Volledig eens alleen de vraag is wat voor (beter en vooral sneller) alternatief kun je realiseren regio dekkend voor datzelfde bedrag.
Het antwoord op de vraag is er al geruime tijd. Zorgen voor meer on-site AED's op publieke lokaties. Zorgen dat zoveel mogelijk burgers weten hoe ze een AED moeten aansluiten.
Er is niemand die zegt dat de overheid het allemaal moet betalen, in heel veel landen zorgt men dat de private sector zelf besluit dat een AED beschikbaar hebben een soort signaal is richting eigen klanten/bezoekers dat het bedrijf om haar klanten/bezoekers geeft.
Je kan ook iets bedenken zoals ik al eerder aangaf, AED surveillance op de fiets in winkelgebieden op zaterdagmiddag of op andere drukke locaties.
De eerder genoemde door London Air Ambulance bedachte GoodSAM app is eigenlijk een alarmeringssysteem dat moet zorgen dat op publieke plaatsen de resultaten zoals je in het Amsterdamse onderzoek bij on-site AED inzet nog verder verbeterd gaan worden. De ambulancedienst is zelfs niet nodig om een AED alarm uit te geven.
In Nederland vergeet men de prachtige resultaten van on-site AED, men gaat proberen de uitruksnelheid van Amsterdam 8.5 min te verbeteren. Ik kan niet onderbouwen hoe veel je dan zou moeten verbeteren om echt verschil te maken. Ik denk dat je als brandweer moet zorgen dat je
binnen 2 (hooguit 3) minuten na het ontstaan van de hartstilstand de eerste stroomstoot moet kunnen toedienen. Het komt er op neer dat je de eerste minuut al kwijt bent op moment dat je pager gaat. Als je weet dat je meer dan een minuut onderweg bent mag je thuisblijven.Het uitrukken naar woningen is totaal niet interessant. De AED is niet van grote waarde in woonhuizen. De AED is van grote waarde on-site op publieke lokaties.