonder dat de reanimatie onderbroken wordt, het is weleens zover gegaan dat omwonende door de burgerHV-ers werden verzocht om bijvoorbeeld auto's te verplaatsen zodat er meer ruimte voor de ambu was bij vertrek.

Wel moet ik in mijn omgeving ook de blauwe kant na geven dat men zich enorm snel heeft aangepast en niet opdringerig is (misschien daarom ook wel wat critisch op de brandweer) en zich bij voldoende aanwezige burgers op andere zaken gaat richten zoals registeren wie er bijvoorbeeld in de woning aanwezig zijn, eerste opvang van familieleden en enige rust in de tent proberen te brengen (hoewel mijn ervaring ook is dat de rust redelijk terugkeert als de burgerHV-ers aanwezig zijn)

Eigenlijk is het hele reanimeren verhaaltje hier ondertussen min of meer een geoliede machine waar ook de "nieuwkomers" snel en goed ingeburgerd worden in hoe we werken mijn ervaring is dat daar al tijdens de cursus mee wordt begonnen en ook is het een vast onderwerp bij de herhalingen, daar wordt al meegegeven dat er bij een reanimatie meer te doen is dan pompen, blazen en klappen. Maar ook dat wanneer er aangegeven wordt dat er voldoende hulp in alle facetten aanwezig is dat je je omdraait en overgaat tot de orde van de dag. (inpakken en wegwezen)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #413 Gepost op: 4 december 2015, 09:45:02
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389553 date=1449218415
Wel moet ik in mijn omgeving ook de blauwe kant na geven dat men zich enorm snel heeft aangepast en niet opdringerig is (misschien daarom ook wel wat critisch op de brandweer) en zich bij voldoende aanwezige burgers op andere zaken gaat richten zoals registeren wie er bijvoorbeeld in de woning aanwezig zijn, eerste opvang van familieleden en enige rust in de tent proberen te brengen (hoewel mijn ervaring ook is dat de rust redelijk terugkeert als de burgerHV-ers aanwezig zijn)
Dat is ook wat wij doen als POL er nog niet is nemen fam even mee apart en openbare weg of snelweg zorgen wij voor veilige werkomgeving. Dat is ook precies wat ik bedoel BHV komt uit potje veiligheidsregio FRB ook en samen zorgen ze ervoor dat gedurende de aanrijtijd van de ambulance er al eerder massage AED wordt gegeven. Deze instructies hebben alle FRB-ers in onze regio ook gehad


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #414 Gepost op: 4 december 2015, 09:50:32
Citaat van: Oma link=msg=1389537 date=1449209222
Wederom een reden om eens te gaan kijken of het niet beter is om de ambulancedienst de kans te gunnen om meer te gaan doen. Als de huidige brandweermannen in Nederland niet in een blusjas kunnen reanimeren moeten ze eens naar Qatar komen om te bekijken hoe in een bloedheet land HART-paramedics in chemiepak een reanimatieprocedure opstarten voor de decontaminatie.
Blijkbaar dringt het nog steeds niet tot je door dat FRB (iig in VGGM) een initiatief is vanuit de ambulancedienst.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #415 Gepost op: 4 december 2015, 10:07:12
Citaat van: wjr307 link=msg=1389554 date=1449218702
Dat is ook wat wij doen als POL er nog niet is nemen fam even mee apart en openbare weg of snelweg zorgen wij voor veilige werkomgeving. Dat is ook precies wat ik bedoel BHV komt uit potje veiligheidsregio FRB ook en samen zorgen ze ervoor dat gedurende de aanrijtijd van de ambulance er al eerder massage AED wordt gegeven. Deze instructies hebben alle FRB-ers in onze regio ook gehad

Als de brw. de rol op zich neemt tav de veiligheid en randzaken (voorop dat de reanimatie loopt natuurlijk) dan heb je je zelf in elk geval aangepast naar de leken, wat ook je eigen nivo is, maar dan vind ik de speciale kleding gelijkend op die van de ambu eigenlijk alleen maar triester en gevaarlijker omdat die ook bij de aanwezige burgerHV-ers een verkeerde indruk kunnen wekken in de drukte.

Gelukkig heeft de blauwtak dat hier in de omgeving vlot onderkent dat ze op het gebied van de werkelijke reanimatie gelijkwaardig zijn en zich dus niet meer met de werkelijke reanimatie bemoeien (in zovere dat ze nog weleens de beademingsballon in de strijd werpen) als alles loopt. Als de brandweer een zelfde houding zou aanmeten dan denk ik dat de weerstand al behoorlijk zal afnemen en sorry maar dan blijf ik toch een beetje een bijgevoel overhouden aan de speciale kleding, ik trek ook mijn ehbo jas niet aan dat schept verwarring, verplichtingen en misschien wel ongemak bij de ander burgerHV-ers die het zelfde kunstjes hebben geleerd en toepassen als ik.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #416 Gepost op: 4 december 2015, 10:08:01
Citaat van: wjr307 link=msg=1389555 date=1449219032
Blijkbaar dringt het nog steeds niet tot je door dat FRB (iig in VGGM) een initiatief is vanuit de ambulancedienst.

Ik begrijp heel erg goed dat de ambulancedienst de initiatiefnemer is.

Citaat van: wjr307 link=msg=1389487 date=1449172469
Verschilt per moment maar wij waren gemiddeld 6 min ambu haalt zelden 15 min.

Ik begrijp niet zo goed dat de brandweer gehoor geeft aan dit soort initiatieven. Ik verwacht dat de brandweer de ambulancedienst zegt om eerst maar eens te zorgen dat zij zelf gaan voldoen aan de wettelijke norm.

De ambulancedienst is eigenlijk een bijzondere initiatiefnemer omdat zij een andere partij vragen om iets te leveren en gelijkertijd duidelijk maken dat ze er niet voor willen betalen en niet verantwoordelijk zijn voor de inhoud van het geleverde.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #417 Gepost op: 4 december 2015, 10:20:27
Citaat van: Oma link=msg=1389560 date=1449220081
De ambulancedienst is eigenlijk een bijzondere initiatiefnemer omdat zij een andere partij vragen om iets te leveren en gelijkertijd duidelijk maken dat ze er niet voor willen betalen en niet verantwoordelijk zijn voor de inhoud van het geleverde.

Doet de ambudienst dat eigenlijk ook niet met de inzet van de burgerhulpverleners... ook die kosten worden afgewend op de maatschappij (lees gemeenten dus de OZB) Als we alle kosten die er door een gemeente gemaakt worden optellen en dan de kosten van alle gemeenten binnen een VR ook weer optellen dan ben ik bang dat de verschillen niet zo heel groot zullen zijn.

Ik bedoel:
- Openbare AED's (aanschaf en onderhoud)
- Controle van de AED's na een alarmering
- Scholing en nascholing van de burgers
- kosten van implementatie van het systeem in de MK

Dan kunnen we mi stellen dat de RAV zich gewoon in de algemeenheid aan een taak onttrekt ingegeven door de ruimte die wetgever de RAV bied...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #418 Gepost op: 4 december 2015, 10:30:48
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389563 date=1449220827
Doet de ambudienst dat eigenlijk ook niet met de inzet van de burgerhulpverleners... ook die kosten worden afgewend op de maatschappij (lees gemeenten dus de OZB) Als we alle kosten die er door een gemeente gemaakt worden optellen en dan de kosten van alle gemeenten binnen een VR ook weer optellen dan ben ik bang dat de verschillen niet zo heel groot zullen zijn.

Ik bedoel:
- Openbare AED's (aanschaf en onderhoud)
- Controle van de AED's na een alarmering
- Scholing en nascholing van de burgers
- kosten van implementatie van het systeem in de MK

Dan kunnen we mi stellen dat de RAV zich gewoon in de algemeenheid aan een taak onttrekt ingegeven door de ruimte die wetgever de RAV bied...

Ja en nee. Ze vragen burgers om mee te doen, ze dwingen helemaal niemand.

De burgers die gehoor geven betalen het uit eigen zak. De brandweer heeft geen eigen geld, zij betalen het met belastinggeld.

Als een gemeente publieke AED's ter beschikking stelt zegt het niet dat ze voor de burgerhulpverleningsprojecten zijn. Deze AED's zijn er om door iedereen gebruikt te worden.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #419 Gepost op: 4 december 2015, 10:33:30
Citaat van: Oma link=msg=1389564 date=1449221448
Ja en nee. Ze vragen burgers om mee te doen, ze dwingen helemaal niemand.

De burgers die gehoor geven betalen het uit eigen zak. De brandweer heeft geen eigen geld, zij betalen het met belastinggeld.

Kleine correctie Oma, hier worden alle kosten door de gemeente gedragen het enige wat ik zelf doe is mijn tijd er in steken zonder vergoeding. waar de brandweerman wel betaald krijgt bij zijn inzet
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend