Stadswacht/Boa kost meer dan politieagent

Auteur Topic: Stadswacht/Boa kost meer dan politieagent  (gelezen 18409 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 7 januari 2015, 14:44:18
Citaat van: CopVR3 link=msg=1320768 date=1420634391
Nou kijk eens naar het takenpakket, onregelmatige werktijden e.d.
Beetje scheefgroei toch?

Volgens mij moet je verschillende beroepen niet gaan vergelijken. Als je bij de politie of elders solliciteert, dan weet je wat de salarisschalen zijn. Als je dat niet genoeg vind, dan moet je wat anders gaan zoeken waar je wel genoeg verdient.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 7 januari 2015, 14:47:23
Citaat van: scorpio link=msg=1320824 date=1420637829
Oh, en een agent is na zijn basisopleiding klaar met leren?

Feitelijk ja. IBT certificeringen buiten beschouwing gelaten.

We krijgen weleens een opfriscursus maar examens doen om bevoegd te blijven NEE. De boa moet iedere 5 jr examen doen of in het nieuwe systeen elk jaar voor een bepaald deel(als ik me niet vergis)

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 7 januari 2015, 15:21:57
Citaat van: scorpio link=msg=1320694 date=1420589989
Vertel??? Jij denkt werkelijk dat de "Loonkosten" van een BOA meer zijn als die van een politieagent? In de genoemde bedragen zit 13.000 verschil, dus een BOA zou 1000 euro bruto per maand meer verdienen als een agent? Jij gelooft zeker in sprookjes?
Loonkosten zijn niet alleen uit te drukken in het feitelijk uitbetaalde salaris. Verder zou het je sieren als je iets meer respect had voor je discussiepartner.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 7 januari 2015, 15:26:49
Citaat van: scorpio link=msg=1320694 date=1420589989
Vertel??? Jij denkt werkelijk dat de "Loonkosten" van een BOA meer zijn als die van een politieagent? In de genoemde bedragen zit 13.000 verschil, dus een BOA zou 1000 euro bruto per maand meer verdienen als een agent? Jij gelooft zeker in sprookjes?
Overigens heb ik zojuist het onderzoek gelezen en staat er in dat de gemiddelde kosten bij de meeste gemeentes ongeveer gelijk liggen aan dat van politieagenten.  Als je dat weg zet tegenover de verantwoordelijkheden die beiden hebben dan vind ik dat bijzonder. Een handhaver die evenveel verdiend als mij maar qua werk toch (met alle respect) op een heel ander niveau acteert.

sylvester1986

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 7 januari 2015, 15:38:16
Citaat van: scorpio link=msg=1320705 date=1420593571
Ik weet dat er ook agenten zijn die rond de 1800/2000 netto verdienen. En dus?
Citaat van: CopVR3 link=msg=1320768 date=1420634391
Nou kijk eens naar het takenpakket, onregelmatige werktijden e.d.
Beetje scheefgroei toch?
Precies zoals CopVR3 zegt en als je dan nagaat dat € 1800/2000 netto voor diverse fiscalisten normaal was, dan kun je spreken van enorme scheefgroei.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 7 januari 2015, 15:44:12
Citaat van: ronaldod link=msg=1320733 date=1420628331
Wat ik apart vind zijn de loonkosten.
Agent bij politie 45.000 euro
Surveillant bij politie 47.000 Euro

Ik denk dat er wat verwisseld met de bedragen.

In het "onderzoek" staat ook de bron waarvan men de gegevens van de (gemiddelde) loonsom van agenten heeft overgenomen, namelijk in voetnoot 12:

"Antwoorden feitelijke vragen Begroting Veiligheid en Justitie 2015, blz 21"

Als je dan gaat zoeken, kom je uit bij het volgende document:

http://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=49444a6c-c470-4b9a-ac8c-2129375810b2

En daar staat niet op blz 21 maar op blz 17 het volgende:

Wat is de gemiddelde jaarlijkse loonsom van agenten, uitgesplitst naar, wijkagenten, surveillanten, agenten en hoofdagenten?

De loonsom is een totaalbedrag, bestaande uit het schaalsalaris, vakantiegeld, toelagen en sociale lasten. De gemiddelde jaarlijkse loonsom voor een wijkagent bedraagt afgerond € 65.000, voor een surveillant € 47.000, voor een agent € 45.000 en voor een hoofdagent € 54.000.

De SP heeft dus alleen maar de goedkoopste loonsommen benoemd, en de (veel) hogere loonsommen van hoofd en wijk agenten achterwege gelaten!!!

Dat het bedrag van een (gemiddelde) surveillant hoger is dan voor een (gemiddelde) agent, is alleen te verklaren als je precies weet welke groep daar nu precies mee bedoeld wordt? Zo zijn wellicht bij de agenten ook aspirant agenten meegeteld, die veel minder verdienen. En agenten worden na een aantal jaar hoofagent, dus is het gemiddeld aantal dienstjaren (en dus het salaris) van een agent laag.

In ieder geval blijkt uit deze cijfers, dat de (gemiddelde) loonkosten van de (gemiddelde) politieambtenaar op straat (surveillant, agent, hoofdagent, wijkagent) veel hoger is als de genoemde bedragen 45.000/47.000.

Maar als je kijkt naar de (gemiddelde) loonkosten, dan ben je helemaal niet aan het kijken naar wat een agent of BOA daadwerkelijk kost, maar dan ben je aan het kijken wat een gemiddelde agent of BOA verdiend. Maar dat zijn natuurlijk lang niet de enige kosten. In het document waar de SP naar verwijst, is de volgende vraag:

Hoeveel kost één wijkagent gemiddeld per jaar, inclusief loonsom, opleiding, overhead en uitrusting?

Per jaar kost een wijkagent gemiddeld circa € 85.000. Dit betreft de loonsom en een specifiek voor wijkagenten gemaakte inschatting van de kosten voor opleiding, overhead en uitrusting. De opleiding betreft de gemiddelde kosten per jaar voor de leergang wijkagent. Overhead betreft een toerekening van overige kosten, niet zijnde loonsom, opleidingen en uitrusting, zoals huisvestingskosten en ICT-kosten.

Het "onderzoek" van de SP stelt:

De kosten van toezichthouders verschillen per gemeente. In Maastricht is een handhaver het goedkoopst. Daar kost één boa ruim 71 duizend euro per jaar. Dat is inclusief overhead, opleiding en uitrusting. Gouda geeft het meeste geld uit voor de gemeentelijke handhavers, bijna 99 duizend euro per persoon per jaar. In Groningen kost het aan het werk houden van één handhaver met boa-bevoegdheden rond de 75 duizend euro per jaar, in Dordrecht kost één handhaver 82 duizend euro, in Den Haag is dat 85 duizend euro en in Leeuwarden 91 duizend euro.

Hoe men aan die cijfers komt, welke berekeningen er achter zitten en wat er allemaal wel of niet meegerekend wordt staat er niet bij. En je moet sowieso niet kijken naar wat 1 agent en/of BOA kost, om te vergelijken moet je kijken wat het kost om 1 agent of BOA 1 uur op straat te hebben.

En ja, dat de arbeidsvoorwaarden van BOA's in veel gemeentes niet slecht zijn, en soms zelfs beter als die bij de politie, dat zal ik niet tegenspreken. Maar niemand gaat mij wijsmaken dat de totale kosten van 1 uur een agent op straat lager zijn dan die van 1 uur een BOA op straat.

Laten we even uitgaan van het door het ministerie genoemde cijfer van 85.000 voor 1 wijkagent. Als je rekening houd met verlof, ziekteverzuim en opleidingsuren is een gemiddelde wijkagent misschien 1500 uur per jaar effectief aan het werk. Dan kost het dus gemiddeld ruim 56 euro per uur om een wijkagent op straat te hebben. Zelfs als je BOA's bij commerciële bedrijven inhuurt, wat volgens een aantal hier "veel duurder is" als het in dienst hebben van een BOA, dan betaal je daar bij lange na geen 56 euro per uur voor!!!

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 7 januari 2015, 15:46:08
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1320837 date=1420638443
Feitelijk ja. IBT certificeringen buiten beschouwing gelaten.

We krijgen weleens een opfriscursus maar examens doen om bevoegd te blijven NEE. De boa moet iedere 5 jr examen doen of in het nieuwe systeen elk jaar voor een bepaald deel(als ik me niet vergis)

Inderdaad, alleen hoeveel tijd/geld kost het gemiddeld per jaar om eens in de 5 jaar dat BOA examen te doen?

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 7 januari 2015, 15:49:14
Citaat van: Red link=msg=1320861 date=1420640809
Overigens heb ik zojuist het onderzoek gelezen en staat er in dat de gemiddelde kosten bij de meeste gemeentes ongeveer gelijk liggen aan dat van politieagenten.

Net zoals dat je niet zo maar alles wat in de media staat als waarheid aan moet nemen, zoals jij ongetwijfeld weet, is het ook heel onverstandig om conclusies uit een onderzoek, en zeker een "onderzoek" van een politieke partij, over te nemen, zonder dat onderzoek EN de bronnen goed te lezen. Zie mijn vorige reactie....

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 7 januari 2015, 15:53:41
Citaat van: scorpio link=msg=1320871 date=1420642154
Net zoals dat je niet zo maar alles wat in de media staat als waarheid aan moet nemen, zoals jij ongetwijfeld weet, is het ook heel onverstandig om conclusies uit een onderzoek, en zeker een "onderzoek" van een politieke partij, over te nemen, zonder dat onderzoek EN de bronnen goed te lezen. Zie mijn vorige reactie....
Wel mooi dat jij dus in je voorbeeld uit gaat van een wijkagent. Dat is nou net de categorie waar je dus absoluut niet naar moet kijken. In onze regio hebben een aantal (de meerderheid) de rang van inspecteur of brigadier en verdienen ze dus een behoorlijk "riant" salaris.

Ik spreek regelmatig met handhavers, en ook over hun salaris. Netto zitten een aantal van deze handhavers vaak dicht op, en soms boven mijn salaris. Dan kan je met 100 voorbeelden en onderzoeken komen, dat is gewoon praktijk. Zet dat nogmaals af tegen de verantwoordelijkheden die ze dragen... en dan kan ik alleen maar stellen dat mij dat teleurstelt.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 7 januari 2015, 15:57:26
Citaat van: Sylvester link=msg=1320866 date=1420641496
Precies zoals CopVR3 zegt en als je dan nagaat dat € 1800/2000 netto voor diverse fiscalisten normaal was, dan kun je spreken van enorme scheefgroei.

Tja, het is nu eenmaal niet "eerlijk" verdeeld in de wereld. Dat is echter een constatering waar je verder niet zo veel mee kan. Iedereen, agent, BOA, fiscalist, IT'er, directieleden, enz, vind dat hij/zij best wel meer zo mogen verdienen. En iedereen heeft wel een voorbeeld van een (beroeps)groep die meer verdiend en dat niet eerlijk vind.

En natuurlijk, het is raar als een agent minder verdiend als een BOA. Maar wat weerhoudt een agent er van om de politie vaarwel te zeggen en BOA te worden? Geld is volgens mij niet de belangrijkste reden om bij de politie te willen. Als je bij de politie gaat dan weet je wat je gaat verdienen. En zo weet iemand die als BOA solliciteert wat hij daar kan verdienen. Je moet het achteraf niet gaan vergelijken, want dan ga je jezelf alleen maar irriteren....