Mooi staatje van de responsetijd (=opkomstijd) van de brandweer. Je weet dat dit geld voor een TS met 6 personen? Ik zie dat in de meeste regio's de brandweer met een TS en 6 personen binnen die 5,3 minuten (kan jij in het Nederlands uitleggen hoe jij aan die 5,3 minuten komt?) ter plaatse kán zijn. Jij weet ook wel dat er veel korpsen met een personenauto of dienstbus uitrukken met 3 á 4 man en dat die vele malen sneller kunnen zijn dat de tijden in jouw staatje. Eigenlijk zouden we dus in plaats van dit staatje een staatje met Brandweer First Responder moeten maken.
Ik heb even de laatste 3 reanimaties van mijn kazerne opgezocht inclusief tijden. De alarmeringstijden kan ik niet geven maar zal de uitruktijd (de tijd die wij er over doen om na alarmering uit te rukken) en de rijtijd wel geven:
1. 5:20
2. 4:48
3. 5:02
Ik moet toegeven dat het dan niet mee valt om binnen 5,3 minuut te komen maar volgens mij komen we dichtbij. En elk geval is weer anders dus er zullen gevallen zijn waar na 5,3 minuut nog winst te pakken is.
Ik zeg ook niet dat het een enorme prestatie is, het is een feit. Inderdaad mag een ambulance er 15 minuten over doen en wij standaard 8 minuten.
De Amsterdamse onderzoekers tonen een marginaal (dus erg klein verschil) aan met hun onderzoek in Amsterdam. De Amsterdammers is het gelukt om in 8.5 minuten de eerste schok toedienen. De onderzoekers geven aan dat deze resultaten overeenkomen met eerdere onderzoeken en met een vergelijkbaar onderzoek uit Miami (AED uitruk door politie). In Miami behaalden ze vergelijkbare resultaten dus maar een heel klein verschil in overleving terwijl ze de eerste schok in 5.3 minuut toedienden.
Ik heb hier al heel vaak gepost dat ik brandweermensen die zich 100% inspannen en streven om te tijden te verbeteren niets kwalijk neem. Ik vind dat bazen je op pad sturen om een mission impossible uit te voeren.
Het grote probleem is dat de waarde van de AED ontzettend overschat is en het ding vrij snel tot een soort wondermiddel is verheven. De hartstichting kwam met haar 6-minuten campagne. Tot op heden zie je in onderzoeken dat uitrukken door brandweer en politie niet haalbaar is binnen die 6 minuten.
De 6 minuten beginnen te tikken zodra het hart van de patient stil is gaan staan. Als iemand direct melding doet ben je de eerste minuut al kwijt voor het alarm daadwerkelijk is uitgegeven aan de uitrukeenheden.
Ik ben niet tegen de AED omdat het ding een grote waard heeft in de publieke ruimte, bij schokbaar, witnessed arrest. Ik las onlangs een artikel over een brandweerteam die ergens een vogel moesten redden. Een omstander zakte door de hoeven, de brandweermannen pakten de AED uit de auto en klapten de patient weer terug naar het rijk der levende mensen. Het is een schokbaar, witnessed arrest geweest. Het is ook het enige waarde van de AED.
Ik heb er geen bezwaar tegen als mensen dit reanimeren noemen. Ik noem het simpel ritmeherstel.
Als je wilt streven naar hoger overleving moet je gaan zoeken in hoe het je gaat lukken om binnen 1-2 minuten de eerste schok te kunnen toedienen. Het gaat je niet lukken met hulpdiensten (ambulance, brandweer, politie). Je zal het moeten zoeken in voldoende voor publiek beschikbare AED's in het publieke domein en zorgen dat zoveel mogelijk burgers weten hoe ze een AED moeten aansluiten.
Bij hartstilstanden gaat het er niet om of de ambulance er 15 minuten over mag doen. Als de brandweer na 9 minuten ter plaatse komt en de ambulance na 10 minuten heeft het geen zin meer. Het resultaat van de brandweerinzet zal precies hetzelfde zijn als het resultaat van de ambulancedienst een minuutje of desnoods 3 minuten later.
Ik voeg er nog maar eens aan toe, dat het allemaal alleen van toepassing is als het gaat om een schokbaar ritme. Asystolie en PEA zijn ook hartstilstanden voor deze mensen heeft de AED totaal geen nut.
In het geciteerde AD artikel vindt een burgemeester het geen probleem als de ambulance iets te laat (>15 min) ter plaatse komt omdat de brandweer sneller is. Ik neem het dit soort figuren kwalijk omdat de ambulance iets meer doet dan alleen reanimeren. Ik vind dat men zich iets te veel is gaan blindstaren op hartstilstanden. Er zijn veel meer levensbedreigende situaties die niet door de brandweer zijn op te lossen.