Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 124518 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #570 Gepost op: 12 januari 2016, 18:31:27
Citaat van: Crepusculum link=msg=1399315 date=1452619054
Jij die doet alsof de vrijwillige brandweerman wil gaan reanimeren om zijn hobby te redden...

Jij verwijt mij net als Peter71 dat ik mij denigrerend zou uitlaten. Het zijn grote woorden.

Citaat van: oma link=msg=1399194 date=1452577545
Helsloot ziet ook een bepaalde gedrevenheid die er voor zorgt dat de ratio soms uit het oog wordt verloren bij vrijwillige brandweermensen als ze beseffen dat er een einde kan komen aan hun hobby. Waarom ben ik denigrerend als ik het over vrijwillige brandweermannen heb die dreigen hun hobby te verliezen?

Ik heb nog nooit gepost op dit forum dat brandweermensen gaan reanimeren om hun hobby te redden.

Jij en Peter71 beschuldigen mij van denigrerende uitlatingen, als daar werkelijk sprake van is moet het moderatorteam tegen mij optreden.

Als er geen sprake van is horen jullie allebei de woorden terug te nemen omdat het hier niet toegestaan is iemand persoonlijk aan te vallen. Het is hier helemaal niet toegestaan om iemand vals te beschuldigen.

Peter71 heeft in meerdere topics al laten weten inhoudelijk nergens op in te willen gaan als ik iets post omdat het zinloos is. Hij neemt wel de moeite om mij hier proberen weg te zetten als een walgelijk mens die het niet kan laten om andere forumleden te vernederen.

guest12562

• Gast
Reactie #571 Gepost op: 12 januari 2016, 18:32:13
Citaat van: oma link=msg=1399305 date=1452616275
Ik zet brandweer helemaal niet weg. Je zou het kunnen veronderstellen omdat er forumleden doen voorkomen dat ik zeg schaf de brandweer maar af. Ik heb dat nergens gezegd. Ik ben het met je eens dat als er andere diensten bepaalde brandweertaken overnemen er ook veel en goed geoefend moet worden. In prakijk komt het in UK en ander landen die HART hebben doorgevoerd op neer dat ze oefenen met de brandweer. HART teams zijn in UK verplicht om te oefenen. De regel is dat een ploeg 4 weken diensten draait en daarna een oefenweek. Ik denk dat een HART team van de ambulancedienst meer uren kan oefenen dan een vrijwillig brandweerman die naast werken op hoogte, werken op en in water, gevaarlijke stoffen en decontaminatie ook nog eens vaardig moet blijven in brandbestrijding.

Ik zeg alleen dat er niets mis mee als je de hulpverlening daadwerkelijk wil verbeteren om samen met politie, brandweer en kustwacht soms wat taken te herschikken. In UK zie je precies hetzelfde. Verschil is dat in deze landen brandweer, politie en ambulancedienst publieke diensten zijn en in Nederland de ambulancedienst geen publieke dienst is. Je zou eigenlijk verwachten dat de publieke diensten kritischer zijn als ze aan tafel zitten met een partij die gezien moet worden als een marktpartij.

Mmm ik weet nu niet of dit hier nog hoort maar goed.
Ja zeker ik ben voor samenwerking van diensten, helaas gebeurd dit te weinig merk ik. Zeker als je naar de overkoepelende organisaties kijkt.

Heb je een site van HART, ben wel benieuwd hoe dat daar werkt, ik ben namelijk in de veronderstelling dat men in Engeland werkt gewoon met de brandweer zoals wij dat doen.
Probleem hier is idd dat de ambulance dienst hier een marktpartij is.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #572 Gepost op: 12 januari 2016, 18:45:38
Citaat van: oma link=msg=1399316 date=1452619887
Jij verwijt mij net als Peter71 dat ik mij denigrerend zou uitlaten. Het zijn grote woorden.

Ik heb nog nooit gepost op dit forum dat brandweermensen gaan reanimeren om hun hobby te redden.

Jij en Peter71 beschuldigen mij van denigrerende uitlatingen, als daar werkelijk sprake van is moet het moderatorteam tegen mij optreden.

Als er geen sprake van is horen jullie allebei de woorden terug te nemen omdat het hier niet toegestaan is iemand persoonlijk aan te vallen. Het is hier helemaal niet toegestaan om iemand vals te beschuldigen.

Peter71 heeft in meerdere topics al laten weten inhoudelijk nergens op in te willen gaan als ik iets post omdat het zinloos is. Hij neemt wel de moeite om mij hier proberen weg te zetten als een walgelijk mens die het niet kan laten om andere forumleden te vernederen.

Feedback geven heet dat: ik vind dat... Om correct te zijn had ik dan ook nog gedrag moeten beschrijven + mijn gevoel. Dat valt niet te bewijzen want het is iets "wat ik vind". Jij vindt 30° wsl frisjes, ik vind dat werkelijk bloedheet. Ik heb nergens gezegd: Oma is denigrerend. Ik zeg dat ik dat vind. En dat mag ik vinden, ik verwijt je niet, ik zeg nergens dat het een vaststaand feit is. Ik zeg ook nergens dat je walgelijk bent.

Ik ben het niet met je eens. Als ik het ergens wel eens met je ben zal ik dat trouwens ook gewoon zeggen.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #573 Gepost op: 12 januari 2016, 18:53:59
Citaat van: oma link=msg=1399151 date=1452546031
Ira Helsloot http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3567194/2013/12/24/Brandweer-redt-bijna-nooit-iemand.dhtml

Ik kan mij prima vinden in zijn uitspraken. Ik begrijp niet goed waarom forumlid HN het heeft over met twee maten meten. De vrijwillige brandweermensen die bang zijn dat hun hobby zou kunnen gaan verdwijnen zijn dezelfde mensen die menen dat de brandweer door met AED uit te rukken levens kan redden.

Dit komt toch wel echt over alsof brandweermannen gaan reanimeren om hun "hobby" te redden. HART werkt ook gewoon aanvullend op de brandweer.  Jij zegt dat "daar" de brandweer al geen hoofdrol meer speelt, maar een bijrol. Wel, "hier" heeft de brandweer bij een calamiteit de leiding. Wat goed is voor Qatar is niet goed voor Europa, en andersom.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #574 Gepost op: 12 januari 2016, 18:59:20
Maar soit, als jij dit al vals beschuldigen noemt, dan moet het moderatorteam mijn account maar verwijderen. Want dan discussieer ik niet meer en stop ik hiermee. Ik vind het grove woorden om beschuldigd te worden van valse beschuldigingen, aangezien dat iets is waar ik zelf een hekel aan heb.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #575 Gepost op: 12 januari 2016, 19:16:09
Citaat van: oma link=msg=1399316 date=1452619887

Ik heb nog nooit jou proberen weg te zetten als walgelijk mens, en al helemaal niet in het openbaar. Alleen vindt ik dat jouw wijze van berichten plaatsen denigrerend overkomt op mij. Dat vindt ik, dat ervaar ik, en daar kun je niets van vinden of zeggen. Ik benoem alleen jouw wijze van discussiëren, dit is toch een discussieforum?

En je zult in de kern best gelijk hebben, alleen hebben hier niets er aan. Van daar mijn bericht om dit eens kenbaar te maken op de plaats waar het thuis hoort. En als wij dan weer eens pro0beren uit te leggen hoe het allemaal in elkaar zit dan zien wij het blijkbaar allemaal verkeerd volgens jou. Dus vandaar dat dan verdere discussie zinloos is. ::)

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #576 Gepost op: 12 januari 2016, 19:28:43
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1399329 date=1452622335
We redden daarentegen vaker mensen met duikteams en nog veel vaker mensen met reanimaties. Dus wil je mensen redden, wordt duiker of Brandweer First Responder

Dat valt ook nog te bezien met op sommige plekken slechts één duikteam per veiligheidsregio en alle bijkomende arbotechnische beperkingen, de aanrijtijd is simpelweg te lang om daadwerkelijk drenkelingen te kunnen redden. Er is hier op het forum al vaker discussie geweest over de bestrijding van 'waterongevallen' door de brandweer. Ik sta hier zelf kritisch tegenover en ben van mening dat het tijd is voor hervormingen op dit gebied, waarbij de optie van hervorming c.q. verdere integratie van de kustwacht helemaal geen verkeerde is.. ;)

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #577 Gepost op: 12 januari 2016, 19:41:35
Beste mensen,

Wij zien graag dat de discussie verdergaat op basis van inhoudelijke argumenten. Wij hebben tot nu toe geen aanleiding gehad om in te grijpen maar de grenzen worden nu opgezocht. Verdere off-topic en negatief persoonlijke berichten worden zonder overleg verwijderd.

CM, namens het moderator team.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #578 Gepost op: 12 januari 2016, 21:05:03
Citaat van: Peter71 link=msg=1399330 date=1452622569
En je zult in de kern best gelijk hebben, alleen hebben hier niets er aan. Van daar mijn bericht om dit eens kenbaar te maken op de plaats waar het thuis hoort. En als wij dan weer eens pro0beren uit te leggen hoe het allemaal in elkaar zit dan zien wij het blijkbaar allemaal verkeerd volgens jou. Dus vandaar dat dan verdere discussie zinloos is. ::)

Post je dit ook als brandweermannen en forumleden het oneens zijn met een besluit van een veiligheidsregio als ze weer ergens een brandweerkazerne sluiten of brandweerwagens op eBay zetten?

In de kern zullen al deze forumleden best gelijk hebben alleen hebben we er hier ook niets aan. Al deze leden kunnen ook beter hun grieven kenbaar maken op de plaats waar het thuis hoort.

Op een discussieforum staat het mij vrij om mijn stelling te poneren en te verdedigen. Het staat jou vrij om er mee eens of oneens te zijn. Deze discussie gaat over reanimatie door de brandweer. Ik heb alle moeite genomen om mijn opinie te onderbouwen met wetenschappelijke publicaties, CBS statistiek en in begrijpelijke taal te proberen uit te leggen wat een hartstilstand precies is en bij welke soort hartstilstanden je de grootste kans op succes hebt.

Als iemand het niet met mij eens is moet je het kenbaar maken maar zul je ook je mening moeten onderbouwen door minimaal met een onderzoek te komen waarmee je mij kan overtuigen dat het door mij aangehaalde onderzoek ter discussie kan worden gesteld. Het is onmogelijk om wetenschappelijk onderzoek terzijde te schuiven door een paar anekdotes of wat emotioneel gedoe.

Ik heb een pilot gepost van een veiligheidsregio. Iedere brandweerman kan zelf constateren dat de bazen nooit interesse hebben gehad in overleving of gezondheidswinst voor de burgers. Ik vind het vreemd dat brandweermannen het niet vreemd vinden.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #579 Gepost op: 12 januari 2016, 22:26:00
Een van de sterkste aspecten van het forum is de wederzijds overdracht van kennis tussen de disciplines. Deze kennisoverdracht kan alleen op een behoorlijke manier gebeuren als we de emoties thuis laten. Hierin heeft Oma wel gelijk. Ik zou verdere discussie zeker niet zinloos noemen. Wel vraag ik mij af in hoeverre we nieuwe aspecten samen kunnen verkennen. Niemand zit te wachten op een herhaling van zetten.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon