Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122213 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #550 Gepost op: 10 januari 2016, 17:50:43
Citaat van: Breathe link=msg=1398814 date=1452442812
Deze post is dus zeer verhelderend, graag zou ik dus de brandweerleiding welke continue AED teams de weg op gaan sturen dit weerleggen met onderbouwde resultaten, ik vraag me dit dus af gezien de tekst hierboven. Ik vraag me werkelijk af of er een brandweerleiding hier op deze manier naar kijkt en over resultaat gericht werken gesproken, valt dit daar onder?

Eerlijke antwoorden, zijn gewenst, ik denk het namelijk niet.

Ik denk het ook niet. De korpsleiding is namelijk niet gebaat bij deze uitkomst. De paraatheid is namelijk gebaseerd op aannames. Op het moment dat het duidelijk wordt dat het geen meerwaarde heeft zullen ze heel wat in paraatheid moeten inleveren. De brandweer kampt al jaren met een krimpende repressieve taak door toegenomen preventie en veiligheid. Ze nemen graag taken van de ambulancezorg over om het eigen bestaansrecht te verstevigen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #551 Gepost op: 11 januari 2016, 12:19:10
Citaat van: CM link=msg=1398816 date=1452444643
Ik denk het ook niet. De korpsleiding is namelijk niet gebaat bij deze uitkomst. De paraatheid is namelijk gebaseerd op aannames. Op het moment dat het duidelijk wordt dat het geen meerwaarde heeft zullen ze heel wat in paraatheid moeten inleveren. De brandweer kampt al jaren met een krimpende repressieve taak door toegenomen preventie en veiligheid. Ze nemen graag taken van de ambulancezorg over om het eigen bestaansrecht te verstevigen.

De brandweer is al heel lang druk doende om het eigen bestaansrecht te verstevigen en de status te verhogen,daarbij worden kosten noch moeite gespaard en worden op grote schaal missers en onjuiste aanpakken verbloemd.
Alleen de brandweer heeft  verstand van het blussen van branden wordt al eeuwen door ze beweerd en ze geloven het nog steeds zelf en de politiek vaak ook.
Typerend is o.a. het onderlinge wantrouwen bij de hogere hulpverleners met de meldkamer ontwikkelingen.

De gemeentegiro Amsterdam was gratis en een uitstekende organisatie,toen werd het de postgiro,half Nederland heeft de postgiro,waarom u ook niet?en toen na een paar jaar moest je betalen,zo gaat het als ze eenmaal een poot tussen de deur hebben ook met die reanimatie door de brandweer.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #552 Gepost op: 11 januari 2016, 13:46:53
Thor,

Hoewel ik zeker meega met de eerste alinea van je bericht, heb ik toch mijn kanttekeningen over de rest. Ten eerste, de landelijke ontwikkelingen op het gebied van meldkamerbeheer zijn een bron van zorg bij de meerderheid van de repressieve diensten. Ook betwijfel ik of de ambulancezorg gaat betalen voor de AED inzetten van de brandweer. Sterker nog, het lijkt mij uitgesloten. Bij de eerste rekeningen die op de mat vallen zullen de RAV s opeens het licht gevonden hebben met betrekking tot de bovenstaande cijfers. Einde project.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


HN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #553 Gepost op: 11 januari 2016, 21:20:35
Hoogst vermakelijke discussie! Hoezo meten met twee maten?
Wanneer een hoogleraar een boodschap verkondigd over het redden van slachtoffers, wordt hij ter plekke afgemaakt.
Nu gebruiken een aantal forumleden nagenoeg dezelfde redenatie om een initiatief van een brandweerregio over AED (besloten in samenspraak met de ambulancevoorziening) de grond in te boren.

Misschien is het een idee dat iedere brandweerregio de gemeenschappelijke regeling laat aanpassen, zodat er eerst toestemming aan de leden van dit forum gevraagd moet worden, voordat een beslissing aan het algemeen bestuur wordt voorgelegd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #554 Gepost op: 11 januari 2016, 22:09:04
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37511&LA=NL

In 14 jaar forse afname aantal branden, meer dan halvering aantal reddingen en verdubbeling van de kosten.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #555 Gepost op: 11 januari 2016, 22:36:39
Hoogst vermakelijke discussie! Hoezo meten met twee maten?
Wanneer een hoogleraar een boodschap verkondigd over het redden van slachtoffers, wordt hij ter plekke afgemaakt.
Nu gebruiken een aantal forumleden nagenoeg dezelfde redenatie om een initiatief van een brandweerregio over AED (besloten in samenspraak met de ambulancevoorziening) de grond in te boren.

Misschien is het een idee dat iedere brandweerregio de gemeenschappelijke regeling laat aanpassen, zodat er eerst toestemming aan de leden van dit forum gevraagd moet worden, voordat een beslissing aan het algemeen bestuur wordt voorgelegd.
Hoogst vermakelijke reactie, zou ik zeggen!

De oratie van de hoogleraar veiligheidskunde Ira Helsloot heeft niets te maken met overleving bij out of hospital cardiac arrest. Dat je dit in verband brengt met de discussie hier vind ik bijzonder merkwaardig. Of je bent niet in staat de waarde van wetenschappelijke literatuur goed in te schatten.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #556 Gepost op: 11 januari 2016, 23:05:11
Citaat van: oma link=msg=1399151 date=1452546031
Ira Helsloot http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3567194/2013/12/24/Brandweer-redt-bijna-nooit-iemand.dhtml

Ik kan mij prima vinden in zijn uitspraken. Ik begrijp niet goed waarom forumlid HN het heeft over met twee maten meten. De vrijwillige brandweermensen die bang zijn dat hun hobby zou kunnen gaan verdwijnen zijn dezelfde mensen die menen dat de brandweer door met AED uit te rukken levens kan redden.

Wat zijn jouw hobby's?

Laat de brandweer toch doen. Je hebt landen waar de brandweer rea's doet, je hebt landen waar de politie met Bugatti's, AMG's en McLarens rijdt. Wagens van 500.000€ tot 1.5 mil €.


Oma, je hebt zeer veel kennis, van mij mag je gemeend 10 mil dollar per jaar verdienen. Echt waar, liever een bekwame stinkend rijke arts dan een stinkend rijke voetballer. Echt hoor. Maar ik vind je op dit forum soms enorm denigrerend overkomen.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #557 Gepost op: 11 januari 2016, 23:08:38
Citaat van: oma link=msg=1399154 date=1452546544
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37511&LA=NL

In 14 jaar forse afname aantal branden, meer dan halvering aantal reddingen en verdubbeling van de kosten.

Vroeger had je een straalpijp voor 100€, nu kost een flashover straalpijp 10x zoveel.

En ja vroeger gingen branden ook uit. Maar de hedendaagse branden zijn ingewikkelder qua verloop en dus ook qua blussing. En dus ook duurder.

En dat je ook bij de brandweer waterhoofd besturen kan vinden zal ook meespelen. Maar de nonnetjes speelden ook goedkoper verzorgingstehuis dan dat zorgbedrijven dat doen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #558 Gepost op: 12 januari 2016, 06:45:45
Citaat van: Crepusculum link=msg=1399169 date=1452549911
Wat zijn jouw hobby's?

Laat de brandweer toch doen. Je hebt landen waar de brandweer rea's doet, je hebt landen waar de politie met Bugatti's, AMG's en McLarens rijdt. Wagens van 500.000€ tot 1.5 mil €.

Oma, je hebt zeer veel kennis, van mij mag je gemeend 10 mil dollar per jaar verdienen. Echt waar, liever een bekwame stinkend rijke arts dan een stinkend rijke voetballer. Echt hoor. Maar ik vind je op dit forum soms enorm denigrerend overkomen.

Ik kan het denigrererende niet ontdekken. Forumlid HN vindt de discussie hoogst vermakelijk terwijl ik het een nuttig, inhoudelijk debat vindt. Forumlid HN denkt dat refereren aan de uitspraken van een hoogleraar een relevante bijdrage is.

Forumlid Joost vraagt om welke studie het gaat. Ik begrijp niet wat precies het probleem is als ik toevallig weet om welke hoogleraar het gaat en wat hij gezegd heeft. Ik hoef niemand verantwoording af te leggen omdat ik het met alle uitspraken en beredeneringen van deze professor eens ben.

Helsloot ziet ook een bepaalde gedrevenheid die er voor zorgt dat de ratio soms uit het oog wordt verloren bij vrijwillige brandweermensen als ze beseffen dat er een einde kan komen aan hun hobby. Waarom ben ik denigrerend als ik het over vrijwillige brandweermannen heb die dreigen hun hobby te verliezen?

Helsloot zegt dat de brandweer twee keer zo duur is geworden. Het kan mij weinig schelen of de groenteboer of een professor iets zegt. Ik neem iets aan als feit zodra ik het zelf heb kunnen verifieren. De CBS data die ik gepost heb tonen aan dat Helsloot gelijk heeft.

Voorts werk ik dagelijks op een hele grote brandweerkazerne/ambulance main station samen met brandweerofficieren (incl. een aantal Nederlanders). Wij zijn al jaren bezig om de hulpverlening te professionaliseren. De brandweer speelt hier zonder te willen denigreren al geen hoofdrol meer maar een bijrol. We hebben de brandweer nodig om brand te blussen en voor het openknippen van autowrakken. Veel brandweertaken (oude doctrine) hevelen we over naar de ambulancedienst, een aantal taken zijn overgeheveld naar de kustwacht en het is ons streven om voor 2018 het openknippen van autowrakken te laten doen door de politie (rescue police). De politie denkt namelijk dat ze met kleine hulpverleningsvoertuigen met schaar, spreider en aantal andere gereedschappen ook de reguliere politiesurveillancetaak zoals verkeerstoezicht en -handhaving kunnen uitvoeren. Politiesurveillance is al aanwezig op drukke verkeerswegen waardoor ze een relatief korte responsetijd hebben. Ambulances hebben hier een 8-minuten norm dus surveilleren ook door de stad. De brandweer kan ons niet leveren wat wij graag willen. Het heeft geen zin als de ambulance binnen 8 minuten ter plaatse moet zijn en de paramedics moeten wachten op de brandweer die uitrukt vanuit een brandweerkazerne en vaak met grotere voertuigen amper door het drukke verkeer kan komen.

Als je hulpverlening samen wil gaan verbeteren moet je stoppen met ten koste van alles je eigen domein te bewaken en de kippendrift om de eigen dienst te beschouwen als de belangrijkste, de grootste, de duurste, de mooiste, etc.

Reddingen door de brandweer zijn hier momenteel zeer actueel omdat we hier onlangs meegemaakt hebben dat de brandweer op zeer indrukwekkende wijze een man, vrouw en kind uit een brandende woning heeft kunnen redden. Ik ben als hoofdofficier van dienst namens de ambulancedienst ter plaatste geweest. Deze inzet is mij slecht bevallen omdat we dachten dat de brandweer een stoffelijk overschot had gevonden. Op het moment dat de paramedics de vrouw overnamen zag ik de geschokte gezichten omdat het slachtoffer er vreselijk uit zag. De paramedic had nog een 'pols'. Ik weet als chirurg dat het gaat om letsel waar we in de kliniek geen oplossing meer voor hebben. Je zit in een heel lastig pakket omdat de brandweer vindt dat ze een leven hebben kunnen redden terwijl ik als chirurg denk dat ze een leven dat bijna voorbij is op een buitengewoon tragische wijze voor het slachtoffer, familie en betrokkene een aantal uren hebben kunnen verlengen. Het is niet goed als mijn paramedics, de artsen van het traumacentrum en ik opgelucht waren dat deze vrouw in de ambulance is overleden.

Het kind is 6 dagen laten op de TICU overleden, haar vader lag naast haar op de IC (op dat moment al 1e EEG (30 min) zonder hersenactiviteit gehad). De vader is de volgende dag overleden.

Deze redding heeft gezorgd dat vier brandweermensen door ons naar de burn-unit gebracht moesten worden. De brandweermensen zijn na behandeling van brandwondletsel dezelfde avond weer ontslagen en inmiddels hebben drie brandweermannen hun normale werkzaamheden weer kunnen hervatten. De brandweer weet dat ze drie mensen hebben kunnen redden op het moment van de brand echter als je de eindbalans opmaakt heeft de brandweer niemand kunnen redden en gezorgd voor vier ambulanceritten + vier brandwondpatienten. Een brandweerman is geopereerd en zal komend jaar nog een aantal operaties nodig hebben voor hij zijn hand (hopelijk) weer normaal kan gebruiken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #559 Gepost op: 12 januari 2016, 09:27:49
Opmerkingen,kritiek,aanbevelingen,schrijnende zaken aan de kaak stellen etc. vanuit opleiding,ervaring,kennis en kunde, metgezond verstand is heel wat anders dan het maken van denigrerende opmerkingen.