Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 124460 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

JAB

• Forum gebruiker
Reactie #660 Gepost op: 30 november 2016, 13:25:08
Citaat van: oma link=msg=1463855 date=1480493402
Geeft de brandweermeldkamer een melding autobrand ook door aan de ambulancedienst om als First Responder met spoed uitrukken om zo snel mogelijk met de brandbestrijding aan te vangen? Zo ja, heb je ook een echt brandweerjasje van je baas gekregen?
Ga je nu de tijdsdruk en het belang van een autobrand vergelijken met die bij een reanimatie? Overlevingskans auto versus overlevingskans patiënt? Leg eens uit!

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #661 Gepost op: 30 november 2016, 18:23:37
Citaat van: JAB link=msg=1463916 date=1480508708
Ga je nu de tijdsdruk en het belang van een autobrand vergelijken met die bij een reanimatie? Overlevingskans auto versus overlevingskans patiënt? Leg eens uit!

Ik denk dat je een beetje voorbij gaat aan de parallel, natuurlijk kun je een autobrand niet vergelijken met een reanimatie maar, als je als brandweer als LEKEN HULPVERLENER je zelf middels aparte kleding wilt c.q. moet onderscheiden van andere LEKEN HULPVERLENERS omdat je vind dat je namens de RAV bent gestuurd dan denk ik dat er in de vergelijk van Oma een flinke parallel aanwezig want waarom dan geen ambu piepen voor een autobrand.

blusjasje.... sproeischuimblussertje... tatu met lichtjes... en zie daar de ambu komt als first responder namens de brandweer....

Vaak is de politie ook eerder bij een autobrand, krijgen die dan ook een blusjasje met first responder, de blusser hebben ze al.... net als de AED met andere woorden als je de vergelijk door trekt dan rijden straks alle HV diensten met een aanhangertje voor de diverse jassen en petten...

Het feit dat men voor een reanimatie inzet vanuit de brandweer vind dat men zich moet onderscheiden middels speciale reanimatie kleding vind ik tekenend, kennelijk vind de hogere brandweerleiding dat een spuitgast met twee uurtjes reanimatietraining per jaar meer is dan een burger of een politie agent met die zelfde training... ik vind  dat een hoog "snot in je neus" gehalte hebben. Het mankeert er alleen nog aan dat de brandweer de burgerhulpverlener aan de kant zet als ze aankomen....

We hebben bergen commentaar op "doorgeschoten" EHBO-ers maar commentaar op "doorgeschoten" brandweermedewerkers wordt met hand en tand verdedigd..... wat is de volgende stap... een monitor gericht op de EHBO in de TS ???
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #662 Gepost op: 30 november 2016, 18:46:11
De korpsen die wel aed rijden en sommige bls ritten verzorgen hebben er toch ook nket om gevraagd?  Je wordt gepiept en men verwacht dat je uitrukt, niet meer niet minder.  Ik ben er ook geen voorstander van, maar als je regio er wel op rijd dien je te komen
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #663 Gepost op: 30 november 2016, 18:56:29
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1463956 date=1480526617
...

We hebben bergen commentaar op "doorgeschoten" EHBO-ers maar commentaar op "doorgeschoten" brandweermedewerkers wordt met hand en tand verdedigd..... wat is de volgende stap... een monitor gericht op de EHBO in de TS ???

Zeer treffende opmerking die de kern van het verhaal goed samenvat O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #664 Gepost op: 30 november 2016, 18:58:33
Citaat van: pompbediende link=msg=1463962 date=1480527971
De korpsen die wel aed rijden en sommige bls ritten verzorgen hebben er toch ook nket om gevraagd?  Je wordt gepiept en men verwacht dat je uitrukt, niet meer niet minder.  Ik ben er ook geen voorstander van, maar als je regio er wel op rijd dien je te komen

Ik zeg niet dat de brandweer het niet zou moeten doen, ik vind het zelfs een prima zaak, hoe meer lekenhulpverleners er worden gealarmeerd hoe groter de kans dat er binnen de 6 minuten regel kan worden gehandeld.

Ik zeg wel dat je je als brandweer niet moet gedragen als een doorgeschoten EHBO-er met aparte kleding voor een reanimatie uitruk.
Ten eerste kost het onnodige tijd en ten tweede ben je niks meer of minder dan elke andere leken hulpverlener.
Kom voor mij part in je blote kont samen met een burgerhulpverlener op alleen zijn sokken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #665 Gepost op: 30 november 2016, 19:01:24
Citaat van: pompbediende link=msg=1463962 date=1480527971

Waarom zou je moeten komen? Zeker als er "vrije instroom" is kun je lekker thuisblijven. Je hoeft als vrijwilliger/parttimer echt niet altijd mee te werken aan politiek gemotiveerde afwegingen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #666 Gepost op: 30 november 2016, 19:11:20
Citaat van: JAB link=msg=1463916 date=1480508708

Ik vind het een realistische vergelijking. De overlevingskans van een auto zal marginaal stijgen als de ambulancedienst gelijktijding met de brandweer uitrukt en de overlevingskans van iemand met een hartstilstand zal ook niet significant stijgen door dispatched-AED.

Impact of onsite or dispatched automated external defibrillator use on survival after out-of-hospital cardiac arrest.

Circulation. 2011 Nov 15;124(20):2225-32. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.110.015545. Epub 2011 Oct 17.
Berdowski J1, Blom MT, Bardai A, Tan HL, Tijssen JG, Koster RW.
PMID: 22007075 DOI: 10.1161/CIRCULATIONAHA.110.015545

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22007075

oma

• Senior gebruiker
Reactie #667 Gepost op: 30 november 2016, 19:20:58
Citaat van: RemRoof link=msg=1463965 date=1480528884
Waarom zou je moeten komen? Zeker als er "vrije instroom" is kun je lekker thuisblijven. Je hoeft als vrijwilliger/parttimer echt niet altijd mee te werken aan politiek gemotiveerde afwegingen.

Vrijwilligers bij de brandweer zijn trekpoppen van de bestuurders/brandweermanagers, als ze dwars liggen of de eigen mening ventileren raken ze hun hobby kwijt.

janvangent

• Forum gebruiker
Reactie #668 Gepost op: 30 november 2016, 19:59:07
Citaat van: oma link=msg=1463970 date=1480530058
Vrijwilligers bij de brandweer zijn trekpoppen van de bestuurders/brandweermanagers, als ze dwars liggen of de eigen mening ventileren raken ze hun hobby kwijt.

Voor andere regio's kan ik niet spreken, maar in mijn geval viel dat alles mee. Men begreep mijn bezwaren niet of wuifde ze weg, maar vanaf het begin is duidelijk gemaakt dat deelname aan het FR-project een eigen keuze was. Een collega en ik waren de enige twee 'bezwaarden' op twintig man. We hebben wel meegedaan aan de trainingen omdat we vonden dat je als brandweerman de basisvaardigheden moet hebben om te kunnen reanimeren, maar we hebben altijd gezegd dat we niet wilden uitrukken als FR. Daar is nooit moeilijk over gedaan.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #669 Gepost op: 30 november 2016, 23:00:42
Citaat van: RemRoof link=msg=1463965 date=1480528884
ik denk dat de meesten net als ik opkomstplicht ( als je je niet heb afgemeld) hebben..... Het is net even anders als het RK  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid