Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122449 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #110 Gepost op: 31 december 2014, 16:15:34
Wij als brandweer werken op een CPA kanaal en staan dus direct in verbinding met de aanrijdende ambulances. Als ik aan geef dat het geen reanimatie is dan ga ik er vanuit dat een CPA-centralist dit door geeft aan en politie-centralist. Waarom dit niet gebeurt geen idee.

Citaat van: Red link=msg=1318572 date=1419981761
Dat heb ik precies andersom ook. ;) Mogelijk zit dat in de tijd wat het duurt om het eea door te communiceren. En soms kunnen er natuurlijk redenen zijn om de andere partij wel met OGS door te laten rijden.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #111 Gepost op: 31 december 2014, 16:34:55
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1318731 date=1420038934
Wij als brandweer werken op een CPA kanaal en staan dus direct in verbinding met de aanrijdende ambulances. Als ik aan geef dat het geen reanimatie is dan ga ik er vanuit dat een CPA-centralist dit door geeft aan en politie-centralist. Waarom dit niet gebeurt geen idee.
Misschien dat er ergens op de meldkamer afspraken zijn dat de politie gewoon door rijd. Dat is bij de brandweer in een aantal gevallen ook zo.

Helaas is de onderlinge communicatie tussen de eenheden en meldkamers onderling zo nu en dan belabberd te noemen. Wij komen opdagen als we niet meer nodig zijn, en vice versa. Zelfs nu de meldkamer een geheel is zie ik nog weleens dat het mis gaat.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #112 Gepost op: 31 december 2014, 16:46:45
Nee zodra wij horen dat we niet nodig zijn keren we terug.

Citaat van: Red link=msg=1318738 date=1420040095
Misschien dat er ergens op de meldkamer afspraken zijn dat de politie gewoon door rijd. Dat is bij de brandweer in een aantal gevallen ook zo.

Helaas is de onderlinge communicatie tussen de eenheden en meldkamers onderling zo nu en dan belabberd te noemen. Wij komen opdagen als we niet meer nodig zijn, en vice versa. Zelfs nu de meldkamer een geheel is zie ik nog weleens dat het mis gaat.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #113 Gepost op: 31 december 2014, 16:52:24
Bij ons maak ik dat anders mee, maar dat zal vast een reden hebben. Iedere regio werkt anders natuurlijk.

Maar goed, laten we er geen: "politie vs brandweer" discussie van gaan maken. Die discussie hebben we in het verleden volgens mij al vaker gevoerd. Het werkt twee kanten op, de politie rijd weleens door als het niet hoeft, de brandweer ook. Of dat de schuld is van de meldkamer of de aanrijdende eenheden dat is ook afhankelijk van de melding.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #114 Gepost op: 31 december 2014, 17:11:34
Is het met meerijden van brandweer, politie of de inzet van burgers niet gewoon allemaal hetzelfde (aan het eind van de rit) ieder kan een toegevoegde waarde hebben in geval van een reanimatie door voor de ambulancedienst aanwezig te zijn.

Als we dan aanwezig zijn, ongeacht wie, dan proberen we allemaal het verschil te maken en proberen we samen als een geoliede machine de reanimatie te starten en soms de voortgang van de reanimatie veilig te stellen. Als de samenwerking goed is en niemand zich belangrijker voelt dan de ander  (uit eindelijk zijn we allemaal leken HV-ers in deze taak) dan maakt het in basis toch niks uit of de eerste HV-er nu op de fiets, in het rood of wit met blauwe lampjes of hard lopend aan komt zetten.

Een reden voor een bepaalde voorkeur van wie er allemaal opkomen draven zie ik dan ook niet, politie met AED in het voertuig, Brandweer met een AED in het voertuig of de burger met een AED onder zijn snelbinders wie het eerst is zet de reanimatie in ik dacht dat alle werkwijzen, meerijders, hardlopers of noem het maar daarvoor waren bedacht en bedoeld en uiteindelijk zitten we toch in het zelfde schuitje te wachten op de gele tak.

Wat ik al eerder heb gezegd, soms heeft de brandweer het voordeel, soms de politie en soms de burgers maar in alle gevallen kun je beter een teveel aan mensen retour sturen als tot de ellendige ontdekking moeten komen dat je eigenlijk mensen te kort hebt.
Daarnaast behalve de actieve reanimatie kun je in veel gevallen andere taken op je nemen in je regenjas, met je baseballcap of gallethelm, SAMEN WERKEN heet geloof ik...

Ik erger me in beetje aan de ondertoon dat de ene hulpverlener beter zou zijn of meer toegevoegde waarde heeft als de andere het enige wat verschilt is hoe lijntjes worden uitgezet niet meer niet minder.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #115 Gepost op: 31 december 2014, 19:56:06
Ik weet niet hoe andere dienders het ervaren maar ik kan niet zeggen dat ik het mis dat we maar 1x pj herhalen. Bij ons zijn reanimaties zeer regelmatige kost en reanimeerd iedereeen ook zeer vaak voor het echie. Daardoor blijft die feeling opzich wel.

Ik zeg hiermee niet dat ik niet meer als 1x pj wil trainen maar ik heb niet echt het idee dat 4x pj heel veel meer opleverd voor me.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #116 Gepost op: 21 november 2015, 00:07:30
Brandweer Lelystad rukt ook uit voor hartstilstanden
De brandweer in Lelystad rukt vanaf 1 december ook uit voor meldingen van een mogelijke hartstilstand. Dit in navolging van de brandweer in Almere, die sinds een proef in 2012 al uitrukt voor reanimaties. Beide kazernes hebben een 24-uurs bezetting.

Zodra er bij de meldkamer een vermoedelijke hartstilstand wordt gemeld, gaan zowel brandweer als ambulance rijden. Zes brandweermannen rijden dan op een tankautospuit met defibrillator naar het slachtoffer. Het zestal wisselt elkaar af tijdens de reanimatie.

Andere brandweerkorpsen in Flevoland rijden nog niet voor reanimaties omdat de vrijwilligers niet op tijd bij de kazerne kunnen zijn. De eerste zes minuten na een hartfalen zijn van groot belang. Het is nog niet duidelijk welke keuze er wordt gemaakt als er tijdens de reanimatie een brandmelding komt.

Gemiste kans dat in dit bericht het HartslagNu (is nog niet in Lelystad maar komt wel) verhaal en de politie totaal vergeten zijn maar oke..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #117 Gepost op: 21 november 2015, 11:27:07
Citaat van: DiNozzo link=msg=1386405 date=1448060850
Brandweer Lelystad rukt ook uit voor hartstilstanden
Gemiste kans dat in dit bericht het HartslagNu (is nog niet in Lelystad maar komt wel) verhaal en de politie totaal vergeten zijn maar oke..

Bijzonder dat de brandweer gaat rijden op reanimaties, gezien de bezuinigingen bij o.a. de brandweer en de discussie bij de politie.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #118 Gepost op: 21 november 2015, 11:38:15

Bijzonder dat de brandweer gaat rijden op reanimaties, gezien de bezuinigingen bij o.a. de brandweer en de discussie bij de politie.

RemRoof
Ze zijn toch al aan het werk. Ik vind het alleen vreemd dat er vermeld wordt dat ze nog niet weten wat te doen bij een brandmelding.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #119 Gepost op: 21 november 2015, 11:52:23
In de Hoeksewaard regio ZHZ - 18 komt het ook vaker voor dat uitgerukt wordt voor reanimatie, tot zover binnen alle redelijkheid verlopen en de tilfunctie is nooit weg, en de samenspraak en samenwerking is goed. Soms ook wel op verzoek van MK dat brandweer gaat, daar men weet dat de Ambu er langer over doet of de omstandigheden op de wegen dermate is, dat er moeilijk door te komen is.
Ter plaatse weet een ieder zijn plaats. Ook vaak door snellere verbindingen een goed resultaat.
Bij instappen begint de inzet.