Heren, heren, dit zijn de incidenten die ons als brandweerman aangrijpen en die ons het langste bijblijven. Bij deze incidenten lopen bij ons de emoties hoog op, omdat we allemaal vakman zijn. Als brandweerman gaan we altijd voor de 10! Dat merk ik op straat, en dat merk ik ook op dit forum. We willen als brandweer redden, daar zijn we voor. Maar er zijn situaties dat het ons niet altijd lukt. Niet met een TS4, niet met 2x TS4, niet met een TS6, maar ook niet met een "TS24".
Een TS4 is niet bedoeld voor dit soort incidenten, maar gelukkig wordt er ook direct meer capaciteit gealarmeerd dan slechts 1 TS4. Dat zien we in het land ook wel eens anders. En er zal altijd 1 voertuig het eerste ter plaatse zijn, die er (even) alleen voor staat en moet buffelen. Dat hebben we allemaal wel eens meegemaakt. Dan is het best druk in je eentje, maar iedereen doet zijn stinkende best!
Naast het feit dat de brandweer juist bestaat voor dit soort situaties, heeft elk verhaal twee kanten. Rookmelders, zelfredzaamheid e.d. zijn in dit geval zeker belangrijke onderwerpen. De brandweer redt wel degelijk mensen, maar het liefste zou ik als brandweerman in hart en nieren, nooit meer iemand hoeven te redden.