Het is geen gebrek aan een kritische houding naar de werkgever maar een werkgever welke in overleg een taakuitbreiding heeft gerealiseerd.
Sterker nog er zijn brandweerkorpsen in VGGM welke vanuit het korps druk naar boven hebben uitgeoefend om tot een FRB te komen, dit waren de pilot korpsen in VGGM De Valk, Harskamp ,Kootwijkerbroek, Scherpenzeel en Zwartebroek.
Na een aanloopperiode waarbij ook zeer zeker het juridische traject is bekeken werden door de ambulancedienst voertuigen, de bekende ambulancegele Opel Corsa's gestationeerd bij de brandweer korpsen welke door brandweervrijwilligers, opgeleid en ingehuurd van de brandweer door de ambulancedienst gingen uitrukken bij reanimatie.
Dit alles in overleg en uitrukken betaald door de zorgverzekeraars, tenminste zo was de situatie toentertijd van de pilot.
Later zijn de auto's brandweerrood,met brandweer op de motorkap, geworden.
Dit aangezien mensen te veel medische verwachtingen hadden van mensen in een ambulancegele auto met het opschrift ambulance op de motorkap.
Naar mijn weten zijn de afspraken, met de zorgverzekeraars over de betaling van de inzet in de loop der jaren niet structureel gewijzigd .
Met alle respect maar ik vind het wel een gebrek aan kritische houding, in dit geval de kleding.
We willen graag dat elke dienst voor zich duidelijk herkenbaar is, we hebben
Witte auto's
Gele auto's
Rode auto's
en tegenwoordig zelfs groene auto's...
Politie uniform
Brandweer uniform
Brandweer kazerne teneu
Bluskleding
Ambulance kleding
Allemaal om onze eigen dienst herkenbaar te houden en vooral verwarring te voorkomen (iets met ieder zijn taak) nu krijgt de brandweer een extra taak, die in verschillende delen van dit land bestb van toegevoegde waarde is, en dan opeens voor die extra taak moet er op ambulancekleding gelijkende kleding zijn waarmee we dus al het eerdere van eigen.... eigen.... eigen overboord gooien op, een wijze waarvan je je kunt afvragen of dit geen valse verwachtingen wekt bij het publiek de aanleiding daartoe is in elk geval aanwezig.
Dat is wat ik bedoel met kritisch, daarnaast ben ik van mening dat wanneer je zo eenvoudig achter het beleid van de VR aanrent als WJR307 schetst je wel erg kort door de bocht met je werk bezig bent.
Ik weet nog een aantal opmerkingen die ik naar mijn account gegooid heb gekregen tav de OGS op de oldtimer, ik werd afgeschilderd als DE wannabee.... sorry maar ik heb bijna de neiging om de ambu gelijkende kleding af te doen als.... nee ik ga het niet tikken
Kleine correctie Klf, alleen in jou gemeente worden de kosten door de gemeente betaald.
In 99% van de andere plaatsen in Nederland betaalt de gemeente geen euro voor AED projecten en is het allemaal particulier geld. Er heeft nog mooi iemand mijn herhalingsles BLS voor me betaald, ook alle AEDs in de plaatsen waar ik gewoond heb zijn particulier.
Waaruit blijkt dat er dus vele manieren zijn waarop de kosten worden gedragen. Ik weet in elk geval van de SED gemeenten EN Hoorn dat de AED's van de gemeente zijn, de burgerhulpverleners de cursus gratis krijgen aangeboden en ook de herhalingen, iets wat ik niet meer dan vanzelf sprekend vind, misschien omdat ik dit niet anders ken....