Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122238 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #520 Gepost op: 6 december 2015, 20:45:02
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #521 Gepost op: 29 december 2015, 22:18:07
Voorlopig breidt het alleen nog maar uit naar andere regio's.

PROVINCIE UTRECHT - De brandweer in de regio Utrecht gaat voortaan uitrukken voor reanimaties. Dat is het resultaat van een succesvolle test bij tien brandweerposten waaronder Abcoude.

Uit de proef blijkt dat het een goed idee is als naast de ambulance ook de brandweer op pad gaat bij een melding van hartproblemen.

"In diverse gevallen kan de brandweer eerder ter plaatse dan de ambulance", zegt Herman Wesseling van de Veiligheidsregio Utrecht. "Zo kunnen we elkaar een beetje helpen." lees verder

Manager van RAVU is er blij mee, in plaats van dat het hem het gevoel geeft dat er aan zijn stoelpoten geknabbeld wordt.

John van Engelen @jrjvanengelen
Werkzaam bij RAVU als manager operationele zaken
goed nieuws....des te eerder er hulp geboden wordt bij een hartstilstand des te beter!!!
RTV Utrecht @rtvutrecht
Brandweer rukt uit voor hartaanvallen rtvu.nl/n/1420539 #provincieutrecht
3:06pm · 29 Dec 2015 · RTV Utrecht
4:11pm · 29 Dec 2015


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #522 Gepost op: 30 december 2015, 07:39:31
Citaat van: RAdeR link=msg=1395213 date=1451423887
Voorlopig breidt het alleen nog maar uit naar andere regio's.

Manager van RAVU is er blij mee, in plaats van dat het hem het gevoel geeft dat er aan zijn stoelpoten geknabbeld wordt.

De manager van Albert Heijn zal ook blij zijn op twitter als de brandweer ze gratis komt helpen met winkelschappen vullen. Bijkomend voordeeltje is dat je het niet alleen gratis krijgt van de brandweer maar de brandweer ook nog eens zelf verantwoordelijk is voor de geleverde kwaliteit.

Citaat van: Oma link=msg=1388475 date=1448865592
   Er is sprake van gescheiden verantwoordelijkheden:

     het bestuur van de RAV is verantwoordelijk voor (besluitvorming met betrekking tot) de inzet van de first responders;
     het bestuur van de brandweer is verantwoordelijk voor de wijze waarop de inzet uitgevoerd wordt.

    Een en ander betekent dat de IGZ, die toezicht houdt op de RAV, elk besluit tot inzet van first responders van de brandweer kan toetsen. Het gaat hierbij alleen om het besluit tot de inzet en niet om de kwaliteit van de geleverde inzet.

    De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) is onder andere belast met het toezicht op de brandweerzorg, waaronder ook het optreden van de first responder van de brandweer.

    Randvoorwaarden voor het werken met first responders in de regio Zuidoost-Brabant zijn:

     de opleiding en oefening worden verzorgd door de RAV;
     de financiële consequenties zijn voor degene die een first responder-eenheid opzet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #523 Gepost op: 30 december 2015, 10:31:26
Citaat van: oma link=msg=1395286 date=1451457571
De manager van Albert Heijn zal ook blij zijn op twitter als de brandweer ze gratis komt helpen met winkelschappen vullen. Bijkomend voordeeltje is dat je het niet alleen gratis krijgt van de brandweer maar de brandweer ook nog eens zelf verantwoordelijk is voor de geleverde kwaliteit.

Die manager van Albert Heijn is een realist, hij weet dat hij, vroeg of laat, de rekening kan verwachten.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #524 Gepost op: 30 december 2015, 14:15:20
De brandweer gaat ook niet altijd meer direct rijden op automatisch brand alarm heb ik gelezen. Ze gaan eerst bellen of er wel echt brand is. Dus zullen ze minder vaak een uitruk hebben.
Dus om toch nog een beetje te kunnen uitrukken kan je dit erbij doen. Alhoewel het geen wereld vergoeding is valt die op deze manier niet helemaal weg voor de "vrijwilliger". Een extra (bls)ambulance in de buurt zou meer kosten dus tegen de tijd dat de RAV een rekening krijgt zijn ze nog goedkoper dan als ze het zelf moesten doen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #525 Gepost op: 30 december 2015, 14:22:46
Citaat van: jelte link=msg=1395405 date=1451481320
De brandweer gaat ook niet altijd meer direct rijden op automatisch brand alarm heb ik gelezen. Ze gaan eerst bellen of er wel echt brand is. Dus zullen ze minder vaak een uitruk hebben.
Dus om toch nog een beetje te kunnen uitrukken kan je dit erbij doen. Alhoewel het geen wereld vergoeding is valt die op deze manier niet helemaal weg voor de "vrijwilliger". Een extra (bls)ambulance in de buurt zou meer kosten dus tegen de tijd dat de RAV een rekening krijgt zijn ze nog goedkoper dan als ze het zelf moesten doen.

We gaan toch niet de hele discussie opnieuw doen :D ;D

Het is bijzonder als de brandweer bij een OMS eerst belt of 2 man in een SIV stuurt maar bij een reanimatie, een branchevreemde activiteit, gewoon mensen zou sturen om uit te ruiken omdat "ze" dan iets te doen u hebben.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #526 Gepost op: 30 december 2015, 14:48:22
Ja maar je moet ook deze "vrijwilligers" tevreden houden want je hebt ze wel gewoon nodig.
Ik hoorde laatst al klagen van een vrijwillige brandweerman dat ze de laatste tijd weinig uitrukken meer hadden. Of dat klagen was om de vergoeding of de actie weet ik niet maar ze willen toch dat zo af en toe die pieper af gaat.
De brandweer is gewoon veel duurder dan de burgerhulpverlener maar misschien wordt dit gebruikt om de brandweerman te motiveren.
Want de brandweer is niet beter in reanimatie als de BurgerHulpverlener en hij is veel duurder. Het enige verschil is dat hij wel zeker opkomt bij een oproep.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #527 Gepost op: 30 december 2015, 14:58:00
Citaat van: jelte link=msg=1395420 date=1451483302
Ja maar je moet ook deze "vrijwilligers" tevreden houden want je hebt ze wel gewoon nodig.
Ik hoorde laatst al klagen van een vrijwillige brandweerman dat ze de laatste tijd weinig uitrukken meer hadden. Of dat klagen was om de vergoeding of de actie weet ik niet maar ze willen toch dat zo af en toe die pieper af gaat.
De brandweer is gewoon veel duurder dan de burgerhulpverlener maar misschien wordt dit gebruikt om de brandweerman te motiveren.
Want de brandweer is niet beter in reanimatie als de BurgerHulpverlener en hij is veel duurder. Het enige verschil is dat hij wel zeker opkomt bij een oproep.

Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar extra taken verzinnen om maar uit te kunnen rukken is wel het meest onzinnige dat ik in tijden heb gehoord. Bovendien: de brandweerlieden op straat hebben hier zelf weinig over te zeggen; dit soort besluiten worden op bestuurlijk niveau (door de burgemeesters) genomen met de achterliggende gedachte dat er sprake is van een aanzienlijke toegevoegde waarde. Dan hoeft van mij de discussie over die waarde inderdaad niet opnieuw gevoerd te worden, want daarover verschillen de meningen, maar het is echt absurd om te denken dat de brandweer mee uitrukt naar reanimaties "voor de meldingen".

Bovendien: als je bij de vrijwillige brandweer wil voor het geld kan ik je wel betere tijdsbestedingen geven. Ik maak al gauw een uurtje of 10 per week voor mijn vrijwillige post, naast de onbetaalde beschikbaarheid voor de piketploeg. Dat is nog eens een uurtje of +- 100 per week dat ik het dorp niet uit kan om de bezetting op peil te houden. Dan zou die ene uitruk in de 8 weken voor een reanimatie (22 euro, min belasting hou ik een tientje over) helpen? Alsjeblieft............
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #528 Gepost op: 30 december 2015, 15:45:53
Citaat van: jelte link=msg=1395420 date=1451483302
Ja maar je moet ook deze "vrijwilligers" tevreden houden want je hebt ze wel gewoon nodig.
Ik hoorde laatst al klagen van een vrijwillige brandweerman dat ze de laatste tijd weinig uitrukken meer hadden. Of dat klagen was om de vergoeding of de actie weet ik niet maar ze willen toch dat zo af en toe die pieper af gaat.
De brandweer is gewoon veel duurder dan de burgerhulpverlener maar misschien wordt dit gebruikt om de brandweerman te motiveren.
Want de brandweer is niet beter in reanimatie als de BurgerHulpverlener en hij is veel duurder. Het enige verschil is dat hij wel zeker opkomt bij een oproep.
Je moet eens wat minder in sprookjes geloven, of als je sprookjes wilt horen naar de Efteling gaan. Ik zit nu 17 jaar bij de brandweer, en dan weet je als brandweerman dat niet elke dag de pieper gaat. En ook niet elke week. Daar tegenover staat dat het bij ons kan gebeuren dat we dagelijks onderweg zijn, of zelfs meerdere malen per dag op de weg zijn. Een uitruk laat zich nog steeds niet plannen. En als je daar als brandweerman zijnde niet tegen kunt heb je niets bij de brandweer te zoeken.
En het is inderdaad zo dat er op bestuurlijk niveau besloten wordt om eerst te bellen voor er uit wordt gerukt voor een OMSje. Ken je überhaupt de reden daarvan, of loop je weer eens lucht te verkondigen omdat je de exacte reden niet weet?


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #529 Gepost op: 30 december 2015, 17:16:20
Over het beleid rondom loze melding OMS is een ander topic. Het gaat hier over brandweer en reanimatie