Vernieuwende waterwinning

Auteur Topic: Vernieuwende waterwinning  (gelezen 22492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Gepost op: 3 januari 2015, 08:13:30
Citaat van: Diamondback link=msg=1319669 date=1420234653
Waterwagens...?

In een oude binnenstad...

En door....

Je bedoelt toch niet dat je dit onzin vindt?  ;)

Is een beproefd concept, uiteraard komen ze niet in alle nauwe straatjes maar meestal dicht genoeg bij de TS'n om die te voeden terwijl het groot-watertransport wordt opgebouwd.

Afgesplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=88733.0




Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2015, 08:26:43
Waaruit blijken die beproevingen dan? Bovendien, wat overbrug je dan. Ik bedoel qua tijd en beschikbare capaciteit en hoeveel tankwagens (want zo heten ze officieel) heb je daar dan voor nodig. In 'mijn tijd' wisten we nog gewoon dat WTS200 zo heette vanwege de beperking van de hoeveelheid 75mm slangen op de TS. Dat bepaalt de inzetdiepte bij dat WTS. In die tijd hadden vele korpsen een slangenwagen met zigzag gevouwen 75 mm slangleidingen. Bij een verlies van 1 bar per 100 meter bij 1000 liter, kon je dus voor een TS een dubbele slangleiding uitleggen ter lengte van maximaal 700 tot 800 meter. En inderdaad, dat ging een stuk sneller dan met grootschalig watertransport!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2015, 08:55:23
Maar pleit je eigenlijk dan ook voor die slangenwagens met de zig-zag 75mm slangen? Doe dat in een kleiner handelbaar voertuig voor de binnensteden, in combinatie met de tankwagen kun je inderdaad erg snel je waterwinning opbouwen.


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2015, 09:36:15
Gewoon weer WTS200 met 1 TS vanaf open water met eventueel extra een wagen (busje) met 75mm slangen. Snel en effectief. 75mm slangen zijn makkelijker te hanteren dan de WTS1000/3000 150mm. De TS bemensing kan meteen beginnen met opbouwen en hoeft niet te wachten op de DP. Desnoods kan dit door een TS4 gedaan worden, om vernieuwing en efficiency niet in de weg te staan. De 2 mensen die dan 'over' zijn kunnen de slangenwagen meenemen.

Qua opbouwlengte raak je 200-300 meter kwijt t.o.v dompelpomp WTS1000 maar je wint veel tijd.
Als we dan echt teruggaan naar de basis, een aanjaagverband met haler, brenger en blusser kennen we ook nog, kan je weer extra lengte pakken of meer volume verpompen.
Alleen aanjaagverbanden oefenen we niet zo vaak meer en raken daardoor in de vergetelheid. Toch heb ik in de binnenstad er snel en effectief branden mee zien blussen. Nu zie je meer en meer brandweermensen een beetje rond lopen, wachtend op water van een DP.

Citaat van: René de Caluwé link=msg=1319738 date=1420269210
Je bedoelt toch niet dat je dit onzin vindt?  ;)

Is een beproefd concept, uiteraard komen ze niet in alle nauwe straatjes maar meestal dicht genoeg bij de TS'n om die te voeden terwijl het groot-watertransport wordt opgebouwd.

Hoe je middels tankwagens een TS over grotere afstand gaat vullen is de vraag, de 75mm slangen zijn niet bedoeld voor aanzuigen. Of je moet tankwagens met een pomp hebben. Een tankwagen naar de blussende eenheden brengen gaat lastig vanwege de slangen (bv vanaf brandkraan) die er al liggen en een RV dat er ook staat. Als zowel de blussende eenheid en de tankwagen een zuigslang hebben dan kan je 20 meter overbruggen met een niet echt flexibele leiding. Ook zal de inzettijd met een tankwagen en TS op bv een waterkanon niet lang zijn gezien de inhoud van de tank en het debiet van een waterkanon. Je zal moeten gaan pendelen hetgeen heen en weer rijden in nauwe straatjes betekent.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2015, 10:32:26
Citaat van: nasder link=msg=1319748 date=1420274175
Gewoon weer WTS200 met 1 TS vanaf open water met eventueel extra een wagen (busje) met 75mm slangen. Snel en effectief. 75mm slangen zijn makkelijker te hanteren dan de WTS1000/3000 150mm. De TS bemensing kan meteen beginnen met opbouwen en hoeft niet te wachten op de DP. Desnoods kan dit door een TS4 gedaan worden, om vernieuwing en efficiency niet in de weg te staan. De 2 mensen die dan 'over' zijn kunnen de slangenwagen meenemen.

Qua opbouwlengte raak je 200-300 meter kwijt t.o.v dompelpomp WTS1000 maar je wint veel tijd.
Als we dan echt teruggaan naar de basis, een aanjaagverband met haler, brenger en blusser kennen we ook nog, kan je weer extra lengte pakken of meer volume verpompen.
Alleen aanjaagverbanden oefenen we niet zo vaak meer en raken daardoor in de vergetelheid. Toch heb ik in de binnenstad er snel en effectief branden mee zien blussen. Nu zie je meer en meer brandweermensen een beetje rond lopen, wachtend op water van een DP.

Hoe je middels tankwagens een TS over grotere afstand gaat vullen is de vraag, de 75mm slangen zijn niet bedoeld voor aanzuigen. Of je moet tankwagens met een pomp hebben. Een tankwagen naar de blussende eenheden brengen gaat lastig vanwege de slangen (bv vanaf brandkraan) die er al liggen en een RV dat er ook staat. Als zowel de blussende eenheid en de tankwagen een zuigslang hebben dan kan je 20 meter overbruggen met een niet echt flexibele leiding. Ook zal de inzettijd met een tankwagen en TS op bv een waterkanon niet lang zijn gezien de inhoud van de tank en het debiet van een waterkanon. Je zal moeten gaan pendelen hetgeen heen en weer rijden in nauwe straatjes betekent.
Kijk eens rond op de Veluwe en in Twente. daar rijden nog steeds (of weer) slangenwagens met een stevige MSA er achter gehangen. Of een TS is van extra haspels (Frans model) voorzien. dat noemt men WTS 500. Te vergelijken met WTS 200 maar dan meer opbouwlengte mogelijk. In de randen van ons verzorgingsgebied wachten we ong. 45 minuten op het WTS 1000 voordat dit water geeft. Helaas past dit wel in de opschalingssystemen en de MSA niet.  Een gestructureerd opschalen is prima maar de eenvoudige methodes om alvast water te krijgen om tenminste defensief en met voldoende water in te zetten wordt buiten beschouwing gelaten in de hoofden van de hogere legerleiding! Ik ben voorstander van het op eenvoudige wijze opplussen van de waterwinmogelijkheden met basismateriaal: TS'n, MSA + SL en evt TW als buffer. Dat kan ruim binnen 15-30 minuten. Daarna kan het WTS de voeding overnemen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2015, 10:39:45
Citaat van: nasder link=msg=1319748 date=1420274175
Gewoon weer WTS200 met 1 TS vanaf open water met eventueel extra een wagen (busje) met 75mm slangen. Snel en effectief. 75mm slangen zijn makkelijker te hanteren dan de WTS1000/3000 150mm. De TS bemensing kan meteen beginnen met opbouwen en hoeft niet te wachten op de DP. Desnoods kan dit door een TS4 gedaan worden, om vernieuwing en efficiency niet in de weg te staan. De 2 mensen die dan 'over' zijn kunnen de slangenwagen meenemen.

Qua opbouwlengte raak je 200-300 meter kwijt t.o.v dompelpomp WTS1000 maar je wint veel tijd.
Als we dan echt teruggaan naar de basis, een aanjaagverband met haler, brenger en blusser kennen we ook nog, kan je weer extra lengte pakken of meer volume verpompen.
Alleen aanjaagverbanden oefenen we niet zo vaak meer en raken daardoor in de vergetelheid. Toch heb ik in de binnenstad er snel en effectief branden mee zien blussen. Nu zie je meer en meer brandweermensen een beetje rond lopen, wachtend op water van een DP.

Hoe je middels tankwagens een TS over grotere afstand gaat vullen is de vraag, de 75mm slangen zijn niet bedoeld voor aanzuigen. Of je moet tankwagens met een pomp hebben. Een tankwagen naar de blussende eenheden brengen gaat lastig vanwege de slangen (bv vanaf brandkraan) die er al liggen en een RV dat er ook staat. Als zowel de blussende eenheid en de tankwagen een zuigslang hebben dan kan je 20 meter overbruggen met een niet echt flexibele leiding. Ook zal de inzettijd met een tankwagen en TS op bv een waterkanon niet lang zijn gezien de inhoud van de tank en het debiet van een waterkanon. Je zal moeten gaan pendelen hetgeen heen en weer rijden in nauwe straatjes betekent.

Je hebt een praktische kijk op de gang van zaken !

De MSA (groot vermogen) is een zeer handig apparaat, snel ter plaatse maar verguisd omdat het (alom zaligmakende) GWT is opgeroepen en staat dan ook meestal doelloos bij de beginnende/zich ontwikkelende brand.

Alleen aanjaagverbanden oefenen we niet zo vaak meer en raken daardoor in de vergetelheid. Toch heb ik in de binnenstad er snel en effectief branden mee zien blussen. Nu zie je meer en meer brandweermensen een beetje rond lopen, wachtend op water van een DP.
Alles wat niet behoort tot het standaard oefenpakket etc. raakt in de vergetelheid.
Bovendien schijnt men door de komst van het GWT aardig in de war te raken (in afwachting van) zo lijkt het vaak.
Twee autospuiten leveren samen net zoveel als een GWT maar als een GWT besteld is gaat men lopen afwachten totdat en dan ben je uiteindelijk gemiddeld een half uur verder.
Daarbij komt dat bij een beetje brand de gemiddelde autospuit uiteindelijk netto voor minder dan 50% water levert.(wordt benut).

In het verleden had je de slangenkar met een grote slanglengte (3") achter op iedere autospuit, snel in de zetten ook over langere afstanden en als het moet met een man uit te lopen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2015, 11:37:54
Citaat van: nasder link=msg=1319748 date=1420274175

Alleen aanjaagverbanden oefenen we niet zo vaak meer en raken daardoor in de vergetelheid. Toch heb ik in de binnenstad er snel en effectief branden mee zien blussen. Nu zie je meer en meer brandweermensen een beetje rond lopen, wachtend op water van een DP.


Klopt, het beoefenen van aanjaagverbanden raakt een beetje in de verdrukking.Terwijl dit toch gewone basis zaken zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2015, 11:39:22
Citaat van: Thor link=msg=1319756 date=1420277985

In het verleden had je de slangenkar met een grote slanglengte (3") achter op iedere autospuit, snel in de zetten ook over langere afstanden en als het moet met een man uit te lopen.
Zover ik weet hebben de TSen in Den-Helder nog wel slangenwagens achter op de TS hangen, tenminste toen ik een 2 jaar geleden bij de brw Den-Helder was toen wel. ;)


Koekoek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2015, 14:42:56
Kijk eens naar onderstaand filmpje. Geeft een goede indruk van hoe het inmiddels in een groot deel van Drenthe geregeld is.

https://www.youtube.com/watch?v=lJD06Zr1vVc

Ook dit systeem is niet zaligmakend, maar ook in compacte binnensteden kun je hier gebruik van maken.
De eerste TW kun je op/vlakbij de dichtsbijzijnde kruising / pleintje o.i.d zetten en daar is ook voldoende ruimte voor de 2e (pendel)TW.
De TW's zijn niet veel groter dan een TS.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2015, 16:04:02
Is in plaats van eeen busje een pick up truck niet veel makkelijker met opruimen? Je hebt geen lastig dak boven je hoofd. MSA, eventueel een dompelpompversie, bij het water zetten en rijden maar.