Het valt mij in deze discussie op dat brandweermensen (ik ben mij bewust van de generalisering) weinig kritisch zijn over de werkzaamheden die zij moeten doen. Ligt dat aan de militaire structuur ofzo
Waarom zouden wij in hemelsnaam kritisch moeten zijn om uit te rukken naar reanimaties? We redden met enige regelmaat levens, de ambulance (in ieder geval in onze regio) is blij met de samenwerking en we worden toch regelmatig bijgeschoold voor reanimaties.
We zijn wel kritisch over veel uitrukken naar loze automaatjes, wegdek reinigen, (sommige) stormschades en wateroverlast en dergelijke.
En dan wil jij dat we kritisch zijn omdat we een prima jasje krijgen waardoor we midden in de winter niet met een blusjas (te warm) of in t-shirt (beetje fris) op straat hoeven te reanimeren? Hou op zeg, de discussie wordt meer en meer belachelijk.
Als Oma een Nederlands onderzoek aanhaalt waarin staat dat reanimaties door (o.a.) de brandweer niet zinvol zijn en ik citeer uit hetzelfde onderzoek dat het wel zo is, zelfs nog kosteneffectief, dan ligt het aan de belangen van de onderzoekers die ook hun geld willen blijven krijgen. Een verzuurde ambupleeg (of -chauffeur) op het forum benoemt dat de brandweer altijd haantje de voorste wil zijn en als dat door meerdere brandweerlieden wordt ontkend in hun eigen verzorgingsgebied is dat niet geloofwaardig?
Het is een kwestie van nodeloos moddergooien geworden. Ik erger me ook kapot aan de ambulancebemanning die bij een reanimatie het verzorgingstehuis binnenkomt, rustig door de aula wandelt en "goedemorgen" zegt, terwijl er verderop iemand dood gaat. Ik beschouw dat als een negatieve uitzondering in voor de rest heel veel gevallen waarbij gedreven ambulanceteams en andere hulpverleners een leven proberen te redden.
Ik geef ook aan waarom wij vaak van meerwaarde kunnen zijn. Zowel om als eerste ter plaatse te zijn, als om wat handjes te hebben voor de ambulancedienst. Ik snap niet waarom ambulanceverpleegkundigen niet een keer kritisch zijn en naar het management aangeven dat de operationele dekking te laag is. Als men dan toch zoveel last heeft van andere hulpverleners bij reanimaties, dan zouden zij zich er ook eens hard voor moeten maken om in de toekomst de problemen zelf op te lossen. Nu wordt klakkeloos het management gevolgd en die vinden het natuurlijk prima als een andere dienst voor een snelle respons zorgt. Als ik hier een kwartier op een ambulance moet wachten (en dat ligt dan niet aan de rijstijl van de chauffeur) dan zal zelfs de meest briljante ambulancevpk (zit die hier op het forum?) zelden succes boeken bij een reanimatie. Geef mij dan maar de brandweer, politie of burgerhulpverleners -in eerste instantie.