Tegenwoordig wordt in sommige aanbestedingen bepaalde eisen opgenomen mbt. wegligging. Rotterdam-Rijnmond heeft in de aanbesteding opgenomen dat de wagens een kantelproef moeten ondergaan. Hieruit bleek dat de wagens een zijwaartse helling van meer dan dertig graden kunnen maken voordat ze om gaan
Foto:
http://pic.twitter.com/yqWMfR4TV3Meer foto's op het volgende profiel: @VRR_Wagenpark
Wat betreft de Dennis-voertuigen:
Alle huidige brandweervoertuigen beginnen hun leven als 'normale' vrachtwagen. Opbouwers zoals Ziegler maken enkele aanpassingen aan het chassis en plakken er een opbouw op, waarna het opeens een brandweerwagen is. Voertuigbouwers zoals E-One en Dennis ontwierpen hun eigen voertuigen vanaf de eerste tekening. Zodoende is het volledige ontwerp gericht op de taak die het voertuig moet uitvoeren: het brandweerwerk.
Het eerste dat bij Dennis-voertuigen opvalt is de lage instap. De instaphoogte van een Dennis ligt net onder de heup, waar je bij een 'reguliere' TS een behoorlijk stuk moet klimmen. Ook de watertank ligt, in de Engelse opbouw, tegen de bodem aan. Ik zeg bewust -in de Engelse opbouw-, omdat er ook aan aantal Nederlandse bouwers zijn geweest die afgeweken hebben van dit principe.
Ook de besturing voelt heel anders aan dan wat we tegenwoordig gewend zijn. De 'normale' wagens rijden logischerwijs als een vrachtwagen, terwijl de Dennis meer weg heeft van de besturing van een bus. De motor en versnellingsbak zijn wel gekozen met de rijstijl van de brandweer in het achterhoofd: gas er op. De motor van onze wagen is helaas versleten, maar voorheen zat er een grommend geluid in als je optrok waar je best bang van kon worden. De combinatie van het lage zwaartepunt, grote motor en bijzondere besturing, maakt de Dennis tot een wagen waarmee goede chauffeurs rotondes driekwart kunnen rijden met 80 km/u. Dan gaat wel het één en ander piepen en branden op het dashboard, maar de wagen heeft er geen enkele moeite mee.
Helaas is onze Dennis inmiddels achterhaald op gebied van techniek en Arbo, maar het blijft wel een hele bijzondere wagen om mee te werken. Aankomende zomer wordt 'ie vervangen, na een dienst sinds 1996.
https://www.youtube.com/watch?v=U3QH_TcHzaoOns aquariumpje. Wie die dwarsbalk horizontaal bij het voorraam bedacht heeft... Die moeten ze is zonder gordel op de bevelvoerdersplaats zetten en een noodstop laten maken...