Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122211 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #560 Gepost op: 12 januari 2016, 12:45:24
Citaat van: Thor link=msg=1399209 date=1452587269
Opmerkingen,kritiek,aanbevelingen,schrijnende zaken aan de kaak stellen etc. vanuit opleiding,ervaring,kennis en kunde, metgezond verstand is heel wat anders dan het maken van denigrerende opmerkingen.

Dan moeten anesthesisten en gastrologen maar een nomexpakje kopen, want de brandweer gaat verdwijnen en geen hoofdrol meer spelen. Brandweerman zijn is ook maar een hobby, zoals postzegels kleven.  ::)

Een politieman hoeft geen bevrijdingen te kunnen doen, daar dient de brandweer voor. Gaat de politie dan ook hoogbouw blussen?



Australië en de VS hebben ook al jaren police rescue units. Volgens mij rijdt de brandweer daar ook nog rond.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #561 Gepost op: 12 januari 2016, 12:51:00
Zeggen dat de brandweer zich moet bezighouden met hun werk en niet met AED meldingen, maar tegelijkertijd zeggen dat politie brandweerwerk kan gaan doen, is minachtend naar de brandweer toe.

Maar het ja in Qatar doen we het zo dus moet het overal zo zijn.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #562 Gepost op: 12 januari 2016, 13:12:06
En oma, niemand komt dan op het idee om de brandweer ook gewoon te laten surveilleren met een busje?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #563 Gepost op: 12 januari 2016, 14:11:18
Citaat van: Crepusculum link=msg=1399252 date=1452600726
En oma, niemand komt dan op het idee om de brandweer ook gewoon te laten surveilleren met een busje?

Het idee is snel van tafel geveegd omdat politie-officieren en instructeurs zeggen dat het jaren opleiding en training kost voor ze een brandweerman alles geleerd hebben over wetgeving, wanneer en hoe je bekeuringen geeft, hoe je een verkeersovertreder aan de kant zet, etc.

Brandweerofficieren en brandweerinstructeurs gaven aan dat een politieman fysiek en mentaal geschikt is om brandweertaken uit te voeren. Binnen 14 dagen kan iedere politieman het certifcaat op zak hebben dat brandweermannen ook op zak hebben voor ze een autowrak kunnen/mogen openknippen.

Ik denk dat er weinig op aan te merken valt aangezien ongeveer iedere Nederlandse brandweerman een vrijwilliger is die brand heeft leren blussen, auto's openknippen, met adembescherming werken etc in de vrije tijd. Een Nederlandse brandweervrijwilliger zal misschien 10 avonden op cursus moeten voor hij het examen autowrakken openknippen kan afleggen. Agenten van politie (beroeps) stuur je 5 aaneengesloten werkdagen naar een dagcursus.

Alle ambulancediensten die het Britse HART model volgen sturen beroepspersoneel naar dagopleiding om brandweertrainingen te volgen (gevaarlijke stoffen, werken op hoogte, redding op en in het water, decontamineren, etc). HART is de belangrijkste reden dat in al deze landen sprake is van overheveling van brandweertaken naar ambulancediensten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #564 Gepost op: 12 januari 2016, 16:41:19
Citaat van: oma link=msg=1399151 date=1452546031
Ira Helsloot http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3567194/2013/12/24/Brandweer-redt-bijna-nooit-iemand.dhtml

Ik kan mij prima vinden in zijn uitspraken. Ik begrijp niet goed waarom forumlid HN het heeft over met twee maten meten. De vrijwillige brandweermensen die bang zijn dat hun hobby zou kunnen gaan verdwijnen zijn dezelfde mensen die menen dat de brandweer door met AED uit te rukken levens kan redden.
Oma, als je zoveel problemen blijft houden over het feit dat de brandweer uitrukt voor reanimaties ga dat dan eens vertellen bij de mensen die dit hele verhaal ook hebben bedacht. Dus bij de bazen van zowel de brandweer als de ambulancediensten. Ga ons hier niet mee vermoeien. Wij krijgen enkel deze klus erbij, en zoals gewoonlijk voeren we die klus wel weer uit. Wij hebben niet om je denigerende berichten en kritiek gevraagd. Wat je ook hier blijft verkondigen, brandweer nederland en de ambulancediensten blijven toch wel dit hele AEDproject uitrollen. Die hebben totaal geen boodschap aan wat een Oma uit het verre Qatar van de hulpverlening hier in nederland vindt.
Nogmaals, klop aan bij de mensen die er daadwerkelijk iets over te vertellen hebben, en ga daar je bedenkingen uitten, wellicht schiet je er dan iets mee op. En als het in Qatar allemaal zoveel beter is geregeld, hou je dan daar bezig.


guest12562

  • Gast
Reactie #565 Gepost op: 12 januari 2016, 16:42:50
Hier wel even de behoefte om te reageren, want nu wordt de brandweer, toevallig mijn vakgebied ff te makkelijk weggezet. Je kunt het er wel even bij doen.
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.
Je zult dit vak moeten blijven beoefenen en bij moeten scholen er zijn daar gelukkig steeds ontwikkelingen in, of het nu gaat om theorie of praktijk het is essentieel.
Dat de politie en de ambulance dit erbij kunnen gaan doen zegt waarschijnlijk meer over hun eigen taak dan over die van de brandweer.
Maar ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat dit in Qatar anders ligt gezien het respect of het hardhandige optreden van de politie als je een misstap(je) maakt.

Helsloot neem ik al een tijdje niet meer serieus, die man weet echt niet waar hij over praat en kan ook niet onderbouwen wat hij zegt.
Als medische onderbouwingen zijn omtrent reanimatie van notabene cardiologen over tijden dan neem ik die wel serieus, deze mensen praten over hun vak en weten van de inhoud. Helsloot is mijns inziens niet deskundig in het brandweer vak, het is alleen iemand met een mening. Helaas kan hij deze mening geen kracht bij zetten met feiten. Er wordt dus niet met 2 maten gemeten.
Overigens maakt het mij niet uit of we hier over beroeps of vrijwillige brandweer spreken, ik ken de verschillen van heel dichtbij.

Kosten van de brandweer wegzetten tegenover doden en gewonden vind ik niet fair, de brandweer was vroeger een organisatie met een kleine management laag, nu is die laag vergroot en zijn er neventaken bijgekomen en is het de hele organisatie verder opgetuigd met bijbehorende afdelingen, we spreken dus nu gewoon over een heel ander bedrijf. Dit is ontstaan door wensen vanuit de gemeentes en het rijk, daarnaast verwacht men steeds meer van de brandweer ook als het gaat om alles af te dichten. Daar zullen ongetwijfeld duurdere spullen bij komen en voila ineens is je organisatie veel duurder geworden.

We gaan dit echt niet terug verdienen met reanimeren, daar geloof ik niets van, ik geloof ook niet dat de brandweer zoekt naar extra taken om werk te creëren.
Als ze deze taak willen uitvoeren zal dat vanuit de hulpverlening worden gedaan, of het zinvol is, tja..........

In Nederland merk je juist dat de ambulance dienst niet altijd kan leveren wat men wil/moet. Die minuten grenzen worden een steeds groter probleem, ik merk het op straat ook. Vroeger hoefde wij nooit te wachten op een ambu, nu gebeurt dit vaker.
Ook bij reanimaties, bij het wachten op een tweede ambu. Ik denk dat dit dus wezenlijk verschilt met bijv. Qatar, ook hier wss dus appels met peren vergelijken.

En wat die redding betreft, dat voorbeeld is vanaf hier moeilijk in te schatten.
Dan kun je namelijk ook zeggen over de brandweer, hoeveel moeite ga je doen om nog wat te redden van een pand dat toch al grotendeels verloren is. Ga je de tweede helft proberen te redden en uiteindelijk constateren dat deze ook wordt gesloopt of ga je je best doen en kan het nog worden hersteld?
Ik vind dat qua mensen ook lastig hoe ver ga je voor een redding en hoe kun jij op dat moment nog inschatten dat deze persoon nog een waardevol leven heeft?

Maar ook bij reanimeren is dit voor de brandweer man moeilijk te bepalen, als jou regio verzint om met AED uit te gaan rukken dan zul je dit doen en proberen zo goed mogelijk te doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #566 Gepost op: 12 januari 2016, 16:54:44
Citaat van: Breathe link=msg=1399295 date=1452613370


In Nederland merk je juist dat de ambulance dienst niet altijd kan leveren wat men wil/moet. Die minuten grenzen worden een steeds groter probleem, ik merk het op straat ook. Vroeger hoefde wij nooit te wachten op een ambu, nu gebeurt dit vaker.

Het gebeurd regelmatig dat wij eerder bij een gewoon ongeval ter plaatse zijn, en de ambulance op zich laat wachten. Niks aan te doen, staan wij als brandweer het slachtoffer bij en dragen zodra de ambu er is netjes over aan de ambulancedienst. En staat er 1 ploeglid ter beschikking van de ambulancedienst voor hand en spandiensten, waar ze dan maar wat graag gebruik van maken.
Citaat van: Breathe link=msg=1399295 date=1452613370

En wat die redding betreft, dat voorbeeld is vanaf hier moeilijk in te schatten.
Dan kun je namelijk ook zeggen over de brandweer, hoeveel moeite ga je doen om nog wat te redden van een pand dat toch al grotendeels verloren is. Ga je de tweede helft proberen te redden en uiteindelijk constateren dat deze ook wordt gesloopt of ga je je best doen en kan het nog worden hersteld?
Ik vind dat qua mensen ook lastig hoe ver ga je voor een redding en hoe kun jij op dat moment nog inschatten dat deze persoon nog een waardevol leven heeft?

Maar ook bij reanimeren is dit voor de brandweer man moeilijk te bepalen, als jou regio verzint om met AED uit te gaan rukken dan zul je dit doen en proberen zo goed mogelijk te doen.
Als het goed is heeft het moderatorteam nog een lijstje met succesvolle reddingen door de brandweer. Bijgehouden nadat meneer Helsloot zijn fijne tactische opmerkingen deed. Die reddingen waren al snel niet meer op 1 hand te tellen, en nog steeds doet de brandweer succesvolle reddingen. Nog steeds staat meneer Helsloot met zijn mond vol met tanden, en nog steeds heeft meneer Helsloot geen enkele onderbouwing op zijn uitspraken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #567 Gepost op: 12 januari 2016, 17:11:37
Citaat van: Peter71 link=msg=1399292 date=1452613279
Oma, als je zoveel problemen blijft houden over het feit dat de brandweer uitrukt voor reanimaties ga dat dan eens vertellen bij de mensen die dit hele verhaal ook hebben bedacht. Dus bij de bazen van zowel de brandweer als de ambulancediensten. Ga ons hier niet mee vermoeien. Wij krijgen enkel deze klus erbij, en zoals gewoonlijk voeren we die klus wel weer uit. Wij hebben niet om je denigerende berichten en kritiek gevraagd. Wat je ook hier blijft verkondigen, brandweer nederland en de ambulancediensten blijven toch wel dit hele AEDproject uitrollen. Die hebben totaal geen boodschap aan wat een Oma uit het verre Qatar van de hulpverlening hier in nederland vindt.
Nogmaals, klop aan bij de mensen die er daadwerkelijk iets over te vertellen hebben, en ga daar je bedenkingen uitten, wellicht schiet je er dan iets mee op. En als het in Qatar allemaal zoveel beter is geregeld, hou je dan daar bezig.

Ik wil nu weten wat er precies denigrerend is.

a) Moderatorteam geeft mij ban.
b) Jij neemt je woorden terug.

Het is hier een discussieforum. Ik ben niet begonnen over de uitspraken van de hoogleraar. Ik mag het eens zijn met deze hoogleraar. Het is geen alleenrecht van brandweermensen om het oneens te zijn te zijn met Helsloot.

Ik ben tegen de huidige vorm van AED inzet door brandweer en onderbouw het met wetenschappelijke publicaties. De voorstanders van AED uitrukken door de brandweer doen het op basis van anektdote of emotie. Ik heb kritiek op bestuurders die dit soort besluiten nemen. Ik heb o.a. pilots gepost boordevol veronderstellingen terwijl geen RAV, brandweerkorps of veiligheidsregio tijdens de pilot onderzocht heeft wat de gezondheidswinst is voor burgers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #568 Gepost op: 12 januari 2016, 17:31:15
Citaat van: Breathe link=msg=1399295 date=1452613370
Hier wel even de behoefte om te reageren, want nu wordt de brandweer, toevallig mijn vakgebied ff te makkelijk weggezet. Je kunt het er wel even bij doen.
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.
Je zult dit vak moeten blijven beoefenen en bij moeten scholen er zijn daar gelukkig steeds ontwikkelingen in, of het nu gaat om theorie of praktijk het is essentieel.
Dat de politie en de ambulance dit erbij kunnen gaan doen zegt waarschijnlijk meer over hun eigen taak dan over die van de brandweer.
Maar ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat dit in Qatar anders ligt gezien het respect of het hardhandige optreden van de politie als je een misstap(je) maakt.

Ik zet brandweer helemaal niet weg. Je zou het kunnen veronderstellen omdat er forumleden doen voorkomen dat ik zeg schaf de brandweer maar af. Ik heb dat nergens gezegd. Ik ben het met je eens dat als er andere diensten bepaalde brandweertaken overnemen er ook veel en goed geoefend moet worden. In prakijk komt het in UK en ander landen die HART hebben doorgevoerd op neer dat ze oefenen met de brandweer. HART teams zijn in UK verplicht om te oefenen. De regel is dat een ploeg 4 weken diensten draait en daarna een oefenweek. Ik denk dat een HART team van de ambulancedienst meer uren kan oefenen dan een vrijwillig brandweerman die naast werken op hoogte, werken op en in water, gevaarlijke stoffen en decontaminatie ook nog eens vaardig moet blijven in brandbestrijding.

Ik zeg alleen dat er niets mis mee als je de hulpverlening daadwerkelijk wil verbeteren om samen met politie, brandweer en kustwacht soms wat taken te herschikken. In UK zie je precies hetzelfde. Verschil is dat in deze landen brandweer, politie en ambulancedienst publieke diensten zijn en in Nederland de ambulancedienst geen publieke dienst is. Je zou eigenlijk verwachten dat de publieke diensten kritischer zijn als ze aan tafel zitten met een partij die gezien moet worden als een marktpartij.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #569 Gepost op: 12 januari 2016, 18:17:34
Citaat van: oma link=msg=1399300 date=1452615097
Ik wil nu weten wat er precies denigrerend is.

a) Moderatorteam geeft mij ban.
b) Jij neemt je woorden terug.

Het is hier een discussieforum. Ik ben niet begonnen over de uitspraken van de hoogleraar. Ik mag het eens zijn met deze hoogleraar. Het is geen alleenrecht van brandweermensen om het oneens te zijn te zijn met Helsloot.

Ik ben tegen de huidige vorm van AED inzet door brandweer en onderbouw het met wetenschappelijke publicaties. De voorstanders van AED uitrukken door de brandweer doen het op basis van anektdote of emotie. Ik heb kritiek op bestuurders die dit soort besluiten nemen. Ik heb o.a. pilots gepost boordevol veronderstellingen terwijl geen RAV, brandweerkorps of veiligheidsregio tijdens de pilot onderzocht heeft wat de gezondheidswinst is voor burgers.

Jij die doet alsof de vrijwillige brandweerman wil gaan reanimeren om zijn hobby te redden...

Met surveilleren doelde ik op: waarom geeft men de brandweer geen busje met een Oertzen HD pomp en een Holmatro Combitool? Dan kunnen zij ook meteen ter plekke zijn.