Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122209 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #580 Gepost op: 12 januari 2016, 22:34:50
Citaat van: oma link=msg=1399351 date=1452629103
Post je dit ook als brandweermannen en forumleden het oneens zijn met een besluit van een veiligheidsregio als ze weer ergens een brandweerkazerne sluiten of brandweerwagens op eBay zetten?

In de kern zullen al deze forumleden best gelijk hebben alleen hebben we er hier ook niets aan. Al deze leden kunnen ook beter hun grieven kenbaar maken op de plaats waar het thuis hoort.

Op een discussieforum staat het mij vrij om mijn stelling te poneren en te verdedigen. Het staat jou vrij om er mee eens of oneens te zijn. Deze discussie gaat over reanimatie door de brandweer. Ik heb alle moeite genomen om mijn opinie te onderbouwen met wetenschappelijke publicaties, CBS statistiek en in begrijpelijke taal te proberen uit te leggen wat een hartstilstand precies is en bij welke soort hartstilstanden je de grootste kans op succes hebt.

Als iemand het niet met mij eens is moet je het kenbaar maken maar zul je ook je mening moeten onderbouwen door minimaal met een onderzoek te komen waarmee je mij kan overtuigen dat het door mij aangehaalde onderzoek ter discussie kan worden gesteld. Het is onmogelijk om wetenschappelijk onderzoek terzijde te schuiven door een paar anekdotes of wat emotioneel gedoe.

Ik heb een pilot gepost van een veiligheidsregio. Iedere brandweerman kan zelf constateren dat de bazen nooit interesse hebben gehad in overleving of gezondheidswinst voor de burgers. Ik vind het vreemd dat brandweermannen het niet vreemd vinden.

Uiteindelijk komt dit wel op hetzelfde neer ja. We kunnen hier wel gezellig met elkaar gaan bomen over zaken die niet goed gaan. En daar flink onze mening over ventileren, en daar is ook niets mis mee. Maar ik ben ook iemand die niet te beroerd is om een discussie aan te gaan met het persoon die iets te vertellen heeft. Een paar jaar geleden ben ik in een pittige discussie geweest met een beleidsmaker bij de brandweer op de themadag over variabele voertuigbezetting. We hebben beide onze meningen verkondigd, en hij vond het vooral ook goed om de mening te horen vanuit het werkveld. Hij heeft dan ook driftig aantekeningen gemaakt. Heb ik de illusie dat daardoor de boel meteen veranderd? Zeker niet, maar men mag best weten hoe de werkvloer erover denkt.

En in dit geval ben jij de gene met expertise over deze hele materie. Jij staat duidelijk heel anders in dit hele verhaal, en dat mag. Maar je hebt ook de expertise om aan de beleidsmakers van het hele AED-verhaal duidelijk te maken dat hun berekeningen niet kloppen. Of in ieder geval bij zouden moeten worden gesteld. Wij als brandweermensen op de werkvloer hebben daar de expertise niet voor, wij mogen enkel uitvoering geven. Ik zie duidelijk wel de meerwaarde in om uit te rukken voor een AED-inzet, juist omdat een ambulance nog wel eens op zich laat wachten hier. En dan ook enkel ter aanvulling van de ambulancedienst. Zijn zij ter plaatse, en hebben zij de zaak onder controle en de brandweer niet nodig. Dan is het  voor de brandweer ook meteen terug naar de kazerne.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #581 Gepost op: 13 januari 2016, 15:50:33
Postings over redding door brandweer samengevoegd met http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=77900

RAdeR


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #582 Gepost op: 15 januari 2016, 12:53:00
HMC Ambulance Service (Qatar)

Anup Mathai @Xpressodoc
Approach to out of hospital cardiac arrest workshop. #icepq2016 #HMC #SCH #QNCC icepq2016.hamad.qa pic.twitter.com/7CmV0wIAJ2

...geen extra handjes van brandweer of anderen nodig maar standaard Lucas2



Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #583 Gepost op: 27 januari 2016, 19:25:03
! No longer available

Citaat van: Live link=msg=1402326 date=1453918711
Reanimatie Sextantweg - Autospuit Teunis (2016)

kazerne willem
Gepubliceerd op 26 jan. 2016
Citaat
Video vanuit de nieuwe autospuit van kazerne Teunis. Uitruk naar een reanimatie in het Westelijk havengebied ter assistentie van de ambulancedienst. (25-01-2016).

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1402326#board
Samen sterk in de hulpverlening!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #584 Gepost op: 20 maart 2016, 07:37:22
London’s firefighters will be responding to around 28 life-threatening emergencies a week alongside paramedics from London Ambulance Service in four of the capital’s boroughs.

The four month pilot will allow fire crews - who already carry defibrillators - to respond alongside the ambulance service to a small number of people in an immediately life threatening condition across Merton, Wandsworth, Newham and Lambeth until a paramedic arrives on scene.

https://www.youtube.com/watch?v=m3YbPWl3IeM


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #585 Gepost op: 14 juni 2016, 11:31:24
Veiligheidsregio Utr ‏@vrutrecht  1 min.
Brandweerposten Baarn, Bunschoten en Eemnes rukken uit bij reanimaties. ^LP http://www.vrubrandweer.nl/nieuws/335-brandweerposten-baarn-bunschoten-en-eemnes-rukken-uit-bij-reanimaties


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #586 Gepost op: 8 juli 2016, 08:38:56


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #587 Gepost op: 8 juli 2016, 12:35:47
Die brandweerman op 2:11 is niet echt effectief aan het reanimeren :-\.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #588 Gepost op: 8 juli 2016, 13:05:58
Citaat van: DiNozzo link=msg=1435352 date=1467974147
Die brandweerman op 2:11 is niet echt effectief aan het reanimeren :-\.
Volgens mij hebben ze wel meer details uit het oog verloren in het filmpje.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #589 Gepost op: 8 juli 2016, 19:46:35
Ik zag het filmpje vandaag ook, goed gedaan en informatief. Twee dingen vallen mij op:
  • Waarom rukt met met 6 man, inclusief bevelvoerder uit? Wij rukken met 3 of 4 personen uit waarbij een bevelvoerder niet noodzakelijk is. Hierdoor kunnen we sneller uitrukken dan met de "normale" TS-bemanning
  • Waarom rukt met uit met een "lompe" TS en niet met een DB?

Citaat van: RAdeR link=msg=1435334 date=1467959936
http://www.youtube.com/watch?v=vrBvjiBUN4U