Gewoon weer WTS200 met 1 TS vanaf open water met eventueel extra een wagen (busje) met 75mm slangen. Snel en effectief. 75mm slangen zijn makkelijker te hanteren dan de WTS1000/3000 150mm. De TS bemensing kan meteen beginnen met opbouwen en hoeft niet te wachten op de DP. Desnoods kan dit door een TS4 gedaan worden, om vernieuwing en efficiency niet in de weg te staan. De 2 mensen die dan 'over' zijn kunnen de slangenwagen meenemen.
Qua opbouwlengte raak je 200-300 meter kwijt t.o.v dompelpomp WTS1000 maar je wint veel tijd.
Als we dan echt teruggaan naar de basis, een aanjaagverband met haler, brenger en blusser kennen we ook nog, kan je weer extra lengte pakken of meer volume verpompen.
Alleen aanjaagverbanden oefenen we niet zo vaak meer en raken daardoor in de vergetelheid. Toch heb ik in de binnenstad er snel en effectief branden mee zien blussen. Nu zie je meer en meer brandweermensen een beetje rond lopen, wachtend op water van een DP.
Je bedoelt toch niet dat je dit onzin vindt?
Is een beproefd concept, uiteraard komen ze niet in alle nauwe straatjes maar meestal dicht genoeg bij de TS'n om die te voeden terwijl het groot-watertransport wordt opgebouwd.
Hoe je middels tankwagens een TS over grotere afstand gaat vullen is de vraag, de 75mm slangen zijn niet bedoeld voor aanzuigen. Of je moet tankwagens met een pomp hebben. Een tankwagen naar de blussende eenheden brengen gaat lastig vanwege de slangen (bv vanaf brandkraan) die er al liggen en een RV dat er ook staat. Als zowel de blussende eenheid en de tankwagen een zuigslang hebben dan kan je 20 meter overbruggen met een niet echt flexibele leiding. Ook zal de inzettijd met een tankwagen en TS op bv een waterkanon niet lang zijn gezien de inhoud van de tank en het debiet van een waterkanon. Je zal moeten gaan pendelen hetgeen heen en weer rijden in nauwe straatjes betekent.