Brandweer bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie  (gelezen 122393 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #220 Gepost op: 30 november 2015, 09:44:59
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388492 date=1448872659
Dat is allerminst belachelijk. Het is dagelijkse praktijk dat men eerst de politie laat kijken en beoordelen of een ambulance inzet nodig is.
Dus waarom zou het hier, met notabene door henzelf getrainde mensen, niet zo gaan?

Ik vind het ook geen belachelijke opmerking, ik vind het al schandalig dat een RAV het lef heeft om brandweermensen te alarmeren voor een spoedeisende medische hulpverlening in een zorginstelling. Psychogeriatrische patienten zijn zeer kwetsbare mensen die stel je niet bloot aan brandweermensen zodra er sprake is van een medische noodsituatie.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #221 Gepost op: 30 november 2015, 11:18:26
Ik vind het ook geen belachelijke opmerking, ik vind het al schandalig dat een RAV het lef heeft om brandweermensen te alarmeren voor een spoedeisende medische hulpverlening in een zorginstelling. Psychogeriatrische patienten zijn zeer kwetsbare mensen die stel je niet bloot aan brandweermensen zodra er sprake is van een medische noodsituatie.
Het is ook schandalig maar zolang een RAV de financiële middelen niet krijgt van de zorgverzekeraars om een optimale paraatheidsdekking te realiseren dan zul je dit soort projecten tegenkomen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #222 Gepost op: 30 november 2015, 11:29:06
Je kan het ook omdraaien. Als er zoveel projecten als deze komen zal de noodzaak om een beter paraatheidsnetwerk te realiseren er niet zijn.
Dus waarom zou de RAV extra ambulances aanschaffen en bemannen als een andere dienst het gratis voor je opknapt.
Ik ben het er mee eens dat deze diensten in ieder geval gewoon betaald moeten worden.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #223 Gepost op: 30 november 2015, 11:47:26
Je kan het ook omdraaien. Als er zoveel projecten als deze komen zal de noodzaak om een beter paraatheidsnetwerk te realiseren er niet zijn.
Dus waarom zou de RAV extra ambulances aanschaffen en bemannen als een andere dienst het gratis voor je opknapt.
Ik ben het er mee eens dat deze diensten in ieder geval gewoon betaald moeten worden.
Door wie moet het worden betaald? De RAV? Die kan beter het geld besteden aan paraatheid. Dan kunnen er gerust een paar kazernes weg, de brandweer zal het een stuk minder druk hebben zonder de medische inzetten. Sluis dat geld dan door naar de RAV voor nog meer paraatheid en eindelijk heeft de patiënt weer waard voor zijn geld.

Be careful what you wish for...
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #224 Gepost op: 30 november 2015, 11:48:14
Citaat van: jelte link=msg=1388521 date=1448879346
Je kan het ook omdraaien. Als er zoveel projecten als deze komen zal de noodzaak om een beter paraatheidsnetwerk te realiseren er niet zijn.
Dus waarom zou de RAV extra ambulances aanschaffen en bemannen als een andere dienst het gratis voor je opknapt.
Ik ben het er mee eens dat deze diensten in ieder geval gewoon betaald moeten worden.

Dat worden ze ook alleen niet door de RAV/zorgverzekeraar. Het is gek dat een overheidsbedrijf (brandweer) een gat opvult van een commerciële partij (RAV).  PostNL kan niet overal bezorgen dus doet gemeentewerken dat zodat iedereen op tijd, conform de postwet, zijn brief ontvangt. Als dit zou gebeuren zal er veel mensen er schande van spreken en nu opeens niet...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #225 Gepost op: 30 november 2015, 11:49:35
Citaat van: CM link=msg=1388527 date=1448880446
Door wie moet het worden betaald? De RAV? Die kan beter het geld besteden aan paraatheid. Dan kunnen er gerust een paar kazernes weg, de brandweer zal het een stuk minder druk hebben zonder de medische inzetten. Sluis dat geld dan door naar de RAV voor nog meer paraatheid en eindelijk heeft de patiënt weer waard voor zijn geld.

Be careful what you wish for...

Dat kan echt niet hoor, CM! Dat is een ander potje van een ander ministerie/verzekeraar. Tsss, dat jij buiten de kaders durft te denken zeg :P
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #226 Gepost op: 30 november 2015, 11:52:49
In onze regio zijn er twee BLS voertuigen en een aantal FRB voertuigen. De FRB voertuigen hebben een AED en een EHBO koffer in de auto. De BLS voertuigen hebben redelijk wat meer aan boord. De BLS voertuigen zijn dan wel rood met de tekst brandweer, maar hebben buiten dat ze onder het commando van de brandweer vallen weinig te doen met brandweer.
De bemanning draagt ook geen bluskleding bij hun inzet. De BLS voertuigen woorden dan ook officieel door brandweer vrijwilligers bemand. Deze mensen hebben wel alle een geneeskundige achtergrond en doen dit naast hun beroeps inzet. Het gaat hier om mensen die verpleegkundige zijn in ziekenhuis.
De FRB voertuigen rijden dat werkelijk op AED alarmen, maar de BLS voertuigen op meer medische alarmen. Dit om de lange aanrijtijden van ambulance. De BLS voertuigen rijden op alle A1 alarmen in hun inzet gebied. Vaak grens overschrijdend. Deze voertuigen worden niet door de brandweer bekostigd, maar door gemeente, provincie, verzekeringsmaatschappijen en rijk.

__________________

Even iets anders nog laatst hadden we hier een discussie met mensen op de werkvloer van ambulance en brandweer waarbij we verwachten dat over 10 jaar de ambulancedienst zo als hij nu is niet meer bestaat. Dan staan er net zoals in België en Duitsland ambulance bij de brandweer die deze bemannen met vrijwilligers en beroepskrachten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #227 Gepost op: 30 november 2015, 11:54:30
Citaat van: CM link=msg=1388527 date=1448880446
Door wie moet het worden betaald? De RAV? Die kan beter het geld besteden aan paraatheid. Dan kunnen er gerust een paar kazernes weg, de brandweer zal het een stuk minder druk hebben zonder de medische inzetten. Sluis dat geld dan door naar de RAV voor nog meer paraatheid en eindelijk heeft de patiënt weer waard voor zijn geld.

Be careful what you wish for...

Ik vind dat ook, ergens in de provincie besluiten brandweer en RAV even dat er toch extra belastinggeld op de proppen moet komen om deze spoedeisende medische hulp te bieden, je kan het belastinggeld dan ook van de brandweer afpakken omdat ze het schijnbaar over hebben en aan de ambulancedienst geven als zij geld tekort hebben.

In het filmpje zegt de brandweerofficier namelijk letterlijk dat de brandweer na overleg met de RAV er een extra taak heeft bijgekregen. Ze hebben deze extra taak zelf bedacht.

Ik heb al proberen te bedenken wat het belang van de brandweer is. Ik zou me kunnen voorstellen dat je als brandweervrijwilliger weinig te doen hebt in Someren. Als je al slecht aan vrijwilligers kan komen en ze nooit opgeroepen worden haken ze vanzelf wel af, echter vind ik het dan bizar om ze een potje te gaan laten reanimeren zodra de ambulancedienst een spoedmelding krijgt.

Ik heb ook moeite met het hele toezichthoudersverhaal, ik vind dat IGZ de toezichthouder dient te zijn.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #228 Gepost op: 30 november 2015, 11:54:58
Citaat van: RemRoof link=msg=1388530 date=1448880575
Dat kan echt niet hoor, CM! Dat is een ander potje van een ander ministerie/verzekeraar. Tsss, dat jij buiten de kaders durft te denken zeg :P

Haha, ik dacht hetzelfde op het moment dat ik het schreef: "Ik kan dit wel neerzetten maar eigenlijk kan het helemaal niet...".
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #229 Gepost op: 30 november 2015, 11:59:30
Citaat van: Oma link=msg=1388532 date=1448880870
Ik vind dat ook, ergens in de provincie besluiten brandweer en RAV even dat er toch extra belastinggeld op de proppen moet komen om deze spoedeisende medische hulp te bieden, je kan het belastinggeld dan ook van de brandweer afpakken omdat ze het schijnbaar over hebben en aan de ambulancedienst geven als zij geld tekort hebben.

In het filmpje zegt de brandweerofficier namelijk letterlijk dat de brandweer naar overleg met de RAV er een extra taak heeft bijgekregen. Ze hebben deze extra taak zelf bedacht.

Ik heb al proberen te bedenken wat het belang van de brandweer is, ik zou me kunnen voorstellen dat je als brandweervrijwilliger weinig te doen hebt in Someren. Als je al slecht aan vrijwilligers kan komen en ze nooit opgeroepen worden haken ze vanzelf wel af, echter vind ik het dan bizar om ze een potje te gaan laten reanimeren zodra de ambulancedienst een spoedmelding krijgt.

Spijker op zijn kop, Oma. Ik ken een onderzoek waarbij de meerwaarde van brw first responders is gemeten in termen van aanrijtijden en ROSC. Het is bewezen ineffectief. Het onderzoek mocht van de opdrachtgever vervolgens niet worden gepubliceerd. Dat zegt mij genoeg.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon