Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122233 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #530 Gepost op: 6 januari 2016, 17:00:36
Vraagje aan Oma ik zie alleen maar uitbreiding van reanimatie uitrukken bij de brandweer, meer posten gaan het doen en blijkbaar zijn de resultaten dusdanig dat het alleen maar positief wordt gebracht.

Ik vraag me af hoe dit dan in elkaar steekt, wat wil men juist wel of niet onder ogen zien?
Mocht de stelling van Oma zijn dat het vrijwel zinloos is.

Persoonlijk heb ik hier geen belang bij en kan ik slecht een mening vormen, omdat ik er niet structureel mee word geconfronteerd, maar wil graag zien welke info of link ik mis dat het als een olie vlek uitbreid.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #531 Gepost op: 7 januari 2016, 04:50:10
Citaat van: Breathe link=msg=1397680 date=1452096036
Vraagje aan Oma ik zie alleen maar uitbreiding van reanimatie uitrukken bij de brandweer, meer posten gaan het doen en blijkbaar zijn de resultaten dusdanig dat het alleen maar positief wordt gebracht.

Ik vraag me af hoe dit dan in elkaar steekt, wat wil men juist wel of niet onder ogen zien?
Mocht de stelling van Oma zijn dat het vrijwel zinloos is.

Persoonlijk heb ik hier geen belang bij en kan ik slecht een mening vormen, omdat ik er niet structureel mee word geconfronteerd, maar wil graag zien welke info of link ik mis dat het als een olie vlek uitbreid.

Ik heb al eens een pilot gepost (Veiligheidsregio Utrecht). Een hogere overlevingskans of beperking neurologische schade is nooit een onderzoeksvraag geweest. Ik zou het de belangrijkste vraag vinden als je gaat uitrukken voor reanimaties.

Ik ben het met je eens dat het als een olievlek uitbreidt. Er is geen ambulancedienst, brandweerkorps of veiligheidsregio die met cijfers kan onderbouwen dat ze daadwerkelijk zorgen voor een hogere overleving na hartstilstand buiten het ziekenhuis of reductie neurologische gevolgschade bij overlevenden.

In de onderstaande pilot zie je dat men kiest voor vage termen. Het antwoord op de onderzoeksvraag over 'de concrete tijdwinst' luidt 'in ruim de helft van aantal meldingen was brandweer sneller ter plaatse'. Ik vind het geen concreet (feitelijk, duidelijk, daadwerkelijk, niet abstract) antwoord. Als ik een besluit moet nemen wat geld en capaciteit kost wil ik een exact percentage weten. Is 'ruim de helft" 55%, 65%, 85%'. In de laatste regel schrijft men ' Deze ontwikkelingen kunnen een nog snellere hulpverlening bewerkstelligen wat de overlevingskans ten goede komt'. De daadwerkelijk overleving of behaalde gezondheidswinst is helemaal geen onderzoeksvraag geweest. *)

De tweede vraag is of de brandweer in staat is levensreddende handelingen te verrichten. Ik zou er een helder antwoord verwachten waardoor het evident is dat de brandweermensen tijdens deze pilot daadwerkelijk veel levens hebben kunnen redden voor aankomst van de ambulance (i.c. dat er sprake was van ROSC op moment van aankomst van ambulance). Het antwoord luidt 'De primaire taak van de AED first responder eenheden is het starten van de reanimatie en het aansluiten van de AED. Daarnaast werd de aanvullende taak van het vervoersgereed maken en andere ondersteuningswerkzaamheden ten behoeve van de ambulancedienst als meerwaarde ervaren. Beide taken werden op professionele wijze uitgevoerd'.

Geen woord over aantal mensen die door de brandweer daadwerkelijk teruggeklapt zijn met de AED. Men gaat uitvoerig in op de hand- en spandiensten zoals de ambulancedienst helpen vervoersgereed te maken. De RAV krijgt via verzekeraars geld voor deze taken, de brandweer is er niet voor om deze taken uit te voeren. Voorts sluit men af dat deze taken op professionele worden uitgevoerd. Ik vraag mij dan af wat het verschil is tussen een burger die de AED aansluit en het professioneel aansluiten van de AED. Wat is precies verschil tussen een omstander die een stoel aan de kant schuift voor ambulancepersoneel of een infuuszak vasthoudt en het professioneel een stoel aan de kant schuiven c.q professioneel een infuuszak vasthouden?

*) ROSC verkrijgen door brandweer zegt op zich weinig. Het is interessanter om te weten of deze patient 24 uur, 48 uur of 30 dagen na de melding nog in leven is. Voorts is belangrijk om te weten of deze mensen het 'oude' leventje weer kunnen hervatten of dat ze met hersenfunctie van een aardappel het verpleegtehuis in gaan.

Citaat van: Oma link=msg=1388847 date=1448979830
Resultaten AED First responder pilot brandweer

Het bestuur van de VRU heeft in 2009 aangegeven onderzocht te willen hebben of het effectief is om brandweereenheden met een Automatische Externe Defibrillator (AED), als first responder, uit te laten rukken voor onwelwordingen waarbij het vermoedelijk noodzakelijk is om een reanimatie te starten. Om deze vraag te kunnen beantwoorden is in 2010 een pilot gestart. Oorspronkelijk deden vijf posten mee en vanaf 2011 is het aantal posten uitgebreid naar 10.

Aan de pilot nemen de brandweerposten Renswoude, Achterveld, Zeist, Den Dolder, Lopik, Benschop, Abcoude, Loenen aan de Vecht, Oudewater en Tolsteeg (Utrecht) deel.

Door deze keuze van posten werd een representatieve mix van landelijke en stedelijke gebieden gerealiseerd. Inzetten vonden plaats onder verantwoordelijkheid van de Medisch Manager van de RAVU. De volgende vragen stonden in het onderzoek centraal.

1. Is er sprake van een concrete tijdswinst (is de brandweer en/of politie daadwerkelijk sneller ter plaatse dan de RAVU)?

2. Is de brandweereenheid daadwerkelijk in staat om levensreddende handelingen te starten?

3. Is er voldoende draagvlak (animo/bereidheid) onder brandweerpersoneel voor structurele inbedding met inachtneming van de bijbehorende belasting?

Onderzoeksresultaten

In termen van multidisciplinaire samenwerking is het traject goed verlopen. Hierbij is continu aandacht geweest voor kwaliteitsverbetering en uniformiteit op gebied van procedures, werkwijzen en de onderlinge communicatie en afstemming tussen meldkamer ambulancezorg en de meldkamer brandweer.

1. Tijdswinst

Zowel in stedelijk als in landelijk gebied is tijdswinst behaald door het gelijktijdig alarmeren van zowel brandweer als twee ambulances die standaard worden gealarmeerd bij reanimatiemeldingen. De brandweer was in ruim de helft van het aantal meldingen eerder ter plaatse dan de eerst aankomende ambulance. Jaarlijks gaat het hierbij om ca. 40 meldingen voor de 10 pilotposten. De aansluiting van de politie bij de pilot is niet voldoende geweest om mee te kunnen wegen in de resultaten.

2. Handelingseffectiviteit

De primaire taak van de AED first responder eenheden is het starten van de reanimatie en het aansluiten van de AED. Daarnaast werd de aanvullende taak van het vervoersgereed maken en andere ondersteuningswerkzaamheden ten behoeve van de ambulancedienst als meerwaarde ervaren. Beide taken werden op professionele wijze uitgevoerd.

3. Draagvlak

Aan het begin en aan het einde van het traject werd onder de deelnemers een meting gehouden. De pilotposten staan positief tegenover het VRU initiatief. Het verrichten van levensreddende handelingen in deze vorm wordt gezien als een waardevolle en maatschappelijk relevante meerwaarde. AED first responder wordt niet als méér belastend ervaren in vergelijking tot de wettelijke taken in het kader van de Wvr.

De 10 pilotposten worden momenteel nog ingezet voor de first responder taak in afwachting van o.a. de ontwikkelingen rondom Veiligheidszorg op Maat. Tijdens de pilot is burgerparticipatie (Harslagnu) niet meegenomen. Burgerparticipatie krijgt inmiddels binnen de regio Utrecht steeds meer vorm. De directeur RAVU heeft aangegeven dat binnen de regio Utrecht in 2013 is gestart met burgerparticipatie (Hartslagnu) waarbij inmiddels 2 gemeenten zijn aangesloten. Een regio dekkende participatie verwacht hij over ca. 5 jaar. Deze ontwikkelingen kunnen een nog snellere hulpverlening bewerkstelligen wat de overlevingskans ten goede komt.


guest12562

  • Gast
Reactie #532 Gepost op: 7 januari 2016, 13:04:59
Quote:

2. Handelingseffectiviteit

De primaire taak van de AED first responder eenheden is het starten van de reanimatie en het aansluiten van de AED. Daarnaast werd de aanvullende taak van het vervoersgereed maken en andere ondersteuningswerkzaamheden ten behoeve van de ambulancedienst als meerwaarde ervaren. Beide taken werden op professionele wijze uitgevoerd.


Deze gaat het inderdaad om, concreet het aantal daadwerkelijk uitgevoerde levensreddende handelingen door de brandweer wordt dus niet genoemd!
Starten, aansluiten en ondersteunen, als dat het doel is, dan zullen we het daarmee moeten doen, als men daarvoor de brandweer wil roepen prima, maar hoogstnodig?

Quote:

Geen woord over aantal mensen die door de brandweer daadwerkelijk teruggeklapt zijn met de AED. Men gaat uitvoerig in op de hand- en spandiensten zoals de ambulancedienst helpen vervoersgereed te maken. De RAV krijgt via verzekeraars geld voor deze taken, de brandweer is er niet voor om deze taken uit te voeren. Voorts sluit men af dat deze taken op professionele worden uitgevoerd. Ik vraag mij dan af wat het verschil is tussen een burger die de AED aansluit en het professioneel aansluiten van de AED. Wat is precies verschil tussen een omstander die een stoel aan de kant schuift voor ambulancepersoneel of een infuuszak vasthoudt en het professioneel een stoel aan de kant schuiven c.q professioneel een infuuszak vasthouden?

Idd, dus geen daadwerkelijke reddingen bekend. Wie er geld voor krijgt is op zich logisch, maar als de gemeenten extra geld willen betalen dat de brandweer meerijdt, dan is dat geen probleem, wel als dat geld eigenlijk ergens anders voor bedoeld is of zoals je eerder aangaf intern ergens anders nodig was.

Het geeft een beetje te denken, want de brandweer zal wss nooit binnen 4 minuten aan kunnen vangen met een AED, zelfs een beroepskazerne niet, tenzij om de hoek van het incident. Vraag is dan nog steeds wie red je echt en ook op een dusdanig manier dat het leven nog zin heeft?
Tuurlijk is elke echte redding er 1, maar ik zie het graag landelijk, al die investeringen voor waarschijnlijk slechts een nihil percentage.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #533 Gepost op: 8 januari 2016, 20:01:16
Bart Richter ‏@BartRichter 5 min.5 minuten geleden
Tijdens nieuwjaarsbijeenkomst brandweer #loenen kwam mevrouw die op 4-12 nog door het AED team brw gereanimeerd is bedanken! #bijzonder #vru



jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #534 Gepost op: 9 januari 2016, 00:52:14
Dat is mooi maar uit onderzoek is gebleken als mevrouw niet binnen 3 minuten geschokt is maar na bv 5 1/2 minuut ze zonder de brandweer waarschijnlijk de ambulance bemanning had kunnen bedanken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #535 Gepost op: 9 januari 2016, 06:37:27
Citaat van: Peter71 link=msg=1398358 date=1452279676
Bart Richter ‏@BartRichter 5 min.5 minuten geleden
Tijdens nieuwjaarsbijeenkomst brandweer #loenen kwam mevrouw die op 4-12 nog door het AED team brw gereanimeerd is bedanken! #bijzonder #vru


Hebben ze ook een tweet over de minuut stilte die ze gehouden hebben tijdens de nieuwsjaarbijeenkomst voor alle mensen met hartstilstand die ze niet hebben kunnen redden?

Brandweer Someren:

Citaat van: Oma link=msg=1388336 date=1448813449
De afgelopen 15 jaar betrof 3500 inzetten waarbij 35 levens zijn gered! Meest in het oog springend is de geslaagde reanimatie in 2009 van een 16 jarig meisje in Someren.

Citaat van: Oma link=msg=1388489 date=1448871947
De First Responders van de brandweer vinden de redding van een 16-jarige meisje in 2009 zo belangrijk om het specifiek te vermelden.

De 15 jarige jongen op het voetbalveld van SV Someren in november 2014 benoemen ze niet specifiek terwijl ze met zekerheid ter plaatse waren (zie foto's)

http://www.ed.nl/regio/deurne-e-o/someren/jongen-uit-helmond-krijgt-hartstilstand-op-voetbalveld-1.4617187


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #536 Gepost op: 9 januari 2016, 12:53:45
http://www.ravhm.nl/index.php/home/247-uitbreiding-brandweer-first-responder

UItbreiding Brandweer First Responder
November 2015

De RAV Hollands Midden werkt nauw samen met de brandweer in onze veiligheidsregio. Op 9 november starten we met de uitbreiding van het aantal inzetbare Brandweer First Responderteams in Hollands Midden. Het team in Benthuizen wordt door onze medewerkers opgeleid. Voor de zomer van 2016 is het aantal teams verdubbeld! Waren er tot nu toe 13 teams inzetbaar, medio 2016 zijn dat er 27. Met deze uitbreiding kunnen we het aantal inwoners dat van deze diensten gebruik kan maken zelfs verdrievoudigen! Benthuizen is de eerste ploeg die aan de first responders wordt toegevoegd.


guest12562

  • Gast
Reactie #537 Gepost op: 9 januari 2016, 14:33:16
De olievlek breidt weer uit, maar op welke basis is dit besloten?
Hoeveel mensen gered of zinvol ingezet?

Ik ben niet tegen hulp bieden, maar wel graag zinvol, daarom deze vragen. Ik worstel zelf nogal met de tijd van response waardoor zinvol inzetten wss tot een minimum beperkt zijn gezien opkomst uitruk tijden en gevolgen voor het reanimeren al dan niet zinvol.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #538 Gepost op: 9 januari 2016, 19:06:48
Stuur een mailtje naar de RAV Hollands Midden. Dat is de initiator van de uitbreiding van het aantal First Responder teams in Hollands Midden.

Aangezien de brandweer sneller ter plaatse is in een groot aantal gevallen en dus er eerder met een reanimatie kan worden gestart en sneller geklapt kan worden heeft dat meerwaarde.

Citaat van: Breathe link=msg=1398526 date=1452346396
De olievlek breidt weer uit, maar op welke basis is dit besloten?
Hoeveel mensen gered of zinvol ingezet?

Ik ben niet tegen hulp bieden, maar wel graag zinvol, daarom deze vragen. Ik worstel zelf nogal met de tijd van response waardoor zinvol inzetten wss tot een minimum beperkt zijn gezien opkomst uitruk tijden en gevolgen voor het reanimeren al dan niet zinvol.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #539 Gepost op: 9 januari 2016, 19:47:46
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1398588 date=1452362808
Stuur een mailtje naar de RAV Hollands Midden. Dat is de initiator van de uitbreiding van het aantal First Responder teams in Hollands Midden.

Aangezien de brandweer sneller ter plaatse is in een groot aantal gevallen en dus er eerder met een reanimatie kan worden gestart en sneller geklapt kan worden heeft dat meerwaarde.

Misschien moet je dit topic nog een keer lezen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.