Niet moeilijk doen.
Rekening ouders/voogd.
En door.
Deels wel mee eens, maar aan de andere kant heeft de moeder in deze situatie mijns inziens juist
correct gehandeld.
Het jongetje had tegen zijn moeder verteld dat een vriendje in het water was gevallen. Zij belde daarop direct 112, maar bij aankomst bleek het om een grap van de jongen te gaan.
(
http://www.rtvnh.nl/nieuws/164055/hulpdiensten-massaal-uitgerukt-na-grap-kind-mijn-vriendje-is-in-het-water-gevallen)
Ook al bleek het om een
zeer misplaatste grap van het kind te gaan, lijkt het me toch dat direct 112 bellen zo gauw je hoort dat er iemand in het water terecht gekomen zou zijn de juiste keuze was. Als ze eerst de tijd genomen had om zelf te controleren/goed na te vragen bij het kind zou er
in dit geval weliswaar een loosmelding voorkomen zijn, maar was er, had het om een echte situatie gegaan, kostbare tijd verloren gegaan.
Blijft het een hele stomme en gevaarlijke actie van het kind, maar denk niet dat het kind verwacht had dat het zo'n vaart zou lopen en een "geintje" uithalen met je moeder die daarop
logischerwijs 112 belt vind ik toch een net iets andere situatie dan als het kind zelf 112 gebeld zou hebben met een bewust valse melding.
We weten overigens ook niet hoe oud het jongetje is, en dat maakt ook nog enig verschil in of hij had kunnen overzien wat voor gevolgen dit zou hebben. Een kind van 5/6 zal dat vaak niet beseffen en wellicht gedacht hebben "dan springt mama erin en wordt ze nat en dan zeg ik dat het een geintje is" (dus "op het zelfde niveau" (in de redenering van een kind, dan) als kloten met een emmer water boven de deur of een waterballon op de stoel) in plaats van bedacht hebben "dan belt mama 112 en komt de ambulance/helikopter voor niks". Een 10/11-jarige zou daarentegen echt beter moeten weten (buiten ernstige verstandelijke beperkingen om, althans).
En als het kind de gevolgen niet kan overzien dan kan mama nog honderd keer gewaarschuwd hebben dat soort dingen niet te doen, begrijpt het kind vooraf er niet beter om waarom dit erger is dan een waterballon naar z'n moeder te gooien. (Bron waar van toepassing: meerdere familieleden in het onderwijs. In hoeverre een kind de gevolgen kan overzien is echt vrij sterk leeftijdsgebonden.)