Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122310 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #460 Gepost op: 4 december 2015, 16:11:11
Citaat van: Oma link=msg=1389673 date=1449241502
.. en de kosten mogen gewoon meespelen omdat het geen mens weet wat het kost. We weten dat het 50.000 euro per jaar kost in veiligheidsregio Utrecht. In Nederland hebben we 25 veiligheidsregio's. Je praat dan snel over 1 miljoen euro per jaar.

Daar kun je veel AED's van in winkel straten hangen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #461 Gepost op: 4 december 2015, 16:19:15
Ik zou sowieso voorstander zijn van een aed verplichting voor ieder gebouw waar dagelijks >20 personen komen. Zowel openbare gebouwen, bedrijven, winkels etc. En bij voorkeur 24 uur toegankelijk.
Gewoon net zoals brandblussers en nooduitgangen verplicht zijn. Een aed is niet veel duurder dan 5 brandblussers. Je zou het zelfs aftrekbaar van de belasting kunnen maken.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #462 Gepost op: 4 december 2015, 16:25:45
Volledig eens alleen de vraag is wat voor (beter en  vooral sneller) alternatief kun je realiseren regio dekkend voor datzelfde bedrag.   Je praat slechts over 50.000 euro is twee FTE of 25 AED's voor een hele regio..

Persoonlijk ben ik van mening dat het per plaats verschillend is of FRB van meerwaarde is en je dit dus vooral gemeentelijk moet wegzetten.
Onderzoeksresultaten meegenomen kan het in de plaats waar ik zit dus van meerwaarde zijn omdat we gemiddeld binnen 6 min ter plaatse zijn. Nu hebben we hier afgesproken dat je bij deze meldingen wel of geen dienst altijd zsm rijden en is de melding op weg naar kazerne ga je direct ( en dus ook zonder pakkie O0)
In een andere plaats kan het weleens helemaal niet handig zijn omdat De ambu er sneller , Je dichtbevolkte gebieden hebt met hoop BHV-ers er veel politie rondrijd (ook prima FRB) . In zo'n geval kan bijvoorbeeld het zinvollers zijn om BHV-er opleiding + AED kosten te vergoeden of dit op een andere manier bemoedigen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #463 Gepost op: 4 december 2015, 16:44:36
Citaat van: wjr307 link=msg=1389677 date=1449242745
Volledig eens alleen de vraag is wat voor (beter en  vooral sneller) alternatief kun je realiseren regio dekkend voor datzelfde bedrag.   Je praat slechts over 50.000 euro is twee FTE of 25 AED's voor een hele regio..

Persoonlijk ben ik van mening dat het per plaats verschillend is of FRB van meerwaarde is en je dit dus vooral gemeentelijk moet wegzetten.
Onderzoeksresultaten meegenomen kan het in de plaats waar ik zit dus van meerwaarde zijn omdat we gemiddeld binnen 6 min ter plaatse zijn. Nu hebben we hier afgesproken dat je bij deze meldingen wel of geen dienst altijd zsm rijden en is de melding op weg naar kazerne ga je direct ( en dus ook zonder pakkie O0)
In een andere plaats kan het weleens helemaal niet handig zijn omdat De ambu er sneller , Je dichtbevolkte gebieden hebt met hoop BHV-ers er veel politie rondrijd (ook prima FRB) . In zo'n geval kan bijvoorbeeld het zinvollers zijn om BHV-er opleiding + AED kosten te vergoeden of dit op een andere manier bemoedigen.

Eens nu alleen nog de snelheid omhoog... al blijf je altijd factoren houden als:
- Melder
- Uitvragen
- Alarmeren
- reactie tijd HV-ers
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #464 Gepost op: 4 december 2015, 16:45:22
Citaat van: wjr307 link=msg=1389677 date=1449242745
Volledig eens alleen de vraag is wat voor (beter en  vooral sneller) alternatief kun je realiseren regio dekkend voor datzelfde bedrag.  

Het antwoord op de vraag is er al geruime tijd. Zorgen voor meer on-site AED's op publieke lokaties. Zorgen dat zoveel mogelijk burgers weten hoe ze een AED moeten aansluiten.

Er is niemand die zegt dat de overheid het allemaal moet betalen, in heel veel landen zorgt men dat de private sector zelf besluit dat een AED beschikbaar hebben een soort signaal is richting eigen klanten/bezoekers dat het bedrijf om haar klanten/bezoekers geeft.

Je kan ook iets bedenken zoals ik al eerder aangaf, AED surveillance op de fiets in winkelgebieden op zaterdagmiddag of op andere drukke locaties.

De eerder genoemde door London Air Ambulance bedachte GoodSAM app is eigenlijk een alarmeringssysteem dat moet zorgen dat op publieke plaatsen de resultaten zoals je in het Amsterdamse onderzoek bij on-site AED inzet nog verder verbeterd gaan worden. De ambulancedienst is zelfs niet nodig om een AED alarm uit te geven.

In Nederland vergeet men de prachtige resultaten van on-site AED, men gaat proberen de uitruksnelheid van Amsterdam 8.5 min te verbeteren. Ik kan niet onderbouwen hoe veel je dan zou moeten verbeteren om echt verschil te maken. Ik denk dat je als brandweer moet zorgen dat je binnen 2 (hooguit 3) minuten na het ontstaan van de hartstilstand de eerste stroomstoot moet kunnen toedienen. Het komt er op neer dat je de eerste minuut al kwijt bent op moment dat je pager gaat. Als je weet dat je meer dan een minuut onderweg bent mag je thuisblijven.

Het uitrukken naar woningen is totaal niet interessant. De AED is niet van grote waarde in woonhuizen. De AED is van grote waarde on-site op publieke lokaties.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #465 Gepost op: 4 december 2015, 16:48:40
Een hoeft geen 2000,- te kosten. Dat kan makkelijk voor de helft of zelfs minder. Je hebt er al voor 800,-. Btw betalen hoeft niet en als je er 50 koopt kan er ook echt wel wat van de prijs af.

Onderhoud hoeft ook niet duur te zijn. Er zijn voldoende modellen waar je de accu en pads zelf kunt vervangen. Kost je tussen de 50 en 150 euro per daadwerkelijke inzet. Dure onderhoudscontracten heeft je aed niet nodig. De verkoper heeft dat nodig om de huur te betalen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #466 Gepost op: 4 december 2015, 16:56:00
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1389682 date=1449244120
Een hoeft geen 2000,- te kosten. Dat kan makkelijk voor de helft of zelfs minder. Je hebt er al voor 800,-. Btw betalen hoeft niet en als je er 50 koopt kan er ook echt wel wat van de prijs af.

Onderhoud hoeft ook niet duur te zijn. Er zijn voldoende modellen waar je de accu en pads zelf kunt vervangen. Kost je tussen de 50 en 150 euro per daadwerkelijke inzet. Dure onderhoudscontracten heeft je aed niet nodig. De verkoper heeft dat nodig om de huur te betalen.
Nou incl. kast etc kom je een aardig eind, en onderhoud zou ik wel doen want je moet natuurlijk wel eens per jaar langs. Beetje lullig als die dingen ineens niet werken zou daar niet op bezuinigen als je het doet moet je het goed doen. En Oma surveillance zou dat niet opgepakt kunnen worden door rode kruis in stadscentra? Vroeg me altijd al af waarom rode kruis nooit mee mag doen wat mij betreft mogen ze ook gewoon een pieper krijgen en deze uitrukken meedraaien maar dat terzijde.
Wel een kantekening als ik kijk naar onze inzetten is dit 7-10 bij mensen thuis.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #467 Gepost op: 4 december 2015, 16:59:03
De on-site situaties zijn naar mijn mening wel behoorlijk geregeld wat betreft AED's gelukkig heeft bijna elke zichzelf respecterende ondernemer zo'n ding hangen (kijk bijvoorbeeld naar Deen Supermarkten waar de AED al minimaal 3x een leven  heeft gered) Voor die AED's die in winkel gebieden aanwezig zijn is het 24/7 verhaal m.i. ook niet heel spannend, immers winkels dicht kans op inzet flink kleiner, daarnaast hebben de meeste (winkel)bedrijven wel een of meerdere BHV-ers je zou dus ook de BHV-er een bedrijftelefoon kunnen geven en die aanmelden bij burger AED.

Dan blijft het uitgaansleven lastiger, als ik (wederom in mijn omgeving kijk) dan is er bijna geen kroeg waar een AED te vinden is, nog erger is het eigenlijk dat 99% van de uitbaters niet eens de beschikking heeft over een EHBO diploma (iets wat ik vreemd vind) in die gevallen zou je dus nog een aardige slag kunnen maken.

Daarnaast heb je de evenementen met de kanttekening dat daar ook veelal EHBO aanwezig is veelal met medeneming van een AED (of meerdere) kleinschaliger evenementen waar geen EHBO aanwezig is blijven dan wel wat lastiger.

Wil je dus tijdwinst behalen dan moeten we denk ik meer out of the box denken.
Ik heb daar wel een klein idee in maar dat zal de gemiddelde nederlander me niet in dank af gaan nemen maar, verplicht eens een zoek eens tussen de uitkeringsgerechtigde tot het volgen van een reanimatie cursus en medewerking aan een burgerAED daarmee zet men zich gelijk weer een klein beetje in voor de maatschappij.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #468 Gepost op: 4 december 2015, 17:05:06
Citaat van: wjr307 link=msg=1389683 date=1449244560
Nou incl. kast etc kom je een aardig eind, en onderhoud zou ik wel doen want je moet natuurlijk wel eens per jaar langs. Beetje lullig als die dingen ineens niet werken zou daar niet op bezuinigen als je het doet moet je het goed doen. En Oma surveillance zou dat niet opgepakt kunnen worden door rode kruis in stadscentra? Vroeg me altijd al af waarom rode kruis nooit mee mag doen wat mij betreft mogen ze ook gewoon een pieper krijgen en deze uitrukken meedraaien maar dat terzijde.
Wel een kantekening als ik kijk naar onze inzetten is dit 7-10 bij mensen thuis.

De meeste hartstilstanden vinden ook thuis plaats, probleem is dat je 1000 man met AED naar deze meldingen kan sturen zonder dat je een substantieel verschil maakt.

De focus moet liggen op vitale mensen in de publieke ruimte die een hartstilstand krijgen terwijl een omstander het ziet (witnessed cardiac arrest).

In woningen gaat het zelden om een witnessed cardiac arrest. Veel hartstilstanden in woningen zijn onstaan omdat iemand eerst gestopt is met ademhalen, als het hart bij deze mensen besluit er mee te stoppen is er niets meer over van de hersenen. Het hart is gewoon een spier, op zich kan je door de spier genoeg zuurstof te geven het hart soms nog (tijdelijk) op gang krijgen. De hersenen zijn kapot en blijven kapot.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #469 Gepost op: 4 december 2015, 17:17:25
Citaat van: Oma link=msg=1389686 date=1449245106
De meeste hartstilstanden vinden ook thuis plaats, probleem is dat je 1000 man met AED naar deze meldingen kan sturen zonder dat je een substantieel verschil maakt.

De focus moet liggen op vitale mensen in de publieke ruimte die een hartstilstand krijgen terwijl een omstander het ziet (witnessed cardiac arrest).

In woningen gaat het zelden om een witnessed cardiac arrest. Veel hartstilstanden in woningen zijn onstaan omdat iemand eerst gestopt is met ademhalen, als het hart bij deze mensen besluit er mee te stoppen is er niets meer over van de hersenen. Het hart is gewoon een spier, op zich kan je door de spier genoeg zuurstof te geven het hart soms nog (tijdelijk) op gang krijgen. De hersenen zijn kapot en blijven kapot.

En daar gaat het dus ook mis wat betreft het alarmeren, de meeste burgerAED alarmsystemen kunnen niet overweg met een melding ter hoogte van, tegen over of bij de Dekamarkt op de inlaat in ..... wellicht dat de nieuwe app van hartslag daar enige verandering in brengt.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend