Quote:
2. Handelingseffectiviteit
De primaire taak van de AED first responder eenheden is het starten van de reanimatie en het aansluiten van de AED. Daarnaast werd de aanvullende taak van het vervoersgereed maken en andere ondersteuningswerkzaamheden ten behoeve van de ambulancedienst als meerwaarde ervaren. Beide taken werden op professionele wijze uitgevoerd.
Deze gaat het inderdaad om, concreet het aantal daadwerkelijk uitgevoerde levensreddende handelingen door de brandweer wordt dus niet genoemd!
Starten, aansluiten en ondersteunen, als dat het doel is, dan zullen we het daarmee moeten doen, als men daarvoor de brandweer wil roepen prima, maar hoogstnodig?
Quote:
Geen woord over aantal mensen die door de brandweer daadwerkelijk teruggeklapt zijn met de AED. Men gaat uitvoerig in op de hand- en spandiensten zoals de ambulancedienst helpen vervoersgereed te maken. De RAV krijgt via verzekeraars geld voor deze taken, de brandweer is er niet voor om deze taken uit te voeren. Voorts sluit men af dat deze taken op professionele worden uitgevoerd. Ik vraag mij dan af wat het verschil is tussen een burger die de AED aansluit en het professioneel aansluiten van de AED. Wat is precies verschil tussen een omstander die een stoel aan de kant schuift voor ambulancepersoneel of een infuuszak vasthoudt en het professioneel een stoel aan de kant schuiven c.q professioneel een infuuszak vasthouden?
Idd, dus geen daadwerkelijke reddingen bekend. Wie er geld voor krijgt is op zich logisch, maar als de gemeenten extra geld willen betalen dat de brandweer meerijdt, dan is dat geen probleem, wel als dat geld eigenlijk ergens anders voor bedoeld is of zoals je eerder aangaf intern ergens anders nodig was.
Het geeft een beetje te denken, want de brandweer zal wss nooit binnen 4 minuten aan kunnen vangen met een AED, zelfs een beroepskazerne niet, tenzij om de hoek van het incident. Vraag is dan nog steeds wie red je echt en ook op een dusdanig manier dat het leven nog zin heeft?
Tuurlijk is elke echte redding er 1, maar ik zie het graag landelijk, al die investeringen voor waarschijnlijk slechts een nihil percentage.