Vervoer ambulance kan stuk efficiënter

Auteur Topic: Vervoer ambulance kan stuk efficiënter  (gelezen 6219 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 1 augustus 2005, 13:53:45
Beter ambulancevervoer is niet altijd een kwestie van meer geld, stelt directeur T. Hiddes van UMCG Ambulancevervoer, verantwoordelijk voor de hulpverlening in Drenthe. "Wij willen zelf beter presteren en dat kan ook", zegt hij. Directeur A. van Dijk van de Regionale Ambulancevoorziening Groningen beaamt de woorden van zijn collega. "Het kan een stuk efficiënter."

...
 
bron: Dagblad van het Noorden

Wellicht een leuk stukje om over te discussiëren.
Wat vinden de beroepsbroeders en -zusters ervan?
(hier horen de chauffeurs natuurlijk ook bij)
 ???




ambulance mark

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2005, 15:16:17
Dat het spreiden van ambulances al zo'n resultaat opleverd is mooi.
Ik hoorde laatst dat de ambulances in mijn regio ook te laat komen, nu krijgen we misschien bij mij in de beurt een ambulance post. Vind ik echt niet erg hoor.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2005, 10:52:06
Laten we een knip maken in het verhaal, enerzijds ben ik altijd een voorstander van verbeterde aanrijtijden in de hulpverlening, anderzijds ligt het er net aan hoe daar invulling aan gegeven wordt.

Er wordt gezegd dat de piket is afgeschaft, maar wat hebben ze ervoor teruggekregen? Slaapdiensten? Dat betekent concreet dat ze nu in eigen tijd op de dienst aanwezig zijn. Dat is natuurlijk wel een onacceptabele belasting voor de medewerker.

De aanschaf van defibrillators is op zich ook heel positief, maar ook dit moet niet ten koste gaan van de ambulancehulpverlening. Op het moment dat een directie besluit om een ambulance minder te laten rijden vanwege het volgende -" daar hebben we toch een First Responder zitten"  is men dan niet goed bezig in mijn ogen.

Dit verhaal lijkt wel heel positief,maar ik zou wel eens willen weten wat het personeel ervan vindt. Als het allemaal blijkt te zijn zoals het voorgesteld wordt, dan neem ik mijn woorden terug. Maar tot die tijd wacht ik het rustig af....

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2005, 20:40:17
Er wordt gezegd dat de piket is afgeschaft, maar wat hebben ze ervoor teruggekregen? Slaapdiensten? Dat betekent concreet dat ze nu in eigen tijd op de dienst aanwezig zijn. Dat is natuurlijk wel een onacceptabele belasting voor de medewerker.

Is het niet zo dat slaapdiensten ook betaald worden alleen met een lager uurloon en als je opgepiept wordt dat dan je reguliere uurloon in werking treedt??

Mocht dit niet zo zijn dan zijn jullie de enige beroepssector waarin dit anders geregeld is.  :o


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2005, 20:50:06
Pleegje,

Het is per regio wel verschillend, maar in de regel krijg je 30% van de uren tussen 2300 en 0700. Dit betekent dat je, in feite, vanaf ruwweg 0200 in je eigen tijd zit (of slaapt als je geluk hebt).

Verder is het ook wel zo dat je weer wordt betaald als je moet rijden, maar vaak is het zo dat de klok weer stopt als je op post bent. Wat dan als je heftige rit hebt gedaan? Ik word geacht weer als een blok in slaap te vallen, maar de praktijk is helaas meestal wel anders.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #5 Gepost op: 15 november 2011, 18:00:07
'Ambulances kunnen veel sneller'
 
AMSTERDAM - De inzet van ambulancediensten kan veel beter worden georganiseerd. Er kan veel tijdwinst worden geboekt.

Dat stelt het Amsterdamse Centrum voor Wiskunde en Informatica, dat verbonden is aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
De organisatie gaat, samen met de TU Delft, de komende 4 jaar betere planningsmethoden ontwikkelen, zo hebben ze dinsdag aangekondigd. Ambulances kunnen dan veel efficiënter worden ingezet, zodat mensen in nood sneller worden geholpen.
Volgens prof. dr. Rob van der Mei van het instituut zijn er grote verschillen in de kwaliteit die ambulancediensten leveren bij het efficiënt inzetten van hun wagens. ''Daarbij worden vaak heel simpele methoden gebruikt.'' De inefficiëncy leidt volgens hem tot onnodige kosten.
Het centrum wil op basis van bijvoorbeeld verkeersdrukte in kaart brengen hoe lang het duurt om ambulances op een bepaald moment van de dag van A naar B te krijgen. Ook kan worden berekend hoe groot de kans is dat er sowieso een ambulance nodig is.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2668750/ambulances-kunnen-veel-sneller.html
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 15 november 2011, 20:41:55
Zoek op "System Status Management in EMS". Dan zie wat voor ellende je krijgt als wiskundigen het voor het zeggen hebben.... De hele dag langs de ring A10 staan voor net dat ene ongeluk. Verdrietig word je ervan.... :'(
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 15 november 2011, 21:20:12
Als elke verkeersdeelnemer goed oplet en gewoon aan de kant gaat staan als er een ambu aankomt (pull over and stop dan kan de ambulance en andere hulpdienst er in ieder geval snel langs.
Dit in plaats van blijven meerijden met de ambulance, bij kruisingen blijven oprijden tot de stopstreep en geen aanstalten maken tot stoppen, om nog maar te zwijgen van het irritante achtervolgen.
Dat zou al een hoop schelen

Lees meer: http://www.nujij.nl/algemeen/ambulances-kunnen-veel-sneller.14493913.lynkx#ixzz1do7PeQ1i
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #9 Gepost op: 16 november 2011, 00:16:43
Zoek op "System Status Management in EMS". Dan zie wat voor ellende je krijgt als wiskundigen het voor het zeggen hebben....  De hele dag langs de ring A10 staan voor net dat ene ongeluk.Verdrietig word je ervan.... :'(
Werdt dat in de jaren '70 niet gedaan door rode kruis ambulance's? In de weekenden "strategisch" opgesteld op diverse snelwegen in het land?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.