Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122320 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #420 Gepost op: 4 december 2015, 10:37:12
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389565 date=1449221610
Kleine correctie Oma, hier worden alle kosten door de gemeente gedragen het enige wat ik zelf doe is mijn tijd er in steken zonder vergoeding.

Ik dacht dat iedereen een AED kan aanmelden voor deze burgerhulpverleningsprojecten, bijv. ondernemers, particulieren, de lokale voetbalclub, enz.

Als de gebruikte AED van de gemeente is moeten zij de kosten betalen voor pads en het onderhoud. Als de AED van de supermarkt gebruikt wordt draait de supermarkt op voor alle kosten, als de AED van de voetbalclub ... .

Ik neem aan dat de gemeente niet de kosten zal gaan vergoeden aan de supermarkt en de voetbalclub omdat de RAV en zorgverzekeraars heel duidelijk zijn dat zij het niet vergoeden.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #421 Gepost op: 4 december 2015, 10:43:04
Citaat van: Oma link=msg=1389566 date=1449221832
Ik dacht dat iedereen een AED kan aanmelden voor deze burgerhulpverleningsprojecten, bijv. ondernemers, particulieren, de lokale voetbalclub, enz.

Als de gebruikte AED van de gemeente is moeten zij de kosten betalen voor pads en het onderhoud. Als de AED van de supermarkt gebruikt wordt draait de supermarkt op voor alle kosten, als de AED van de voetbalclub ... .

Iedereen kan zijn / haar aed aanmelden dat klopt maar de meeste AED's die via derden worden aangemeld zijn niet 24/7 bereikbaar en draaien dan ook niet mee in het project. Is een AED van derden wel 24/7 bereikbaar en aangemeld dan draait de AED uiteraard wel mee. De eigenaar draait idd op voor de kosten van de AED.

Gelukkig dan voor het SO zijn veel derden niet te beroerd om de AED mee te geven aan een burgerhulpverlener mits in de directe omgeving. Anderzijds is het soms voor derden al moeilijk om een rolletje verband te geven als je die als toevallig aanwezige EHBO-er nodig mocht hebben.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #422 Gepost op: 4 december 2015, 10:45:41
Citaat van: Oma link=msg=1389564 date=1449221448
Ja en nee. Ze vragen burgers om mee te doen, ze dwingen helemaal niemand.

De burgers die gehoor geven betalen het uit eigen zak. De brandweer heeft geen eigen geld, zij betalen het met belastinggeld.

Als een gemeente publieke AED's ter beschikking stelt zegt het niet dat ze voor de burgerhulpverleningsprojecten zijn. Deze AED's zijn er om door iedereen gebruikt te worden.
Ook niet juist Brandweer wordt vergoed door veiligheidsregio (zelfde potje als ambu) AED bij mensen thuis ook door veiligheidsregio


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #423 Gepost op: 4 december 2015, 10:48:16
Citaat van: wjr307 link=msg=1389570 date=1449222341
Ook niet juist Brandweer wordt vergoed door veiligheidsregio (zelfde potje als ambu) AED bij mensen thuis ook door veiligheidsregio

Hier wordt een private AED niet betaald vanuit de gemeente / regio of zorgverzekeraar na een inzet.
Iets wat ik overigens een slechte zaak vind, of nu een AED van burgerAED, de politie, de ambu of van mijn buren ingezet wordt, vind alle kosten eigenlijk bij de zorgverzekeraar thuis horen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #424 Gepost op: 4 december 2015, 10:51:10
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389559 date=1449220032
Als de brw. de rol op zich neemt tav de veiligheid en randzaken (voorop dat de reanimatie loopt natuurlijk) dan heb je je zelf in elk geval aangepast naar de leken, wat ook je eigen nivo is, maar dan vind ik de speciale kleding gelijkend op die van de ambu eigenlijk alleen maar triester en gevaarlijker omdat die ook bij de aanwezige burgerHV-ers een verkeerde indruk kunnen wekken in de drukte.

Gelukkig heeft de blauwtak dat hier in de omgeving vlot onderkent dat ze op het gebied van de werkelijke reanimatie gelijkwaardig zijn en zich dus niet meer met de werkelijke reanimatie bemoeien (in zovere dat ze nog weleens de beademingsballon in de strijd werpen) als alles loopt. Als de brandweer een zelfde houding zou aanmeten dan denk ik dat de weerstand al behoorlijk zal afnemen en sorry maar dan blijf ik toch een beetje een bijgevoel overhouden aan de speciale kleding, ik trek ook mijn ehbo jas niet aan dat schept verwarring, verplichtingen en misschien wel ongemak bij de ander burgerHV-ers die het zelfde kunstjes hebben geleerd en toepassen als ik.
Beademingsbalon is medische handeling zijn wij niet toe bevoegd en doen wij ook niet!
Jasje hoeft niet op ambu te lijken maar zoals eerder gezegd rukken wij ook uit naar snelweg oid kleding moet aan voorwaarden zichtbaarheid voldoen, ook in zeikende regen. Wij hebben geen keus om uit te rukken dus werkgever voorziet in juiste kleding lijkt me logisch. Wat mij betreft is blusjas pilotenjack (mits voorzien van reflectie en goed zichtbaar) ook ok


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #425 Gepost op: 4 december 2015, 10:53:28
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1389571 date=1449222496
Hier wordt een private AED niet betaald vanuit de gemeente / regio of zorgverzekeraar na een inzet.
Iets wat ik overigens een slechte zaak vind, of nu een AED van burgerAED, de politie, de ambu of van mijn buren ingezet wordt, vind alle kosten eigenlijk bij de zorgverzekeraar thuis horen
Kun je denk ik wel via aansprakelheids/zorgverzekering slachtoffer regelen weet dat een brandblusser leegspuiten en brand buren blussen wel door verzekeraar vergoed wordt.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #426 Gepost op: 4 december 2015, 10:54:01
Citaat van: wjr307 link=msg=1389573 date=1449222670
Beademingsbalon is medische handeling zijn wij niet toe bevoegd en doen wij ook niet!
Jasje hoeft niet op ambu te lijken maar zoals eerder gezegd rukken wij ook uit naar snelweg oid kleding moet aan voorwaarden zichtbaarheid voldoen, ook in zeikende regen. Wij hebben geen keus om uit te rukken dus werkgever voorziet in juiste kleding lijkt me logisch. Wat mij betreft is blusjas pilotenjack (mits voorzien van reflectie en goed zichtbaar) ook ok

Alles behalve gelijkend op....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #427 Gepost op: 4 december 2015, 11:21:53
Citaat van: wjr307 link=msg=1389570 date=1449222341
Ook niet juist Brandweer wordt vergoed door veiligheidsregio (zelfde potje als ambu) AED bij mensen thuis ook door veiligheidsregio

Nee, het is niet hetzelfde potje. De brandweer is een publieke dienst, de RAV is geen publieke dienst.

Het potje voor de brandweer = belastinggeld. Het geld voor spoedeisende medische zorg (incl ambulancezorg) ligt bij de zorgverzekeraars (Nederlanders betalen een speciale belasting voor zorg aan de zorgverzekeraar (een door de overheid verplichte maandelijkse zorgpremieafdracht)).

De brandweer is dus bezig met belastinggeld overhevelen naar een zorgaanbieder.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #428 Gepost op: 4 december 2015, 11:26:01
Citaat van: wjr307 link=msg=1389573 date=1449222670
Beademingsbalon is medische handeling zijn wij niet toe bevoegd en doen wij ook niet!

Iedereen is bevoegd om een beademingsballon te gebruiken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #429 Gepost op: 4 december 2015, 11:43:17
Citaat van: wjr307 link=msg=1389575 date=1449222808
Kun je denk ik wel via aansprakelheids/zorgverzekering slachtoffer regelen weet dat een brandblusser leegspuiten en brand buren blussen wel door verzekeraar vergoed wordt.

Brief Minister Schippers (Volksgezondheid) aan 2e kamer:

Citaat
Tot slot kan ik nog melden dat het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) heeft aangegeven dat de beschikbaarheid van de AED’s in de openbare ruimte gezien moet worden als collectieve preventie. Omdat de zorgverzekering een verzekering is voor het individuele risico van behoefte aan zorg, vallen de kosten van collectieve preventie buiten de dekking van de zorgverzekeringswet (Zvw).

Voor bepaalde kosten bij het gebruik van een AED die als persoonlijke geneeskundige zorg zouden kunnen worden gezien (bijvoorbeeld de kosten van de gebruikte pads, uitlezen, onderhoud) verwijst het CVZ naar de polisvoorwaarden van verzekeraars.

Zorgverzekeraars Nederland heeft desgevraagd aangegeven hiermee terughoudend te willen zijn omdat in de Zvw en bijbehorende regelgeving niets expliciet is opgenomen met betrekking tot vergoeding of aanschaf van een AED.

Een rechtmatige vergoeding door Zorgverzekeraars is dus niet vanzelfsprekend. Ook de eigenaar moet rekening houden met de onkosten die verband houden met het gebruik van een AED.