Sorry Frank maar vind toch dat je de plank volledig misslaat. Je casussen staan niet in verhouding tot je genoemde functionaliteiten van een multitool. Ik geloof dat een multitool bepaalde handelingen kan vergemakkelijken in de zin van dat het een luxe is. In mijn ogen heeft een multitool echter zeer zelden de potentie levensreddend te zijn bij rampen als Katrina of Fukushima. Want in deze rampen heb je de tijd niet om je te ontfermen over een beenbreuk. De harde waarheid is dat we hier spreken over rampen waar hulpverleners keuzes hebben moeten maken; wie te redden en wie achter te laten en misschien nog voor terug te komen, als de situatie dat toelaat. Mijn definitie van tijdbesparing is een tak doorbreken EN je t-shirt in stukken scheuren met je blote handen in de tijd die je anders nodig had om te zoeken naar de juiste tool binnen je multitool. Een multitool nu handig?: Ja, vooral als een rampterrein moeilijk is te bereiken met voertuigen, is een multitool eigenlijk onmisbaar. Ook allerlei instanties zoals het Rode Kruis adviseren een 'multi purpose tool' oftewel multi-tool bij rampen.
http://www.redcross.org/images/MEDIA_CustomProductCatalog/m4240190_Be_Red_Cross_Ready.pdf Ook de Nederlandse overheid adviseert dat als onderdeel van het noodpakket voor burgers.
Ik kan honderden voorbeelden geven waarop een multitool van pas komt bij een ramp, zowel levensreddend als ondersteunend. En als je mijn links hebt bekeken, heb je dat ook zelf kunnen lezen.
Een kleinere politieagent zou permanent een kleine multitool van 56 gram kunnen dragen voor kleine reparaties. En een grotere agent zou eventueel een iets grotere multitool kunnen dragen met meer capaciteit.
Een levende tak afbreken om een spalk of tent van te maken is bij sommige boomsoorten een heel taaie klus. Probeer het maar eens. En om een brancard te improviseren, moet het een dikke tak zijn of een heel dun boompje en heb je dus een wat grotere multitool nodig. Of je moet daarvoor een hek of deur demonteren met een multitool-tang, enzovoort.
Je t-shirt kun je met enige moeite scheuren, maar als het vriest of hard regent, moet je dan eerst jezelf of iemand anders half uitkleden. Dat is dus niet altijd handig.
En hoe wil je met je blote handen een ladder of portofoon of boot repareren, of een reddingslijn of dekzeil doorsnijden, of een dichtgeschroefde kist open maken, enzovoort?