Als het goed is komt die volwaardige ambulance er ook, alleen mag die ambulance er wettelijk gezien 15 minuten er over doen om ter plaatse te komen en zelfs dat hoeft maar in 95% van de gevallen in een hele veiligheidsregio.
Of wel de ambulance hoeft niet binnen de kritieke 6 minuten ter plaatse zijn en kan dat op zeer veel plaatsen in Nederland dus ook niet, maar wettelijk gezien voldoen ze, als ze binnen 15 minuten ter plaatse zijn, aan de normtijden.
Dan heb je wel die volwaardige ambulance voor de deur, alleen te laat om nog wat nuttigs te kunnen doen voor het slachtoffer.
Daarom zijn er in veel plaatsen initiatieven ontstaan als hartveilig wonen en de brandweer laten rijden op reanimatie waarbij het idee is dat de leken of brandweermensen de circulatie op gang brengen of houden tot dat die volwaardige ambulance voor de deur staat.
Misschien even het topic doorlezen, want de hartmassage op gang brengen dient dat zo snel mogelijk te gebeuren, namelijk binnen 3 a 4 minuten.
Noem mij een brandweerkorps dat binnen 3 a 4 minuten deze prestatie kan bewerkstelligen?
Zelfs een beroepskorps welke binnen 1 minuut in de auto dient te zitten haalt dit alleen in uitzonderlijke gevallen. Zij moeten naar het incident rijden, de persoon in de woning opzoeken, kleding ontdoen en AED aansluiten.
Vrijwel nooit te doen, daarom wordt hier regelmatig gepleit voor meer AED's in openbare ruimtes en plekken waar veel mensen bij elkaar komen.
Dat gebeurd niet en dan heb ik het niet eens over het onderhoud en het vervangen na aanschaf, zag daar laatst nog iets voorbij komen van de verzekeringen, schaamteloos.
Dus om terug te komen op de brandweer de aanschaf van de voertuigen, de kleding, opleidingen (bijscholen) en wat ik nog vergeet kost gewoon geld, geld wat de brandweer steeds minder heeft. Dat geld kunnen ze zelf heel goed in hun eigen toko investeren en hebben ze keihard nodig om ontwikkelingen bij te houden en vakbekwaam te blijven.
De brandweer laat zich dus voor het karretje spannen van de ambulance dienst welke een commercieel belang heeft gelinkt aan de verzekeringen, slim natuurlijk maar niet fair. Regel dat zelf beter en zadel andere diensten er niet mee op en jaag ze vooral niet op kosten.