Afgelopen jaar is hier in een dorp dichtbij, bij een fokker van kleine terriërs proces verbaal opgemaakt, dit omdat een deel van de honden een tijd in de bench doorbracht en ze bij toerbeurt losliepen. Kortom, dit was niet toegestaan....
Echter, dit zou gelden voor fokkers maar niet gewoon voor particulieren (zie het verschil ook niet zo, maar goed, dit volgens een HG van politie tevens actief binnen de afdeling 'dierenpolitie').
Ook ik heb tijdens de nacht (als ik niet werk want dan gaan ze mee) 2 honden in de bench (grootste maat) om te voorkomen dat ze of mijn bankstel, of elkaar opvreten, net zoals ca. een kwart van de hondenbezitters dit doet.
Daarnaast, als ik aan het werk ben (net zoals bij vele beroepsmatige hondengeleiders, dus ook politie, douane, marechaussee etc.) zit de hond(en) tijdens de gehele dienst in een betrekkelijk kleine kooi achter in de auto waarin de bewegingsvrijheid ernstig wordt beperkt. Honden komen er alleen uit tijdens uitlaatronde en indien noodzakelijk voor de dienst. Ook hier zie ik zelf niet zo'n probleem mits je daarbuiten maar voldoende beweging bied.
Stel dat er bij particulieren opgetreden zou worden omdat een hond tijdelijk (tijdens nacht en als die alleen thuis is) in een (voldoende grote) bench wordt gehouden, dan zouden volgens mij heel wat beroepsgroepen in de problemen komen.
Kortom, ik zie er zelf geen probleem in dat een hond tijdelijk in een bench zit, mits voldoende bewegingsruimte en geen hele dagen. Daarnaast hebben de meeste honden, mits goed aangeleerd, er ook geen enkel probleem mee. Veelal zoeken ze zelf ook geregeld de bench op als die open staat, het is toch hun plekje.