Toch blijf ik erbij dat ambulances meer verspreid zouden kunnen worden ingezet. Het is niet direct nodig dat bij elke brandweerkazerne een ambulance wordt geplaatst, maar er zijn toch een aantal gebieden in Nederland waarin dit een mogelijke oplossing zou kunnen zijn.
Posten waarin meerdere ambulances staan, kunnen dan worden opgesplitst over de aanwezige brandweerkazernes in de regio.
Voorbeeld:
Apeldoorn Centrum: 9 ambulances (= 1x BLS) en 1 RR motor / auto.
Apeldoorn heeft een verzorgingsgebied van bijna 200.000 inwoners. Overdag op het hoogtepunt 5 auto's + motor + 1x BLS.
Na 22.00 uur: 2 auto's.
Na 23.30 uur tot de volgende ochtend: 1 parate auto + 1 AWD.
Bedenk dat die parate auto in de nacht veel VWS rijdt. Dus als er in Heerde (verzorgingsgebied 30.000 inw) een ambu rijdt dan gaat die parate van Apeldoorn richting Epe om een gebied te verlaten van 200.000 inwoners ten gunste van een gebied van 30.000 inwoners. De AWD auto (verlengde uitruk dus) mag dan het gebied alleen afhandelen in APeldoorn. Persoonlijk vind ik dit nogal krap voor de nachtelijke uren. Anderzijds blijkt uit de gemiddelde statistiek dat er geen incidenten zijn met tekorten aan capaciteit. Maar ja, Apeldoorn is kennelijk een rustig stadje ;-)
In Apeldoorn is de centrale post dit jaar voorzien van 2 extra satellietpostjes: Vaassen en Apeldoorn Zuid (Lukas ZKH).
Hier zie je dat er overdag dus al gewerkt wordt met spreiding, dammen dus. Ook in utphen wordt er nu vanuit het dammen een postje bezet in Vorden. Ook hier dus spreiding. Personeel wordt er gek van (hopeloos heen en weer rijden) maar voor de dekking is het wellicht beter.