Is het goederen (gevaarlijke stoffen) vervoer over spoor in Nederland wel veilig?

Auteur Topic: Is het goederen (gevaarlijke stoffen) vervoer over spoor in Nederland wel veilig?  (gelezen 9760 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Zelfde discussie over reactivering van de IJzeren Rijn die zowel Weert als Roermond en tussenliggende dorpen doorsnijdt. In Weert wil men de trein in een tunnel door de stad.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Giftrein weer over Nederlands spoor
De komende jaren rijden er weer volop goederentreinen, ook die met gevaarlijke stoffen, door Nederlandse steden. Dat schrijft De Telegraaf.
lees verder

Oorzaak is het feit dat de komende 7 jaar gewerkt wordt aan de aansluiting van de Betuwelijn op het Duitse spoornet. Daardoor moet 70% van de goederentreinen waaronder die met gevaarlijke stoffen uitwijken naar het traditionele spoor vaak dwars voor steden en dorpen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Thor link=msg=1160020 date=1368280845
Enige opmerkingen :

1.Het is nu betrekkelijk goed afgelopen. Was de ontsporing,brand etc geweest in het stadje zelf dan zouden er veel meer slachtoffers zijn gevallen.
De snelheid van de trein was het dubbele van wat daar is toegestaan.
Is dit uniek of komt het (veel) vaker voor,en waarom is die snelheid zo hoog,haast,krap tijdschema etc.?
Een snelheidsaanduiding gemist,moet je een bord zien of mag worden verwacht van machinisten dat zij het besef hebben dat je met een dergelijke lading achter je vooral door een stad met bebouwing aan de lijn niet hard moet rijden.
Trouwens hoe zit het met mist,slecht zicht,mogen dat soort treinen dan ook nog rijden.?

Weersomstandigheden of omgevingsfactoren zoals bebouwing zouden geen enkele invloed mogen hebben op de snelheid van spoorvoertuigen op spoorlijnen waar aan 'lagere' (lees: niet-HST) snelheden wordt gereden. Als het sein 'open' staat, wordt de spoorsectie afwaarts verondersteld vrij te zijn en mag er worden doorgereden. Lijnkennis en kennis van het seinstelsel moeten er bijkomend voor zorgen dat je weet wanneer en waar je een specifieke snelheid moet aanhouden waardoor het risico op ontsporingen relatief klein wordt. Het niet laten rijden van zo een treinen bij bepaalde weersomstandigheden is dan al helemaal niet aan de orde.

Citaat van: Thor link=msg=1160020 date=1368280845
3.Het traject via Wetteren was/is geruime tijd niet te gebruiken, hoe gaan die ladingen nu want de productie zal doorgaan.
Welke moeilijke punten zitten op dat alternatieve traject en hebben de machinisten ondertussen voldoende tijd gehad om dat alternatieve traject te leren kennen,hebben de machinisten voor dat alternatieve traject ondertussen de nodige papieren ?

In België moet elke treinbestuurder niet alleen het eigenlijke traject kennen maar ook de gebruikelijke omleidingswegen voor dat traject. Als hij niet op voorhand precies weet hoe die omleidingsweg in mekaar zit, krijgt hij geen vergunning om te rijden.

Citaat van: Thor link=msg=1160020 date=1368280845
4.Er komt natuurlijk een of meerdere commissies onderzoeken en rapporten.
Wat komt er uiteindelijk terecht van de mogelijke aanbevelingen als deze de autoriteiten niet al te welgevallig zijn.
Of wordt Wetteren afgedaan als een incident,een menselijke fout,die niet meer mag voorkomen ?

Wellicht een gerechtelijk onderzoek dat weer 10 jaar duurt om uiteindelijk niets structureels te veranderen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
http://www.youtube.com/watch?v=TJs7XvxotE0#ws


GEMEENTE RHEDEN – Een botsing van een vrachtwagen met een goederentrein met gevaarlijke stoffen middenin de gemeente Rheden. Voor welke problemen komen de hulpdiensten dan te staan? En wat betekent een dergelijke ramp voor de inwoners? Dat laat de gemeente Rheden zien in een korte film. De film is bedoeld om de beleidsmakers in Den Haag duidelijk te maken dat het niet verantwoord is om op termijn extra goederentreinen over de IJssellijn te laten rijden. En dat alternatieven voor de IJssellijn beter onderzocht kunnen worden.

De IJssellijn is de spoorlijn tussen Arnhem en Zwolle, waaraan zes van de Rhedense dorpen liggen. Hoewel staatssecretaris Mansveld afgelopen jaar besloot om tot 2020 geen extra goederentreinen door Oost-Nederland te laten rijden, is de gemeente Rheden niet gerust over de goede afloop.

Realistisch scenario
De film duurt circa 10 minuten en bootst een realistische situatie na: een vrachtwagen botst tegen een goederentrein met gevaarlijke stoffen. Ook de hulpdiensten – politie, brandweer en ambulancedienst – spelen een rol in de film. Allen onderschrijven de uitkomst van de film dat extra goederentreinen over de IJssellijn geen goed idee is. De hulpdiensten lopen letterlijk tegen de grenzen van hun kunnen aan.

Lobbyinstrument
De gemeente Rheden wil de film onder de aandacht brengen bij politiek Den Haag en de lobby tegen extra goederenvervoer over de IJssellijn steunen. Bij voorkeur in nauwe samenwerking met andere (lokale en regionale) overheden en maatschappelijke partners, voor wie hetzelfde scenario dreigt.

De film is tot stand gebracht op initiatief van de gemeenteraad van Rheden. Een jaar geleden heeft de raad aan het college gevraagd een rampenoefening op het spoor te organiseren. Omdat dit in het echt niet mogelijk is, werd deze nagespeeld in de oefenruimte van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden in Arnhem. Het doel van de film is om te laten zien wat de risico’s zijn van extra goederenvervoer over de IJssellijn.


BRON: http://rheden.nieuws.nl/nieuws/20150120/extra-goederenvervoer-over-de-ijssellijn-is-niet-verantwoord/
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=